Saako kotihoidontukea jos on liiton rahoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Letukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Letukka

Vieras
Eli jos perheessä on alle 3 vuotias (ja vaikka toinenkin alle kouluikäinen) lapsi ja vanhempi on työtön ja saa liitonkorvauksia, maksaako kela myös kotihoidontukea?

Koska lapsi ei olisi kunnallisessa päivähoidossa, joten siksi kai oikeutettu.
Mutta meneekö tässä jotenkin tuet/etuudet päällekäin ja siksi ei saa?

Onko kellään kokemusta?

Kotihoidontuen saa aina kun lapset ei ole kunnallisessa päivähoidossa, mutta se saattaa vaikuttaa muihin tukiin.
Liiton päiväraha kuitenkin käsittääseni on sellainen, mihin muut tulot ei vaikuta, jos on työtön tai kokonaan lomautettu.Kelan työttömyyskorvaukseen tietysti vaikuttaa kaikki, niin puolison tulot kuin kotihoidontukikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä kotihoidon tuki vähentää liiton päivärahaa ja jos saat kumpaakin tukea yhtäaikaa niin toisesta menee lisäprosentilla verot.

Kyllähän se oikastaan lopullisessa verotuksessa.
Häirikkö: varmasti saat kotihoidontukea, kunhan haet, mutta kuten sanottu, siitä en ole varma, miten se vaikuttaa liiton päivärahaan. Itse saan palkkaa ja silti kotihoidontuen, se on korvaus siitä, ettei käytä kunnallista päivähoitoa.

No, meillä ainakin oli se tilanne, että liiton päivärahoista vähennettiin kokonaan kotihoidontuen määrä.

Ja siis kyseessä oli jopa niin, että minun kotihoidontukeni vähennettiin miehen päivärahoista :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
No, meillä ainakin oli se tilanne, että liiton päivärahoista vähennettiin kokonaan kotihoidontuen määrä.

Ja siis kyseessä oli jopa niin, että minun kotihoidontukeni vähennettiin miehen päivärahoista :headwall:

eikä?????? tuota en tiennytkään ja mies laittaa ens viikolla ekan hakemuksen liittoon.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä kotihoidon tuki vähentää liiton päivärahaa ja jos saat kumpaakin tukea yhtäaikaa niin toisesta menee lisäprosentilla verot.

Kyllähän se oikastaan lopullisessa verotuksessa.
Häirikkö: varmasti saat kotihoidontukea, kunhan haet, mutta kuten sanottu, siitä en ole varma, miten se vaikuttaa liiton päivärahaan. Itse saan palkkaa ja silti kotihoidontuen, se on korvaus siitä, ettei käytä kunnallista päivähoitoa.

Joo onneks oikastaan, saan nyt veronpalutuksia yli 500? kiitos viimevuoden:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieraz:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

eikä?????? tuota en tiennytkään ja mies laittaa ens viikolla ekan hakemuksen liittoon.

Ei se normaalisti menekään niin, mutta mä olin hoitamassa lasta sairaalassa. Siis samaa lasta, josta sain kotihoidontukea, joten liitto katsoi että jos olen sairaalassa hoitamassa lasta, en voi olla hoitamassa sitä kotona vaan mieheni on hoitamassa sitä lasta kotona, joten katsoivat kotihoidontuen hänen etuudekseen :headwall:

Eli siis olin heidän mielestään estynyt hoitamasta lasta, koska olin hoitamassa häntä sairaalassa, joten heidän mielestään mies hoiti samaan aikaan samaa lasta meillä kotona, kun minä hoidin häntä sairaalassa.

Valituksesta taitaa olla jo pari vuotta, eikä mitään oo kuulunut :headwall:

Mutta muuten pitäis mennä niin, että jos olet vain kotihoidontuella kotona, niin sitä ei vähennnetä ansiosidonnaisesta puolisolta. Mutta omista työttömyysetuuksista se vähennetään.

Yhteistyössä