Saako asuntolainaa ilman takaajia?

• Viestiketjun aloittaja outi
  • Ensimmäinen viesti
Ostettava asunto yleensä käy 70% myyntihinnastaan vakuudeksi, valtiontakauksella saa 15% lisää, eli puuttuva 15% tarvii sitten olla joko kylmää käteistä tai jollain muulla vakuudella.

Ainakin Osuuspankilla on jokin jäsenluotto, jolla saa jonkunverran lainaa ilman takaajia. Se on sitten asunnosta kiinni, että kattaako tuo puuttuvan 15%....

Milla
Me saatiin 143000? pankin täystakauksella.Käytiin monessa pankissa ja saatiin ratjoukset nordesta,samposta ja säästöpankista.ja valittiin säästöpankki.

Eikä todellakaan olla mitään hyvätuloisia

mie
Onnistuu. Omatakauksella jos ei ole rahaa laittaa.
Meillä asuntolaina+mökkitonttilaina ilman minkäänlaisia omatakauksia tai takaajia eikä ollut rahaa laittaa asuntoon kun ostettiin. Mutta selvisikin että asunnon arvo on kaksinkertainen mitä hintapyynti ja talon arvo kattoi lopun takaukseen tarvittavan määrän =)

Rötväles
Pitääkö paikkansa että kaupungeissa ei tarvi takaajaa läheskään koko summalle koska itse talo käy takuusta ja kaupungeissa sen saa melko varmasti myytyäkin, jolloin pankki saa omansa pois?

Pitääkö maalla olla isommalle summalle takaaja koska pankki ei välttämättä saisi myytyä taloa tarvittaessa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Pitääkö paikkansa että kaupungeissa ei tarvi takaajaa läheskään koko summalle koska itse talo käy takuusta ja kaupungeissa sen saa melko varmasti myytyäkin, jolloin pankki saa omansa pois?

Pitääkö maalla olla isommalle summalle takaaja koska pankki ei välttämättä saisi myytyä taloa tarvittaessa?
Ei minun mielestä. Ihan sama missä asunto on, mutta pankilla oltava jonkinlaisia vakuuksia asunnosta jos lainanmaksukyky on nollilla.
Eikä pankki voi myydä asuntoa. Menee monien kiemuroiden kautta yleensä pakkohuutokauppaan mikäli lainanottaja on maksukyvytön.

vieras 2
Me otimme lainaa yhteensä n. 160 000 ilman takaajia ja ilman valtiontakausta. Alun perin pankki vaati valtiontakausta, mutta kun kilpailutimme pankkeja, vaatimus jäi pois.

Maksoimme itse n. 50 000 ja asunto on tietty itse vakuutena.

Me saatiin vuosi sitten ilman takaajia lainaa 130 000?. Mies on opiskelija ja minulla määräaikainen työ. Nordea ei antanut lainaa, OP:lta saimme luottoa. Takaajana toimii joku firma, jolle maksamme sitten palkkiota siitä, että takaa meidän lainan.

Kysyimme lainaa myös aktiasta, handelsbankilta ja siltä täystakauspankilta Nooalta. Sampolta emme kysyneet, mutta sieltä olisi saattanut irrota laina. Op:lta kysyimme ensin.

Sitten kun mies puolen vuoden kuluttua valmistuu, arvioimme asunnon arvon uudelleen, jos vaikka emme enää tarvitsisikaan takaajafirmaa. Remontoimme tämän nimittäin täysin, joten arvo on saattanut nousta tuntuvasti, jolloin takausta ei enää tarvita.

Yhteistyössä