Saako itäneitä perunoita syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhymä ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhymä ap

Vieras
Unohtunut pussi tuonne vihanneslaatikon pohjalle. Perunoissa on jo pienet idut. Voiko niitä syödä vai ei? En muista miten tää meni... jos ne vaikuttaa vain vähän makuun niin ei haittaa.

Joo meki ollaan syöty. Oon yleensä semmoset perunat vaan kuorinu. Jos on tosi itäneitä, niin sitten oon kyllä nakannu jo menemään, mutta pienet idut mitään oo haitannu =) Ja siis hengissä ollaan koko perhe.

Kyllä voi :) Vihreä peruna on se jota ei voi syödä, paitsi jos vihreän osan voi leikata pois. Itäminen ei haittaa, tosin itäminen kuluttaa nestettä perunasta joten kuten joku jo tuolla kirjoitti, niin mitä pitempään itänyt sitä pehmeämpi peruna. Jääkaapin kosteudessa tosin pysyy kauankin kovana vaikka itäisikin.

Solaniinia on myös perunan kuoressa, ja jotkut silti syö potut kuorineen. ;)

Iduissa on myrkkyä, vihreissä osissa on myrkkyä, ja kuoressakin vähäsen on sitä myrkkyä. jos pottu on itänyt, ota idut pois, ja jos huolettaa niin kuori ne vielä.

Tosissaan, niissähän on silloin solaniinia. Mutta vähän, tuskinpa sen syöpää aiheuttavuus syöpäriskiä suuresti lisää. Vatsa sen sijaan saattaa mennä löysälle.

Mutta kun ne kuorii raakana poistuu suurin osa kyseisestä myrkystä. Kuorineen keitettyinä myrkky taas nousee pintaan, juuri kuoren alle, eli kannattaa kuoria reilulla kädellä jos haluaa vältellä...

Alkuperäinen kirjoittaja Killi:
Itse en söisi. Onhan niissä jo solaniinipitoisuuksia ihan kivasti. Mut jokainen tyylillään. :D

Joo niinhän tuo onkin. Kannattaakin siis syödä perunoita jotka on käsitelty itämisenestoaineella, paljon terveellisempää ;)

Yhteistyössä