Saako koiraa lain mukaa juoksuttaa pyörällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä koira jolla PALJON energiaa ja kaikkein parhaiten sen saisi uuvutettua jos juoksuttaisi pyörällä.
Vielä en ole kertaakaan sitä tehnyt, mutta olen ajatellut saako näin tehdä?

[QUOTE="alma";26807446]Tietenkin saa, ja moni niin tekeekin. Koiran pitää toki olla hyvin hallinnassa, ettei sinkoile ja pysähtele miten sattuu.[/QUOTE]

Ok, mitenhän minulla on sellainen mielikuva ettei saisi...
Koira on hallinnassa.

[QUOTE="vieras";26807482]Metsästäjät juoksuttaa koiria auton perässä :D Toki koirat on sillon vapaana ja juoksee mettätietä pitkin..[/QUOTE]

:D Heh, no mekin ollaan juoksutettu koiraa auton perässä mökkitietä pitkin noin 2,5km ja juoksee semmosta neljääkymppiä.

minusta kaikkein karmeinta on se, että oikein lihava ihminen ( minäkin olen hyvin lihava ) ajaa pyörällä ja juoksuttaa jotain pientä koiraa ( joka ei todellakaan sovellu tuohon juoksuttamiseen ) Ihan hullua hommaa. Yleensä vielä ihmisellä tyytyväinen ilme naamalla ja kova vauhti pyörässä ja koira raukka yrittää pysyä perässä pienillä jaloilla minkä ehtii....ihan kauheaa!!! :(

minusta kaikkein karmeinta on se, että oikein lihava ihminen ( minäkin olen hyvin lihava ) ajaa pyörällä ja juoksuttaa jotain pientä koiraa ( joka ei todellakaan sovellu tuohon juoksuttamiseen ) Ihan hullua hommaa. Yleensä vielä ihmisellä tyytyväinen ilme naamalla ja kova vauhti pyörässä ja koira raukka yrittää pysyä perässä pienillä jaloilla minkä ehtii....ihan kauheaa!!! :(

Noh, minä en ole lihava. Eikä koirani ole pieni vaan painaa hyvinkin piakkoin saman verran kuin minä. :)
Ja ihan koiralle sopivaa vauhtia ajettaisiin ja vieläpä niin että lapsikin kestäisi omalla pyörällään perässä.

Meillä päin olen nähnyt pyörällä juoksutettavan lähinnä saksanpaimenkoiria ja malamuutteja plus muita vastaavan kokoluokan koiria. Ja itse asiassa noi malamuutitkin olivat siinä vetopuuhissa, eivät juosseet minkään talutushihnan päässä.

[QUOTE="vieras";26807514]Noh, minä en ole lihava. Eikä koirani ole pieni vaan painaa hyvinkin piakkoin saman verran kuin minä. :)
Ja ihan koiralle sopivaa vauhtia ajettaisiin ja vieläpä niin että lapsikin kestäisi omalla pyörällään perässä.[/QUOTE]

en sinua tarkoittanutkaan! Tiedän kyllä, että jotkut hyvin energiset koirat soveltuvat tuohon, mutta täällä vaan näkee liian usein noita pikkukoiria juoksutettavan :( se ei ole kiva näky.

Joo minäkään en ymmärrä miksi pitää juoksuttaa sellaisia pikkukoiria. Eriasia on isommat koirat, joiden kanssa pyöräily on tehokas tapa purkaa energiaa. Muistan aina sen näyn muutaman vuoden takaa, kun naapurin perhe otti perhoskoiran itselleen, silloin lapset 5-7 vuotiaita. Lapset sitten kisailivat pihalla, että kuka jaksaa polkea kovinta pyörällä koiran kanssa. Penturukka kirjaimellisesti välillä roikkui narun päässä kun ei pysynyt vauhdissa. Ja vanhemmat olivat sisällä eikä välittäneet. Sit musta tuli ilkeä naapurintäti kun kävin sanomassa asiasta...
Meillä keskikokoinen koira, ja sen kanssa silloin tällöin käydään juoksemassa ihan vaihtelun vuoksi.

en sinua tarkoittanutkaan! Tiedän kyllä, että jotkut hyvin energiset koirat soveltuvat tuohon, mutta täällä vaan näkee liian usein noita pikkukoiria juoksutettavan :( se ei ole kiva näky.

Tässä olen samaa mieltä kyllä.
Ja toinen on että hirmu helteillä juoksutetaan koiraa kovaa kyytiä pyörän kera.
Viimeksi toissapäivänä näin tälläisen. Meillä ei koira edes jaksa kovilla helteillä lenkkeillä, pissatukset riittää.
Nyt olisi sopivan viileä saa mennä purkamaan energiaa.

[QUOTE="vieras";26807415]Meillä koira jolla PALJON energiaa ja kaikkein parhaiten sen saisi uuvutettua jos juoksuttaisi pyörällä.
Vielä en ole kertaakaan sitä tehnyt, mutta olen ajatellut saako näin tehdä?[/QUOTE]

Saa tehdä. Turvallisin tapa on käyttää apuna springeriä, eli pyörään kiinnitettävää jousta, johon koira kiinnitetään. Springerissä on klipsu, johon koira kiinnitetään painon mukaan. Jos sattuu jotain odottamatonta, koiran niska ei naksahda rikki vaan klipsu katkeaa ja koira vapautuu. Näin esim. jos sattuu onnettomuus tai koira kiertää vaikka jonkin tolpan yhdeltä ja sinä toiselta puolelta.

Ennen pitkää koiran kunto kyllä kohoaa ja sinulla on entistäkin energisempi lemmikki. Jätä siis lenkitys kohtuulliseksi myös pyörän avulla ja anna koiralle myös jotain päänvaivaa. Sellainen yhdistelmä rauhoittaa tehokkaimmin.

Koiran terveyden kannalta paras juoksutahti on reipas hölköttely, koiran siis täytyy voida ravata rennosti. Jos se joutuu jatkuvasti laukkaamaan pysyäkseen vauhdissa mukana, se on liikaa. Toki koira voi hetkittäin innostua, minunkin koirani laukkailee välillä, vaikka vauhti olisi alhainen, mutta silloin täytyy pitää sitä erityisesti silmällä. Mulla on aina vettä mukana ja puolessa matkassa se saa tilkkasen ja pidetään pieni nuuskuttelutauko. Pyörä tienposkeen ja koira narussa pöheikköön.

Koira muutenkin juoksulenkkien lisäksi erikseen hitaita haistelulenkkejä. Pyöräilijän pitää myös katsoa, millä alustalla koira juoksee. Itse ajelen metsäautoteitä. Itse mun täytyy ajaa pyöränraiteiden välissä (siinä ihanassa rytyytyksessä) ja koira saa juosta ajouralla. Näin siksi, että tienreunalle lentänyt irtosora tekisi äkkiä pahaa koiran anturoille. Sen on saatava juosta sileämmällä osuudella.

Pyörän vierellä juoksuttaminen on ok (auton vierellä ei!). Kunhan muistaa, ettei koskaan juoksuta koiraa asfaltilla. Menee nivelet paskaksi.

Jos haluaa oikein maksimoida huvin ja hyödyn, kannattaa hankkia kesäksi Kickbike ja talveksi Kickspark ;) Koiran kanssa valtavan hauskaa!

En tiedä mutta helvetin ärsyttävää ja vaarallista se on.
Mitä jos koira lähtee minne sattuu? Siinä voi käydä huonosti kaikille.
Kannattaako ottaa sellainen koira jonka kanssa ei itse jaksa liikkua?

ehdottomasti kannattaa olla se jousisysteemi pyörän takana. Jos iso koira vetäisee jossain ohjaustangossa olevaa hihnaa, niin siinä käy äkisti huonosti kaikille.

En tiedä mutta helvetin ärsyttävää ja vaarallista se on.
Mitä jos koira lähtee minne sattuu? Siinä voi käydä huonosti kaikille.
Kannattaako ottaa sellainen koira jonka kanssa ei itse jaksa liikkua?

Mikä sinua siinä ärsyttää?
Se että toisen ihmisen koira juoksee nätisti pyörän vierellä? :)

Kuka on sanonut ettei jaksa liikkua koiran kanssa?
Pitäähän sitä pyörällä ajaessakin polkea. Ja me mennään ihan maastoireittejä - ylä-ja alamäkeä, nyt kun ekaa kertaa pyörällä mentiin. Ja voin kertoa että se oli rankempaa kuin kävely/hölkkä.

Tässä oli kyse koirasta ja koiran hyvinvoinnista ja ainakin meidän koira nautti tuosta pyöräilystä sydämensä kyllyydestä. Nyt makaa onnellisena reporankana lattialla ja nukkuu.

Saa tehdä. Turvallisin tapa on käyttää apuna springeriä, eli pyörään kiinnitettävää jousta, johon koira kiinnitetään. Springerissä on klipsu, johon koira kiinnitetään painon mukaan. Jos sattuu jotain odottamatonta, koiran niska ei naksahda rikki vaan klipsu katkeaa ja koira vapautuu. Näin esim. jos sattuu onnettomuus tai koira kiertää vaikka jonkin tolpan yhdeltä ja sinä toiselta puolelta.

Ennen pitkää koiran kunto kyllä kohoaa ja sinulla on entistäkin energisempi lemmikki. Jätä siis lenkitys kohtuulliseksi myös pyörän avulla ja anna koiralle myös jotain päänvaivaa. Sellainen yhdistelmä rauhoittaa tehokkaimmin.

Koiran terveyden kannalta paras juoksutahti on reipas hölköttely, koiran siis täytyy voida ravata rennosti. Jos se joutuu jatkuvasti laukkaamaan pysyäkseen vauhdissa mukana, se on liikaa. Toki koira voi hetkittäin innostua, minunkin koirani laukkailee välillä, vaikka vauhti olisi alhainen, mutta silloin täytyy pitää sitä erityisesti silmällä. Mulla on aina vettä mukana ja puolessa matkassa se saa tilkkasen ja pidetään pieni nuuskuttelutauko. Pyörä tienposkeen ja koira narussa pöheikköön.

Koira muutenkin juoksulenkkien lisäksi erikseen hitaita haistelulenkkejä. Pyöräilijän pitää myös katsoa, millä alustalla koira juoksee. Itse ajelen metsäautoteitä. Itse mun täytyy ajaa pyöränraiteiden välissä (siinä ihanassa rytyytyksessä) ja koira saa juosta ajouralla. Näin siksi, että tienreunalle lentänyt irtosora tekisi äkkiä pahaa koiran anturoille. Sen on saatava juosta sileämmällä osuudella.

:) Näin juuri teinkin.
Rauhassa hököteltiin ja koira jolkutti kuin susihukkanen.
Ja ihan vain silloin tällöin, ehkä kerta-kaks viikkoon vain tuota pyörän kanssa menoa.

Aivoja harjoittavaa toimintaa on kyllä myös päivittäin.
Ja se kyllä selvästi väsyttää enempi kuin mikään lenkki. :)

En ole mikään koirafani ja välillä tien väärillä puolilla käyskentelevät koirat ärsyttää, mutta en ole kyllä koskaan törmännyt minkäänlaisiin ongelmiin näiden pyörällä juoksutettavien koirien kanssa. Eihän siinä itse jaksa kauaa perässä juosta kun iso koira painaa menemään. Taitaa jäädä typerysten huonosti kouluttamien koirien kanssa yritykset vähän lyhyeen kun pyörä on heti kumossa ;).

Tulipa paha mieli tästä ketjusta! Pieni koirani on niin energinen tapaus että tarvitsee paljon paljon liikuntaa. Tykkää pyörän vieressä hölkyttelystä ja sillä siitä saa turhat virrat pois. Tavallinen reipastahtinen kävely ei oikein riitä.

Mitä pahaa siinä on jos pieni koira juoksee? Miksi isoille se on suotavampaa?

Tulipa paha mieli tästä ketjusta! Pieni koirani on niin energinen tapaus että tarvitsee paljon paljon liikuntaa. Tykkää pyörän vieressä hölkyttelystä ja sillä siitä saa turhat virrat pois. Tavallinen reipastahtinen kävely ei oikein riitä.

Mitä pahaa siinä on jos pieni koira juoksee? Miksi isoille se on suotavampaa?

En itse tarkoittanutkaan että kaikki pienet koirat eivät tykkäisi juoksemisesta. Esim. terrierit on aika energisiä ja niille se varmasti sopii. Mut olen turhan usein nähnyt kun jotain perhoskoiraa tai vastaavan kokoista vedetään pyörän perässä hirveää vauhtia, eikä koira näytä siitä kovin nauttivan..

[QUOTE="vieras";26808549]En itse tarkoittanutkaan että kaikki pienet koirat eivät tykkäisi juoksemisesta. Esim. terrierit on aika energisiä ja niille se varmasti sopii. Mut olen turhan usein nähnyt kun jotain perhoskoiraa tai vastaavan kokoista vedetään pyörän perässä hirveää vauhtia, eikä koira näytä siitä kovin nauttivan..[/QUOTE]

No nimenomaan tuon halusinkin kuulla.
Ei ole mitään järkeä olla pyöräilyttämättä pientä koiraa, jos koira vaan itse nauttii siitä. Minun koirallani toinen vaihtoehto on korissa istuminen kun mennään jonnekin, mutta mielummin juoksee vierellä.

Yhteistyössä