Saako apteekista ilman reseptiä allergia "kynää" ? käykä samat allergia lääkkeet kaikkiin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huuhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huuhhh

Vieras
allergioihin? Oon ruvennu miettimään kun olen lapsen kanssa kahden ni mitä jos saan pahan kohtauksen? mitä teen? ei varmaan ambulanssi ehdi ajoissa 15-30min menee kuitenkin ja mun kurkku varmaan sit jo ummessa.. Mulle siis tuli tämmönen kohtaus liikunta tunnilla 2004 kuumotti niskaa ja suu/silmät turpos,olin täynnä nokkosihottumaa kiireellä sit terkkariin mikä 200m päässä. Kaikkia testejä tehtiin mut ei löydetty mikä mulla sen allergia kohtauksen aiheutti. kuukauden söin jotain lääkettä.. 2006 puhkes kosmetiikka allergia en voi käyttää mitään silmä meikkejä 2-3pvää kauempaa muuten silmät turpoo,olen kokeillut vaikka mitä merkkejä.
2008 puhkes siitepölyallergia kurkku kutii ja silmät ja aivastelen..
Mua pelottaa jos tuo 2004 paha kohtaus uusintuu? esim kun olen juoksemassa pelkään jos vähänkin kutiaa jostain, kesällä pyöräilessä huomasin et poskessa muutama nokkos näppylä ja olis ihan paskat housuissa :O mut ei tullut mitään kohtausta..

Ei saa. Ja ihmettelen miksei sulle ole kirjotettu adrenaliinikynää? En siis tiedä onko sun kohdalla kyse anafylaksiasta (itsellä rasitusanafylaksia) vai angioödeema, mut angioödeemaankin mun käsittääkseni adrenaliinikynä tehoaa jossain määrin.

Käy lääkäristä hakemassa resepti adrenaliinikynään (epi -pen). Itse syön setiriziiniä säännöllisesti päivittäin ja saan olla yhteydessä allergiapoliin jos tulee kysyttävää. Suosittelen et hakeudut lisätutkimuksiin. Vaikkei mullakaan kunnon syytä ole löytynyt niin ainakin lääkitys on kohdillaan eikä kohatuksia ole tullut :)

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
rasitusanafylaksia kuulostaakin tutulta :O miksi lääkärissä ei mainittu mitään tommosesta..oon itsekkin alkanut ihmetellä miksei mitään määrätty jos kohtaus uusintuu

Mulla oli samanlainen "kohtaus" kun sulla ap oli, jouduin olemaan sen takia pari yötä sairaalassakin. Kaikenlaisia tutkimuksia tehtiin ja allergiasairaalassa testattiin kaikenlaista, mut syy ei ikinä selvinnyt. Nyt jälkikäteen oon tutkinut mun sairaalapapereita, niissä lukee "ei anafylaksiaa" ja "aiheuttaja todennäköisesti virusinfektio". Eikä oo koskaan uusiutunut, vaikka allergiat lisääntyy jatkuvasti.

Mulla oli samanlainen "kohtaus" kun sulla ap oli, jouduin olemaan sen takia pari yötä sairaalassakin. Kaikenlaisia tutkimuksia tehtiin ja allergiasairaalassa testattiin kaikenlaista, mut syy ei ikinä selvinnyt. Nyt jälkikäteen oon tutkinut mun sairaalapapereita, niissä lukee "ei anafylaksiaa" ja "aiheuttaja todennäköisesti virusinfektio". Eikä oo koskaan uusiutunut, vaikka allergiat lisääntyy jatkuvasti.

etkä pelkää että se uusiutuu? joku muu allergia laukasee tommosen kohtauksen? :( tai muuten urheillessa tulee..

etkä pelkää että se uusiutuu? joku muu allergia laukasee tommosen kohtauksen? :( tai muuten urheillessa tulee..
No kyllä mä sitä pelkäsin ehkä vuoden ajan, mut aika nopeesti pelko lieventyi kun mitään ei oo tapahtunut. Ja ne allergiasairaalan testit oli tosi perusteelliset, ja niistä ei löytynyt mitään joka ois selittäny mitä tapahtui.
Tapahtuneesta on nyt joku viisi vuotta ja luin ne mun paperit muutama kuukausi sitten - - oon ilonen siitä ettei kyseessä ollut anafylaktinen shokki, mut harmittaa ettei tarkemmin selvinnyt mikä se oli. Joltain tuntemattomalta virukseltahan mun on mahdoton suojautua.

No kyllä mä sitä pelkäsin ehkä vuoden ajan, mut aika nopeesti pelko lieventyi kun mitään ei oo tapahtunut. Ja ne allergiasairaalan testit oli tosi perusteelliset, ja niistä ei löytynyt mitään joka ois selittäny mitä tapahtui.
Tapahtuneesta on nyt joku viisi vuotta ja luin ne mun paperit muutama kuukausi sitten - - oon ilonen siitä ettei kyseessä ollut anafylaktinen shokki, mut harmittaa ettei tarkemmin selvinnyt mikä se oli. Joltain tuntemattomalta virukseltahan mun on mahdoton suojautua.

mut ei siis mitään oo ton jälkeen ollut? mulla tulee joskus rasituksessa muutama nokkospaukama ja pelkään et tuleekin isompi kohtaus :( sekin ko kaks allergiaa puhjennu ton 2004 jälkeenkin..

mut ei siis mitään oo ton jälkeen ollut? mulla tulee joskus rasituksessa muutama nokkospaukama ja pelkään et tuleekin isompi kohtaus :( sekin ko kaks allergiaa puhjennu ton 2004 jälkeenkin..
Joo-o, mulla ei oo rasituksesta ikinä tullu mitään, mut käyn vuosittain päivittämässä mun allergiat ja joka vuosi niitä tulee lisää.
Mut ehkä kannattaa käydä terkkarille puhumassa, se voi varmasti selventää sulle juttuja ja lähettää lääkärille jos kokee tarpeelliseks. Pohdin miltä jatkuva pelko tosta aiheesta susta tuntuu, enkä osaa ees kuvitella. :/

Vastailen nyt vielä jos ap olis paikalla kun en ehtinyt enää viestin lähetyspäivänä..

Eli mulla kans rasitus aiheuttaa nokkosihottumaa jossain määrin ja siihen onkin tosi tärkeetä käyttää säännöllistä lääkitystä, koska urtikaria voi kroonistua ja siitä voi tulla pitkäaikainen riesa.

Itsellä oli eka anafylaktinen shokki lenkillä ollessa 2009 maalis-huhtikuun tienoilla. Olin syönyt salaatin ja lähdin sen päälle lenkille. Ensin aloin aivastella niin hillittömästi et hengitystiet meni tukkoon. Sain jollain ihme tapaa raahauduttua kaverin kanssa kotiin kun en tajunnut mistä on kyse. Kotona puhkesi hirveellä vauhdilla käsistä alkanut kutina ja saman tien nousi urtikaria koko kroppaan ja silmät alkoi turvota umpeen ja huulet olivat myös valtavat. Kaveri vei mut vauhdilla ensiapuun jossa alotettiin lääkitys. Löivät kaksi annosta adrenaliiniä ja muita mämmöjä ja lopulta lähettivät yliopistolliseen sairaalaan kun taju meinas lähtee eikä tilanne helpotanut. Ambulanssissa sit alkoi tilanne helpottaa ja kun pääsin isoon sairaalaan olin jo melkein normaalin näköinen. Kukaan ei sen enempää asiasta puhunut tai mitään. Lähdin kotiin hieman hämilläni. Tutkin itse netistä asiaa ja hysteria alkoi siitä kun tajusin miten vakava tilanne oli ollut, meinasi mennä yöunetkin kokonaan.

Sit kesäkuussa 2009 tuli uusi tilanne. Söin kiinalaista ja hetki siitä lähdin lenkille. Lenkillä kävi sama kun edellisellä kertaa. Mulle oli kyl sanottu et pitää tilata ambulanssi jos tilanne tulee uusiks mut ajoin ite silti sairaalaan. Taas sit adrenaliiniä ja yö sairaalassa. Tällä kertaa sain epipen reseptin mukaan mut ei sen ihmeellisempiä ohjeita. Hakeuduin sit ite lääkäriin kun en enää uskaltanut syödä tai liikkua kun pelotti koko ajan niin paljon. Lääkäri laittoi lähetteen taysiin ja pääsin allergiapolille alle viikossa lähetteen laitosta. Allergioita kyl löytyi muttei selvää syytä kohtauksille joten todettiin vaan et rasitusanafylaksia ja ennen lenkkiä ei saanut syödä kahteen tuntiin. Määrättiin myös setiriziiniä ja opetettiin epipenin käyttö.

Meni pitkään ettei ollut muuta kun urtikariaa sillon tällön muttei paljoa joten aloin elää normisti ja vähän niin kun unohdin koko homman. Sit huhtikuussa 2010 tuli toistaiseksi viimeisin kohtaus tähän mennessä. Olin syönyt ja hetki sen jälkeen lähdin lenkille. Taas samalla kaavalla ja sit ensiapuun. Mun epipenkin oli vanhentunut enkä hakenut uutta. Kohtaus oli lievempi kun edelliset ja panttasivat adrenaliinin antamista tosi kauan mut totesivat et pakko se on antaa kun kortisoonista ja ataraxista huolimatta tilanne vaan etenee. Adrenaliinin jälkeen sit tilanne taas helpotti. Pahin asia oli et kaksi viikkoa tuon jälkeen meidän vauva todettiin ultrassa kuolleeksi tuon reaktion aikoihin ja se mut herätti lopullisesti. Vauvan sydän ei kesänyt mun kohtaustani ja hakeuduin sit todella epätoivosena allergiapolille. Sain ohjeen käyttää setiriziiniä 4kpl/vrk ja todella aloin käyttää lääkkeitä. Jotenkin ennen tota en vaan osannut kun oli kuitenkin kulunut melkein vuosi eellisestä reaktiosta. Päätin etten ikinä enää mene sairaalaan anafylaksian vuoksi. Mua seurataan edelleen ja allergiatestejä on uusittu useaan kertaan. Yksi todennäköinen tekijä on sipuli rasituksen kanssa mutta siitäkään ei ole varmuutta. Mulla todettiin myös jauhoallergiat joten sekin voi vaikuttaa. Myös mua seurataan sen vuoksi et mulla on pölyallergia ja selkeä astma joka oireilee vain sillon kun on jotain hengitysteitä ärsyttävää.

Nyt oon raskaana ja allergiapolin määräyksestä syön kahta setiriziiniä päivässä koko raskauden ajan. Keuhkojen kuntoa seurataan ja seuraava poli käynti on helmikuussa. Viimeisin kohtaus siis ollut reilu 1,5 vuotta sitten onneksi enkä varmaan ikinä suostu elämään ilman setiriziiniä ettei nuo uusiudu. On kauheeta kun kunnon syytä ei löydy mut jotain mussa on pielessä kun tollasta tapahtuu. Mt pointtina sulle ap et mä jäin ihan yksin asian kanssa ja vain vaatimalla eteen päin pääsyä tutkimuksiin sain lähetteen allergiapolille. Syy on edelleen epäselvä mt silti lääkityksellä pysynyt poissa joten sen puolesta tilanne on hyvä ja en menetä asian vuoksi yöuniani. Mene siis ja vaadi päästä tutkimuksiin ja saada lääkitys ihan jo oman mielenterveytes takia kuten mäkin tein niin sat elää ilman hirveetä pelkoa koko ajan :hug:

Yhteistyössä