Saako alkoholistia pakkohoitoon tms?

Jos on joitain muitakin ongelmia,mielenterveydellisiä esim..saa pöpikohtauksia ym vahingoittaa itseään,niin lääkäri voi potilaan nähtyään määrätä tämän pakkohoitoon,mutta ilmeiseti vain tietyksi aikaa.

Ihan vaan alkoholistiaei läheinenkään saa pakkohoitoon laitettua.
Tosiaan jos siihen liittyy jotain muutakin ,niin lääkäriä tarvitaan tekeen se pakkohoitoon lähettämis määräys,,ja tapauksesta riippuen kuunnellaan vähän potilastakin..

Tervehtyminen lähtee itsestä,tuossa tapaukses jos hän ei oo yhtään kiinnsotunut,niin voittais vain aikaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ölöl;22308637:
Saattaa olla että käytäntö muuttunut, näin Hangonkadun katkolla stadissa ainakin viime viikolla toimittiin kun ystäväni sinne hakeutui. Systeemi toimii niin että aamulla mennään kahdeksalta kun ovet aukeaa jonottamaan ja toivotaan että paikkoja riittää. Kaikki haluavat eivät pääse sisälle. Siihen syynä mm ilmojen kylmeneminen, asunnottomat juopot menevät sinne viikon täysihoitoon ja vievät usein paikan ihmiseltä joka sitä enemmän tarvittsisi.

Mä olen siinä käsityksessä, että useimpiin paikkoihin pääsee katkolle vain lääkärin lähetteellä ja silloin on puhalluksen oltava nolla.

Juu, ilmanmuuta kannattaa kertoa lapsile mistä on kyse. Että isoäiti on sairas, päihderiippuvainen, ja tuo sairaus muutaa hänen persoonaansa ja käytöstään. Muuten lapset alkavat helposti miettiä, mikä hessä on vialla.
Tässä muutama linkki:
Alkoholi ja ihminen
el-anon : Suomenkielinen Al-Anon -virtuaaliryhm
Avominne - Hyvässä hoidossa Sinulla on mahdollisuus saada Itsesi takaisin!
Minnesota-hoitokeskus
Myllyhoito
Pakkohoitoon alkoholistia ei saa, mutta oikealla hetkellä iskemällä (esim. katumuskrapula) hänet saa hoitolaitokseen sisälle. Katko ei ole hoito, se on nimenä mukaisesti katko, josta pitäisi jatkaa hoitoon. Oikeanlaisessa hoidossa ulkoinen motivaatio (ympäristön paine, läheisten pakotus) muuttuu omaksi sisäiseksi motivaatioksi (ymässykseksi siitä, että raittiia elämänlaatu on parempi).
Esim. nämä kirjat antavat tukea siihen, miten ohjata läheinen hoidon pariin:
Kuinka motivoida päihdeongelmainen hoitoon -kirja
Rakkaasta raitis
Ikävä puoli asiassa on se, että lähes kaiki, mitä luonostaan lähjeisenä teemme, on vain juomisen mahdolistamista; kun pidetään huolta, että addiktilla on ruokaa, niin se saa rauhassa tryypätä rahansa. Kun pidetään huolta, että laskut tulee maksettua, niin ollaan vaan turvaverkona alkoholsin oman pohjan välissä. Jokaisen pohjan ei todellakaan tarvise ola katu oja, mutta vaatii läheiseltä tietoa ja voimia olla mahdollistamatta sinne päätymistä.

Läheisesi ei ole vielä ollut tarpeeksi pohjalla. Jotkut pystyvät ottamaan apua vastaan vasta kun joutuvat tarpeeksi huonoon jamaan... Valitettavasti. Aikuinen ihminen päättää itse elämästään, eikä siinä voi muuta kuin yrittää puhua hänen kanssa ja autaa esimerkiksi ruokakasseilla. Toinen vaihtoehto on jättää hänet ilman apua (ja kertoa, että on kyllä tukena sitten, jos tämä läheinen tulee sitä itse pyytämään) ja antaa hänen joutua tarpeeksi pohjalle.

a pakkohoidosta viellä; pakkohoito siis ei kuitenkaan ole päihdehoitoa. Välillä deliriumissa saattaa pähderiippyvainen saada M1-lähetteen, mutta se vie vain psykiatriselle osastolle, ei päihdehoitoon.
Päihdehoitoon ei voi pakottaa, ainoastaan mielenterveyden hoitoon ja sillionkin lähinna suojelu tarkoituksessa, jos on vaaraksi itselleen tai muille. (Ja mä en kyllä käsitä, eikö kaiki päihderiippuvaiset ole vaaraksi itselleen?!?!, alkoholistin keski-ikä on kuitenkin 48 vuota, niin on kai se selkeästi vaarallista!(

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22308773:
Mä olen siinä käsityksessä, että useimpiin paikkoihin pääsee katkolle vain lääkärin lähetteellä ja silloin on puhalluksen oltava nolla.

'Katkaisuhoitoon voi hakeutua oma-aloitteisesti tai yhteistyökumppanien (mm. A-klinikat, terveysasemat, sairaalat ja niiden poliklinikat, sosiaaliasemat) varaamalle paikalle.'

'Päihtymystila ei ole hoidon este.'

näin Hangonkadun katkaisun ohjeissa sanotaan Tietokannat - Neuvoa-antavat - Stakes

Yhteistyössä