Saako asuntolainaa niin, että toisen nimissä esim 30% ja toisella 70% lainasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarkan markan tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tarkan markan tyttö

Vieras
Vai pitääkö aina olla fifty-fifty se laina jaettu? Mietin, että jos toisella säästöjä, mutta hänen ensi asunnon osto-oikeus on jo käytetty eli asunto halutaan ostaa niin, että toinen osapuoli omistaa 55% ja tämä toinen (kenellä rahaa säästössä) omistaa vaan 45%, niin saisiko lainan sitten jaettua epäsopusuhtaisesti? Ymmärsiköhän tästä mun pointtia...? Siis, että jos ero tulee, niin en menetä rahojani sen takia, että olen antanut säästöni asuntoon, josta toinen omistaa suuremman osan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Joo. Ja voitte ihan ottaa myös erilliset asuntolainatkin. Meillä on näin tehty - vielä eri pankeista...

Tää kulostaisi hyvältä, kun meillä on nytkin eri pankit ja kummallakin hyvä suhde omaan pankkiin. Mutta varmaan huonommat ehdot, js ei ole yhtä isompaa lainaa vaan kaksi pientä...? Onko tästä tietoa?

Joo. Ja voitte ihan ottaa myös erilliset asuntolainatkin. Meillä on näin tehty - vielä eri pankeista...

Mitenkäs tämä toimii? Tuskin voi laittaa kiinteistöä vakuudeksi, sillä pankki ei oikein pysty myymään 50% (tai mikä osuus toisella nyt onkaan) talosta, jos toinen ei maksakaan lainaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Mitenkäs tämä toimii? Tuskin voi laittaa kiinteistöä vakuudeksi, sillä pankki ei oikein pysty myymään 50% (tai mikä osuus toisella nyt onkaan) talosta, jos toinen ei maksakaan lainaansa.

Pankit tekevät lainavakuussiirrot toisillensa. Eli meillä taitaa olla mun pankissa vakuudet, mutta pankkini takaa ukon pankille osuuden. Käytännössä kahden pankin käytäntö vaatii hieman enemmän käteistä, koska ihan perinteiseen 70% ei pääse. Meillä talosta sai 60% muistaakseni. Mutta tietty yhä saa valtiontakauksen ja pankkien takauksia vanhaan malliin.

Meillä on eri lainamäärät ja eri pankit. Kaikki pankit olisivat antaneet samat ehdot erillisistä lainoista - asiakkaan rahavirrathan siinä merkitsevät. Kumpikin jäi omaan pankkiinsa. Mun pankkini teki byrokratian, kun meni lupaamaan sen ilmaiseksi :D

Muoks. Eiku oli oli meillä se 70% ihan normaalisti. tarkalleen ottaen 69.38%. Saatiin prosentti anteeksi. Mutta muistelen, että olisi siitä jotain että vakuus ei olisi arvoitettu yhtä isoksi toisen hakijan suhteen.

Yhteistyössä