N
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:asuntoautoa juu..mutta ei sitä missä vaunu tulee auton perässä
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:asuntoautoa juu..mutta ei sitä missä vaunu tulee auton perässä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:AKEn sivuilta:
B-luokka:
ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:asuntoautoa juu..mutta ei sitä missä vaunu tulee auton perässä
Mun mielestä sitäkin saa... kunhan ei paina liikaa.
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:asuntoautoa juu..mutta ei sitä missä vaunu tulee auton perässä
Aivan. Eli painosta riippuen, pientä vaunua saa vetää.
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:asuntoautoa juu..mutta ei sitä missä vaunu tulee auton perässä
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä minä;23159923:Elikkä jos hommaan jonkun 1000kg vaunu, ja sitten 2000kg veturin niin saanko vetää sitä b-kortilla?
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä minä;23159923:Elikkä jos hommaan jonkun 1000kg vaunu, ja sitten 2000kg veturin niin saanko vetää sitä b-kortilla?
Saat vetää pelkällä Beellä koska kokonaispaino 3500 ei ylity. Lisäksi pitää tarkistaa etä saako sillä autolla vetää sitä vaunua. Yleensä pienillä autoilla ei saa vetää kuin pieniä vaunuja, loogista eikö totta.
Ei saa sillä kyllähän tuo on varsin yksiselitteisesti kerrottu että B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu.Saat vetää pelkällä Beellä koska kokonaispaino 3500 ei ylity. Lisäksi pitää tarkistaa etä saako sillä autolla vetää sitä vaunua. Yleensä pienillä autoilla ei saa vetää kuin pieniä vaunuja, loogista eikö totta.
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23160094:Ei saa sillä kyllähän tuo on varsin yksiselitteisesti kerrottu että B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu.
B-luokan ajokortti
Joo, korjasin jo tuota viestiäni.Voi olla painavampi kärry kunhan se ei ylitä veturin omaa massaa. Meidän vaunu esim on kokonaismassaltaan 1400kg ja jsut menee yli ettei saa vetää b-kortilla.
Meillä on normikokoinen (5,5m) asuntovaunu ja mun mielestä sanottiin, kun se ostettiin että ihan b kortti käy, mutta en ole tosin ottanut tarkemmin selvää kun meillä myös c kortti...
Kikkailusi ei vaan toimi sillä hinattavaan laitteeseen sovelletaan samoja ajokorttivaatimuksia kuin perävaunuihin.Jos haluaa urakalla kikkailla, niin palauttaa asuntovaunun rekisterikilvet ja muuttaa sen jollain tapaa funktionaaliseksi. Silloin kyseessä on vedettävä laite ja vedettävänä laitteena saa suomessa olla ihan mitä tahansa.
Polliisi on kyllä todella kummissaan, kun perässä on kilvetön asuntovaunun näköinen härpäke, jonka kohdalla omistaja sanoo, että ei se ole asuntovaunu. Katsastuskonttorillakaan eivät ota näihin kantaa millään tapaa. Nimim. kokemusta on
2 a § (11.12.2002/1091)
Ajoneuvojen määritelmät
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
...
3) hinattavalla ajoneuvolla toiseen ajoneuvoon kytkettävää ajoneuvoa; hinattavia ajoneuvoja ovat perävaunu ja hinattava laite;
...