Saako joku omistusasunnossa oleva asumistukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helmi"

Vieras
Mies saattaa jäädä kohta työttömäksi ja minä olen osittaisella hoitovapaalla. Tulot tulevat romahtamaan melkoisesti. Tiedän, että teoriassa on mahdollista saada asumistukea myös omaan asuntoon, mutta onko näin oikeasti käytännössäkin jollain?

Millaiset ovat tulot ja mitkä ovat asumismenot?

Me saadaan. Lapsia viisi, ja (työ)tuloiksi laskettu toiselta 14000 €/v ja toiselta 9000 €/v. Lisäksi saamme toki lapsilisät ja vammaistuen. (Olemme molemmat yrittäjiä, joten nuo tulot eivät ehkä ole ihan oikeat, mutta niitä käytetään tukien laskemisessa, koska maksamme niiden mukaan yel-vakuutusta.)

Menoiksi katsotaan yhtiövastike (mun mielestä myös rahoitusvastike) 400€/kk, vesimaksut 90e/kk, lämmityskulut eli meillä sähkölaskusta osa, taisi olla noin 90€/kk (sähkölämmitys).

Saamme tukea lähes täysimääräisesti, koska tulot pienet ja lapsia monta. Kokeile Kelan laskurilla, mua harmittaa etten hakenut tukea aiemmin, vasta kesällä tajusin kokeilla Kelan sivujen laskurilla. Oltais saatu tukea varmaan jo vuosi, pari aiemminkin...

Meidän pitäisi saada, hakemus on kylläkin vasta käsiteltävänä. Mutta laskurin mukaan saadan noin 90€/kk. Mies irtisanottiin eli on työtön tällä hetkellä (vielä epäselvää maksaako kela vai iaet-kassa kun on pidemmällä sairaslomalla) ja minä vielä kh-tuella. Meillä on 3 lasta. Vastike n 280€, vesilasku n. 40€/kk, sähkölämmitys: en tiedä mitä laskevat siihen kelassa. Korkoja maksetaan noin 400-500€/kk, lyhennyksiä ei kai lasketa mukaan. Minullekin tuli yllätyksenä tämä, mutta jokainen euro otetaan vastaan jos vain saadaan. Ei todellakaan ole ollut tiedossa sairaslomat tai irtisanomiset etukäteen =(

Yhteistyössä