Saako kaikki työttömät palkkatukea oppisopimukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelliina,m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nelliina,m

Vieras
Pääsen oppisopimuksella opiskelemaan lähihoitaksi lastentarhaan. Nyt olen töissä ja se loppuu määräaikaisena syyskuun alussa. Oppari alkaisi syyskuun 10 päivä. Tuleva työnantaja ottaa mut siis sinne oppisopimuksella jos saan palkkatukea. Olen ollut silloin työttömänä vasta viikon. Saako minimipalkkatukea ihan varmasti työkkäristä kun on työtön vai oletteko kuulleet jostakin joka ei olisi sitä saanut silloinkaan siis nimenomaan oppisopimusta varten? Pelkään, että oppisopimus menee sen takia mönkään jos en saakaan sitä. Työnantaja ottaa henkilön josta saa palkkatukea. Ei muuten kuulemma rahaa ottaa töihin sinne.

Mun lähipiiriläinen saa parhaillaan palkkatukea, tai siis työllistävä yritys saa, koska tämä henkilö oli pitkäaikaistyötön. Ja hänelle siis nimenomaan perusteltiin tää palkkatuki sillä, että oli ollut pitkään työttömänä. Sen perusteella sinulle ei sitä myönnettäisi, koska olet juuri ollut töissä. Mutta parhaiten sen pitäisi selvitä kysymällä työkkäristä.

Kysyin sitä ja sanoivat, että päivänkin työttömyys riittää palkkatukeen, mutta jokainen tapaus on tapauskohtainen. Nyt vaan alkoi pelottaa kun en tiedä yhtään kuinka moni saa palkkatukea ja kuinka moni ei?

Siis tiedän, että oppisopimukseen saa helpommalla tukea koska oppisopimuspaikan löytyminen vaikeaa, mutta kuinkahan suuret mahdollisuudet on jo on ollut vain viikon tai pari työttömänä?

Yhteistyössä