Saako Helsingissä sossusta mitään tukea silmälasien hankintaan?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Vanhat lasit vaan napsahti poikki ja olivat tosiaan yli 6v vanhat ja vahvuudetkin muuttuneet. Kävin tänään katselemassa rillejä ja löysinkin kivat ja hintaa koko paketille tuli 310e, joten tilasin ne kun kiire saada uudet rillit ja noissakin menee jo n. 2vkoa.

Saadaan siis muutenkin toimeentulotukea, niin saiskohan noihin rilleihin edes vähän tukea? Maksan kyllä osissa kun kerran korottomasti saa mut silti se pienempikin erä tuntuu jo kukkarossa :/

no
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhat lasit vaan napsahti poikki ja olivat tosiaan yli 6v vanhat ja vahvuudetkin muuttuneet. Kävin tänään katselemassa rillejä ja löysinkin kivat ja hintaa koko paketille tuli 310e, joten tilasin ne kun kiire saada uudet rillit ja noissakin menee jo n. 2vkoa.

Saadaan siis muutenkin toimeentulotukea, niin saiskohan noihin rilleihin edes vähän tukea? Maksan kyllä osissa kun kerran korottomasti saa mut silti se pienempikin erä tuntuu jo kukkarossa :/
Maksusitoumuksen saa, halvimpiin mahdollisiin kehyksiin ja sankoihin +näöntarkastukseen..

no
Voidaan myöntää harkinnanvaraisena ja varmaan myönnetäänkin, kun edelliset lasit menivät rikki. Linssien hinnan saa kokonaan, kehyksissä on joku raja, et siis saa merkkikehyksiä :)

En tiedä mikä käytäntö on helsingin kaupungilla, mutta yleensä he jonkun osan maksavat. Itse olen töissä optikkoliikkeessä jolla sopimus. Eli tietynhintaisiin saakka korvaavat ja kalliimmat hankkiessa maksaa asiakas erotuksen itse.
Näin monessa muussakin kaupungissa, eli varmaan jotenkin noin menee myös helsingin kanssa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja no:

Maksusitoumuksen saa, halvimpiin mahdollisiin kehyksiin ja sankoihin +näöntarkastukseen..
Eli kun oon jo ne tilannut, niin ei enää mitään mahdollisuutta ilmeisestikään saada yhtään mitään, vaikka kuitin toimittaisi? Ei siis edes sen maksusitoumukseen hyväksyttävän halvimman vaihtoehdon verran?

Voidaan myöntää harkinnanvaraisena ja varmaan myönnetäänkin, kun edelliset lasit menivät rikki. Linssien hinnan saa kokonaan, kehyksissä on joku raja, et siis saa merkkikehyksiä :)
Ja huom!! Linssit ovat ohentamattomat, ellei sinulla ole suuret voimakkuudet. Niihin on myös rajat kuinka voimakkaat täytyy olla, että ohennetut maksetaan.

shp
En tiedä juuri Helsingistä mutta meillä päin pitää pyytää etukäteen kustannusarvio kahdelta optikkoliikkeeltä jonka sossu sitten hyväksyy / hylkää. Korvaukseen kuuluvat halvan hintaluokan kehykset sekä peruslinssit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että jos vahvuutta on vähintään -3 niin ohentamattomasta peruslinssistä tulee kamalan näköinen "pullonpohja". Korvaus on siis ihan nimellinen, joitakin kymppejä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli kun oon jo ne tilannut, niin ei enää mitään mahdollisuutta ilmeisestikään saada yhtään mitään, vaikka kuitin toimittaisi? Ei siis edes sen maksusitoumukseen hyväksyttävän halvimman vaihtoehdon verran?
Kyllä voit hakea, selitä hakemuksessa että sinulla oli kiire tilata uudet kun vanhat hajosivat.

ap
Oli tosiaan kiva ylläri kun napsahtivat kokonaan katki toisesta reunasta ja linssi tippui, kivaa oli myöskin lähteä ihan sokeana hakemaan optikkoliikkeestä piilareita kun ei ollut kotona varalla (tyhmä oma moka kylläkin), en siis näe yhtään mitään ilman laseja/piilareita :D

Linssit mulla tuli ohennettuina koska niin paljon miinusta eli niille tuli hintaa se 200e, ei varmaankaan niin paljon anneta tukea niihin, varmaan vaan johonkin vakiolinsseihin.. Kehykset makso sen noin 100e, ei mitkään huippukalliit mut varmaan olisi voinut saada halvemmatkin, mulla vaan vaikeeta löytää sopivia kehyksiä :(

shp
Alkuperäinen kirjoittaja Glorinha:
Ja huom!! Linssit ovat ohentamattomat, ellei sinulla ole suuret voimakkuudet. Niihin on myös rajat kuinka voimakkaat täytyy olla, että ohennetut maksetaan.
Pajonko teidän kunnalla on tuo raja? itse sain vuosia sitten -3 ja -4 vahvuiset linssit ohentamattomina ja ne olivat ihan järkyttävän paksut. Nykyiset itse maksetut lasit ovat ihan eri luokkaa vaikka voimakkuutta on tullut lisää.

ap
Onko mitään hajua, mikä se raja voisi olla?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja shp:
Pajonko teidän kunnalla on tuo raja? itse sain vuosia sitten -3 ja -4 vahvuiset linssit ohentamattomina ja ne olivat ihan järkyttävän paksut. Nykyiset itse maksetut lasit ovat ihan eri luokkaa vaikka voimakkuutta on tullut lisää.
Mä kyllä sit mieluummin tingin jostain muusta (syön vaikka linssikeittoa pari kuukautta :D ) ja maksan ne ohennetut linssit, mun mielestä sellaset pullonpohjat ei sovi kenellekään :D

Mä sain joskus 10 vuotta sitten, kun opiskelin ja olin sossun asiakas. Selvittelin tuolloin oikeuksiani ja Helsingissä sossun asiakkaalla oli oikeus saada uudet rillit vuosittain. Mä sitten hain kahdet rillit, vaikken niitä sitten koskaan käyttänyt. Näen ihan hyvin. Otin ne siltä varalta, että jos joskus tarviin, niin sitten on ainakin ne kehykset (tai miksi niitä nyt kutsutaankaan) valmiina, eikä tarvitse niihin omia rahoja haaskata.

v
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Mä sain joskus 10 vuotta sitten, kun opiskelin ja olin sossun asiakas. Selvittelin tuolloin oikeuksiani ja Helsingissä sossun asiakkaalla oli oikeus saada uudet rillit vuosittain. Mä sitten hain kahdet rillit, vaikken niitä sitten koskaan käyttänyt. Näen ihan hyvin. Otin ne siltä varalta, että jos joskus tarviin, niin sitten on ainakin ne kehykset (tai miksi niitä nyt kutsutaankaan) valmiina, eikä tarvitse niihin omia rahoja haaskata.
Törkeää veronmaksajien rahojen haaskausta. Juuri tämän kaltaiset tapaukset saavat minut niin raivostuneeksi. Että kaikki vaan irti mitä lähtee, vaikika ei tarvitsisikaan.

Yhteistyössä