Saako koira puolustaa omiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Borkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Borkku

Vieras
Kuvitellaan tilanne.

Olet ulkoiluttamassa koiraasi, joku hyökkää kimppuusi käyttäen väkivaltaa sinua kohtaan.

Saako koirasi puolustaa sinua puremalla tätä hyökkääjää vai tuleeko sinun komentaa koira paikalle ja otat turpaasi, vai tarvitseeko koiran odottaa vaan että tilanne on ohi?

Kiinni käskyä kun ei saa käyttää, siitä tulee tuomiota.

Mun puolesta mun koirat saa suojella mua ja neitiä oikeessa tilanteessa hampaillaanki.

Kyllähän siinä itse säästyisi väkivallalta, kun koira puolustaisi. Valitettavasti laki sitten taitaa kuitenkin tämän hyökkääjän puolella, jos tämä sitten syyttää koiran omistajaa. Jos todistajia ei ole niin sehän se voittaa käräjillä, jolla suuremmat vammat, kun molemmat syyttää toisiaan.

Toi on oikeasti todella hankala tilanne! Periaatteessa siviilikoira ei saa purra koskaan, ikinä, milloinkaan. Mutta onhan niitä sankarikoiranarvoja saatu ihan sillä että koira on pysäyttänyt raiskaajan aikeet kun koiran mamma on meinattu viedä puskaan.

Että millä mielellä sitten satutaan oikeudessa olemaan, se on toinen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
mun mielestä koira saa ja sen pitääkin puolustaa omiaan.mutta valitettavasti itse sitä joutuu syytteeseen jos koira käy jonkun tunkeilijan kimppuun :/

Ei siitä välttämättä mitään syytettä tuu kunhan et koiralle anna käskyä käydä kiinni, eikä koira ole ennakoinut tilannetta, vaan on toiminut vasta ku tilanne on jo päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
mun mielestä koira saa ja sen pitääkin puolustaa omiaan.mutta valitettavasti itse sitä joutuu syytteeseen jos koira käy jonkun tunkeilijan kimppuun :/

Ei siitä välttämättä mitään syytettä tuu kunhan et koiralle anna käskyä käydä kiinni, eikä koira ole ennakoinut tilannetta, vaan on toiminut vasta ku tilanne on jo päällä.

kyllä sitä nykyään saa syytteen täällä jo ihan itsepuolustuksestakin...
:/ ei ne siellä huomiota kiinnitä siihen että ootko antanu koiran luvan hyökätä vai et.

Saa ja sitä odotankin koiriltani. Entinen koirani puolusti minua sinnikkäästi, jos kadulla tuli vastaan juoppo niin koira risteili edessäni edestakaisin niin ettei kukaan päässyt lähelleni.
Mulle on aivan sama jos joku päällekarkaaja tekee valituksen siitä että mun koira puree sitä, aivan sama, jos sen ansiosta säilyy oma koskemattomuus eikä lapsien kimppuun käydä.

Hmm.No periaatteessa kyllä.Epäilen,että susilaumassa muu lauma menee puolustamaan alfaurosta/naarasta. Itse olen tosin sitä mieltä,että minun laumani johtajana tulisi suojella muita,eikä toisinpäin.Kaksipiippuinen juttu...
Mutta en luultavasti käskisi koiraa perääntymään tuollaisessa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Toi on oikeasti todella hankala tilanne! Periaatteessa siviilikoira ei saa purra koskaan, ikinä, milloinkaan. Mutta onhan niitä sankarikoiranarvoja saatu ihan sillä että koira on pysäyttänyt raiskaajan aikeet kun koiran mamma on meinattu viedä puskaan.

Että millä mielellä sitten satutaan oikeudessa olemaan, se on toinen juttu.

Jus rupesin miettimään miten tuo oikeuden edessä nähdään, mutta ilmeisesti siihenkään ei löydy selkeää linjaa. :/

Luulisi kuitenkin että joku sakemanni, rotikka, dobberi tai vaikka se amstaffi jo pelkällä olemuksellaan riittäisi käännyttämään raiskaajan.

:/ ei ne siellä huomiota kiinnitä siihen että ootko antanu koiran luvan hyökätä vai et.

Ei ne ainaka mee oikeuteen asti kaikki, poliisin luona kyllä joutuu käymään, jos siitä jutun jompi kumpi nostaa.

Ja siinä on hitonmoinen ero annatko koiralle luvan vai käskyn.

Alkuperäinen kirjoittaja olloooo:
lain mukaan pitää oottaa turpaan...mun mukaan ei

Laki on kummallinen. Olen kuullut sellaisestakin, että hyökkäyksen uhria syytetään liioitellusta puolustamisesta. Eli jos joku hyökkää niin itseään ei saa puolustaa liioitellusti, sillä jos hyökkääjälle tulee vammoja niin sitten kaikki kääntyy toisinpäin ja uhria syytetään pahoinpitelystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
miten ois jos opettaisi koiralle vaikka jonkun korvaavan sanan kuin kiinni siis jonka koira omassa päässään mieltäsi käskyksi käydä kiinni :saint:

saikohan kukaan tästä tolkkua :laugh:

Mikäli joku käsittää koiran käyttäytymisestä et se sana on ollu se käsky niin sit rapisee, joten korvaavat ei toimi välttämättä

saa ja pitää. mä muistan vieläki sattuman, kun mun miehen piti mennä käymään kaverilla vessassa (oltii talon toisella puolella itse, kaveri anto avaimen taloon) ja pihalla juoksuhihnassa oli koira. no tää koira oli koulutettu suojelemaan reviiriään joten ilman ketään perheenjäseniä ei oikein ollu vierailla ihmisillä asiaa pihalle. ja sehän hyökkäs mun miehen käteen ja kylkeen kiinni niin että reiät jäi hampaista. onneks mun miehellä on koirista kokemusta ni se nappas hurttaa kurkusta kiinni ja selätti sen.. itse olisin mennyt paniikkiin.

Ei ne ainaka mee oikeuteen asti kaikki, poliisin luona kyllä joutuu käymään, jos siitä jutun jompi kumpi nostaa.

Ja siinä on hitonmoinen ero annatko koiralle luvan vai käskyn.

juu ei kaikki mee mutta suurin osa menee.tää suomen systeemi on ihan syvältä.ne ketkä asiaa käsittelee,ne ei tiedä oletko antanu koiralle käskyn vai et!!

Yhteistyössä