Saako isä jäädä töistä pois jos äiti ja vauva on kipeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Käskin miestä jäämään kotiin huomenna, kun ollaan vauvan kanssa kipeitä. Väitti että ei voi jäädä, paitsi palkattomalle. Pakkohan miehen on vauvaa hoitaa!

On varmasti työnantajastakin kiinni, mutta jos liitosta kysyy, niin saa.
Esim. jos minä oksennan ja vauva oksentaa, niin kukas sitten jaksaa hoitaa. Pakkohan isän on jäädä kotiin.

jotkut työnantajat on vähän hövelimpiä tuon palkanmaksun kanssa, esim mun mies sai palkallista vapaata kun olin leikkauksessa niin oli pari päivää vauvan kanssa. sitten tuli anoppi hätiin.
kotiäidit ei voi sairastaa, ne on aina työkuntoisia. mikä sulla on ja minkä ikäinen vauva?

Korkeintaan palkattomalle. Ja sekin on vain pakottavasta syystä eli jos sä olet suurin piirtein hengissä ja sulla on kaikki raajat tai suurin osa niistä toimintakuntoisia ja paikallaan, niin kyllä se sun niskoilles taitaa vauvan hoito jäädä. Tabuja naamaan ja hoidat sen vauvan :)

ja lisään vielä että jos perheessä on vaan yks laps nin vaikka olis minkämoinen vatsatauti niin pitäishän tuon jotenkin mennä. linnottaudutte vessan lattialle ja oksennatte siellä vuoron perään. mies voi ehkä tehdä lyhkäsemmän päivän?

Jos äiti on kotona, pääosin isä ei saa muuten jäädä kotiin kuin palkattomalle. Jos äiti on sairaalassa (joutuu yllättäen siis) isä saa ne 3pv aikaa järjestää (sairaan) lapsen hoidon.

Toki voi olla työnantajakohtasia eroja, mut tuo taitaa olla se pääsääntö.

Saa, mutta nimenomaan palkattomalle vapaalle. Eli työnantaja ei voi evätä vapaata ensisijaisen hoitajan sairastumisen vuoksi, mutta palkkaa ei myöskään tarvitse maksaa.

Luulen että normaalisti ei palkalla saa jäädä. Jos olisit vakavasti sairas, niin lääkärintodistuksella ehkä. Mutta eipä tavis taudissa taida työnantaja palkkaa maksaa. Mä oon ollut tosi pahassa angiinassa, kuume lähes 42 astetta ja mieheni ei saanut olla poissa työharjoittelusta tai sairaalajaksolta vaikka vauva oli silloin 8kk. Miehen teini-ikäinenveli tuli sitten meille katsomaan vähän vauvan perään mun avuksi ja mä olin sentään lähes sairaalakunnossa itse.

Kyllä SAA ja tämä on FAKTA. Pakottavasta perhesyystä saa jäädä, mutta työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa. Meillä on pari kertaa jäänyt kammottavissa tilanteissa ja työnantaja maksanut onneksi palkan.

Meillä mies on saanut jäädä hoitamaan alle 10v vanhaa kun minä olen ollut siinä kunnossa, etten ole voinut lasta hoitaa (eli siis kipeä itsekin). Samoin nyt töissä ollessa jaetaan noin 50-50 se kumpi jää kotiin sairasta lasta hoitamaan, hän jää jolle se päivän aikatauluun sopii paremmin. Mies pystyy lisäksi tekemään etänä helpommin töitä, joten hän on monesti sen vuoksi mielellään kotona. Ei lasta voi heittelekään jättää ja kunnon työnantaja tämän ymmärtää ja joustaa. Palkallista aikaa miehellä, tekee sen töitä minkä pystyy kotona ollessa ja ei ole "lomalla" tai lintsaa töistä kotipäivänäkään.

Pakottavasta perhesyystä, mutta käsittääkseni tuo tarkoittaa oikeasti sitä, että lapsen ensisijainen hoitataja on joutunut sairaalaan. Muutenhan tuollaista syytä voi hyväksikäyttää vaikka kuinka pieneen flunssaan. Palkatonta tietysti on.

Jos sä olet äitiyslomalla tai kotihoidontuella, niin ei voi. Jos olet töissä niin voi, koska se voi ilmoittaa työnantajalleen että lapset ovat sairaina, hän jää hoitamaan niitä kotiin.

Meillä on kyllä saanut, vaikka olen ollut kotihoidontuellakin. Mies on vaan soittanut pomolle ja kysynyt, voiko tehdä ne työtunnit myöhemmin ja se on käynyt.

[QUOTE="ehkäpä";24844726]On kait se jo heitteillejättö jos emäntä raatona makaa, eikä jaksa huolehtia lapsista. Jos ukon on mentävä töihin.[/QUOTE]

Niinhän sitä luulisi, mutta ei ole. Vaikka äiti olisi miten raatona, miehen on mentävä töihin, tai pyydettävä palkatonta vapaata.
Kotiapuakaan ei saa, meidän kunnassa saa vain sossuperheet. Meillä oli tosiaan tollainen tilanne kun jouduin kiireellisesti sappileikkaukseen, soitin kuntaan ja yritin saada kodinhoitoapua edes pariksi päiväksi, ei annettu. Olisi pitänyt olla sossupuolen asiakkaana. Sanottiin vaan, että teidän täytyy kysellä kavereilta, sukulaisilta, ihan kun ei olisi kyselty :( Annettiin MLL:n numero, eihän meillä sellaiseen olisi ollut varaa.
Mies sitten sai järjesteltyä, että pitääkin talvilomansa tohon ajankohtaan. Kun yksi sen työkaveri suostui vaihtamaan.

Yhteistyössä