Saako lapsen pakottaa lukioon, ka yli 8?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ysiläisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ysiläisen äiti

Vieras
Aloitan harmaana, koska lapsikin käy väliin palstalla. Aihe alkaa olla ajankohtainen, ysin helmikuu lähestyy. Erityisiä ongelmia ei ole missään aineissa, lapsi on alisuoriutuja tällä hetkellä. Ei viitsi tai ei osaa keskittyä läksyihin - tätä asiaa tutkitaan pyynnöstäni. Muitakin ongelmia on arjen taidoissa.

Lukion voisi käydä kotoa, muita kouluja kulkumatkaan ei juuri ole. Tulee kulkemispulmia jonkin verran, koska busseja kulkee vain yksi päivässä. Minusta lapsen oikea paikka olisi lukiossa, vaikka ammattikoulu josta haaveilee olisi hänelle sopivalta alalta. Ongelma on
a) koulu on kaukana ja tulee kalliiksi
b) Minusta lapsi ei ole vielä kykenevä lähtemään yksin maailmalle.

Lapsi uhkaa lähteä karkuteille jos en suostu, mutta eipä hänellä taida olla alaikäisenä juuri vaihtoehtoja jos en suostu. Saako pakottaa lukioon?

No ei todellakaan saa.
Ja mieti vielä kaks kertaa, että haluatko pilata välit lapseesi jonkun koulutuksen vuoksi. Eikö kannattaisi tukea häntä suorittamaan sen tutkinnon minkä hän itse haluaa. Lukion hän voi käydä myöhemminkin, jos niin itse haluaa.

Vakavan keskustelun paikka, mutta en ite lähtis pakottmaan, melkein aikuista ihmistä.
Tunnen lapsia, jotka asuvat sisäoppilaitoksessa jo 12-13-vuoiaasta alkaen.... ja ihan hyvin on mennyt, kun vanhemmat luottaa.

Eipä se lukio taida pakottamalla sujua. Enemmän on haittaa lapselle, jos pakosta on sitä käynivään, eli viettää lukiossa aikaa keräillen huonoja numeroita. Jos saat ylipuhuttua vapaaehtoisesti, niin ok. Ehdota vaikka välivuotta jos on mahdollista saada työtä, jos et maailmalle uskalla päästää.

Ei ei ja EI saa.

Tuoreessa muistissa vielä on kun mua yritettiin patistaa lukioon. Ei kumminkaan pakottaa yritetty. Mitä enemmän siitä paasattiin- sen vähemmän kiinnosti!

Aikuislukion aloitin joku aika sitten työttömänä ollessani- kesken jäi.

Tulevaisuudestahan siinä on kyse. Opintotuki? -kai se hiukan auttaa kustannuksiin?? Mä ainakin 'aikuistuin' aika tavalla kun piti koulua käydä kaukana. Tai ainakin kuvittelin aikuistuvani..!

Mä neuvoisin antamaan asian hetken olla- ja sitten keskustelkaa yhdessä vaihtoehdoista.

Mitä järkeä pakottamisessa, jos kerran lapsella on ammattihaaveet valmiina? Lapsen pitää saada toteuttaa omat unelmansa ammatin suhteen, ei teidän vanhempien unelmia. Tuo pakottaminen on hyvä keino saada lapsi ottamaan etäisyyttä teihin vanhempiin ja tuntemaan ikuista katkeruutta teitä kohtaan. Sitäkö todella haluatte?

Alkuperäinen kirjoittaja nohöh:
Mitä järkeä pakottamisessa, jos kerran lapsella on ammattihaaveet valmiina? Lapsen pitää saada toteuttaa omat unelmansa ammatin suhteen, ei teidän vanhempien unelmia. Tuo pakottaminen on hyvä keino saada lapsi ottamaan etäisyyttä teihin vanhempiin ja tuntemaan ikuista katkeruutta teitä kohtaan. Sitäkö todella haluatte?

Todellakin samaa mieltä.

Vuosi sitten olin saman tilanteen kanssa. kun olisin halunnut vanhimman lapseni jäävän kotiin vielä, ja lukioon. Juttelimme tästä monta kertaa ja keskustelin monen vanhemman kanssa. Kaikki oli sitä mieltä että pilaisin vaan välini lapseen ja koulu ei onnistuisi jos se olisi pakotettu siihen, ja annoin lapseni valita että saa tehdä mitä itse haluaa. Nyt hän on 100km:n päässä kauppakoulussa. En voi kehua koulumenestyksellä ja muutenkaan, mutta hän on saanut itse päättää mitä on halunnut. Ja olen oikein kiitollinen näille kavereilleni jotka sanoivat etten saa mennä pakottamaan hänta minnekkään, vaan lapsen on saatava itse päättää.
Luopumisen tuska ja huoli helpottaa päivä päivältä, kun huomaan että kyllä se pärjää ilman äitiä! Mutta mikä tärkeintä, välimme ovat hyvät!

200 km tulee matkaa siihen kouluun johon on tahtomassa (tämä se lähin vaihtoehto).

Kai mä pelkään että ammattikoulu on hänelle liian helppo ja hän turhautuu siellä. Koska arjen taidoissa on ongelmia, hän saattaa ilman valvontaa luisua väärille urille.

Ei ole kyse minun haaveistani, kokemuksistani kyllä; itse en lukiota ole käynyt koska vanhempani halusivat minut nopeasti leipää tienaamaan. Täysi-ikäisenä lapsi saa päättää asiostaan, mutta alaikäisenä minä olen se joka hänestä vastaa. Lapsen suhteen olen yh, muuten avioliitossa.

Vaikka lukio jäisi kesken, niin ikää ehtisi tulla tarpeeksi. Eikä joutuisi ottamaan velkaa jo alaikäisenä. En minä hänen alavalintaansa epäile, kykyjään vaan. Eihän se lukio mitään pois sulje, vaikka jäisi keskenkin!

Ei ole mitään hyötyä käydä koulua, johon ei ole motivaatiota. Honosti käydyn lukion todistuksesta ei ole kun haittaa jatko-opinnoissa. Pelkän Lukion käyny ei saa mistään töitä, mutta ammattikoulun käyneellä on ammatti.
Eli ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja ysiläisen äiti:
200 km tulee matkaa siihen kouluun johon on tahtomassa (tämä se lähin vaihtoehto).

Kai mä pelkään että ammattikoulu on hänelle liian helppo ja hän turhautuu siellä. Koska arjen taidoissa on ongelmia, hän saattaa ilman valvontaa luisua väärille urille.

Ei ole kyse minun haaveistani, kokemuksistani kyllä; itse en lukiota ole käynyt koska vanhempani halusivat minut nopeasti leipää tienaamaan. Täysi-ikäisenä lapsi saa päättää asiostaan, mutta alaikäisenä minä olen se joka hänestä vastaa. Lapsen suhteen olen yh, muuten avioliitossa.

Vaikka lukio jäisi kesken, niin ikää ehtisi tulla tarpeeksi. Eikä joutuisi ottamaan velkaa jo alaikäisenä. En minä hänen alavalintaansa epäile, kykyjään vaan. Eihän se lukio mitään pois sulje, vaikka jäisi keskenkin!

Kesken jääneet asiat antaa tietynlaisen kuvan ihmisestä.

ei saa. miehen äiti pakotti hänet ja siskosa. lukion kävivät, pääsivät just ja just läpi. jatkokoulutus ei jaksais maistua. jos ois amiksen käyny, ois ammatti jo ja helpompi päästä töihi.

ja muutenni työttömyysetuudet on paremmat ammattikoulun käyneillä..

onneksi oma äitini ei miuta pakottanu lukioon. oisin sanonu et senku ite meet jos se lukio on niin tärkeä, mut miuta ei sinne voi pakottaa..

jos lapsellasi on jo selvät tulevaisuudne suunnitelmat tai haaveammatti tiedossa, älä estä häntä vaan tue..

Sen verran se lukio vaikuttaa, että jos sen käy läpi huonoilla arvosanoilla, niin muualle opiskelamaan pääsy on hankalaa. Onkos siellä amiksella asuntolaa? Minun kotipaikkakunnalla oli ja siellä oli asuntolanvalvoja katsomassa, että ihmisiksi elettiin ja asiat hoidettiin.

mut pakotettiin lukioon. kävin pari jaksoa ja ilmoitin et en mene enää... eipä ne halunnu katsoa kun kotona tyhjän panttina makoilin ja ammattikouluun pääsin...viivästti vaan valmistumistani liki vuodella ku en heti saanut aloittaa...nyt "vanhemmalla iällä" (22) alkaa lukio kiinnostaa...ehkä minustakin vielä ylioppilas tulee ja äitinikin olisi sitten onnellinen...=)

totta tuo, että amiksen jälkeen olisi se ammatti.

En tiiä, vaikeeta. Kun lapsi olisikin normaali, mutta arjen hallinta on hänellä oikeasti hukassa.

Mitäs sit, jos amis jää kesken?

Yhteistyössä