Saako äiti olla yleisellä paikalla lapsellinen?

• Viestiketjun aloittaja "Janette"
  • Ensimmäinen viesti
"Janette"
Heippa!

Mitäs mieltä olette? Saako äiti lasten kanssa touhutessaan vaikkapa itsekin laskea liukumäkeä leikkipuistossa (siis lasten, jotka eivät tarvitsisi apua liukumäestä selviytyäkseen) tai pelleillä vaikka kaupassa hassuilla pipoilla? Vai pidättekö tällaista toimintaa kajahtaneena?

halipupu harmaana
Kyllä saa ja miksi ei saisi? Itse ainakin olen laskenut mäkeä lasten kanssa ja laskisin enemmänkin, mutta pulkan takareuna sattuu selkään ja pitäisi laskea stigalla mieluummin. Mäenlaskuhan on hyvää kuntoilua samalla. Kaupassa pelleily on sitten vähän eri asia, mutta tietyissä rajoissa ihan ok. Toisaalta lapselle kannattaa myös opettaa miten kaupassa käyttäydytään ja siellä pitää ottaa myös muut ihmiset huomioon (tietenkin myös pulkkamäessä pitää huomioida muut) ja se että se on kauppa ja sinne ollaan tultu ostamaan tarpeellisia tavaroita eikä leikkimään.

Tietysti!

Enemmän melkein nolottaa niiden turhanjäykkien äitien puolesta, jotka punastuu kun lapsi julkisella paikalla tekee jotain hassua. Itse olen tässä lapsia vasta hankkimassa, ja välillä tuon miehen kanssa pelleillessä tulee mieleen, että olenko mä nyt itse vielä ihan kakara kun tälleen käyttäydyn - mutta mietitäänpä lapsen silmin, että mimmonen vanhempi se on kiva vanhempi! :D

• Tykkää
Reactions: Joxu
Tehimiini harmaana
Mä ainakin pelleilen ja hölmöilen lapseni kanssa vaikka ihmiset tuijottaiskin, pääasia että meillä on hauskaa. :D

Muistan muuten kun hoplopit avattiin alunperin suomessa, menin sinne siskoni ja veljeni kanssa jotka oli silloin n. 5v ja 7v. Mä olin itse n. 23v. Mä kyllä änkesin sinne riehumaan, hyppimään ja kiipeilemään sisarusteni kanssa, vaikka ainakaan silloin se ei ilmeisesti ollut aikuisilla tapana. Voin kertoa että kyllä muut vanhemmat mua aika paljon tuijotti, varsinkin kun löin pääni monta kertaa kun ne systeemit on kuitenkin mitoitettu lapsia varten. :D En tiedä miten nykyään siellä käyttäydytään, käykö vanhemmat lasten mukana siellä leikkipuolella, vai istuvatko edelleen kahvion puolella vahtimassa lapsiaan.

Saa tietysti :)

Kaupassa tosin ne tavarat on mun mielestä ostamista, ei leikkimistä varten. Mutta kaikenmaailman puistoissa, HopLopeissa, pulkkamäessä jne on itsekin menty ja tullaan jatkossakin menemään muksujen mukana. Viime viikonloppuna oltiin puistossa mun 6 v pojan kanssa, mukana veljeni 30+ v ja hänen vaimonsa, ja kaikki me kiipeiltiin, pelleiltiin, yms ihan täysillä (mä hiukan varovaisemmin kun on tämä raskauspötsi). Jotkut katsoi ihmetellen, osa nauroi mukana :)

"janette"
Kun niitä ihmettelejöitä kuitenkin löytyy, niin ilmoittautuisiko joku tähänkin keskusteluun? Onko joku, joka ei voi käsittää aikuisen ihmisen "hölmöilyä" tai ai ainakaan ikinä itse kehtaisi/haluaisi tehdä mitään sellaista?

Saa ja se on suotavaakin välillä. Itse olen ihan oikeasti tykännyt tehdä hiekkakakkuja ja laskenut liuukmäkreä mielelläni.
Kaupassa hassutelua en pidä niin suotavana, en ainakaan pipoilla.. minulla on pieni asennevammojka kaupassa oleviin pipoihin, kun tiedän, kuinka paljon on taas täitä liikkellä.:$

• Tykkää
"janette"
:D Laitoin itse facebookiin kuvan ,jossa esitän yhtä lasten hahmoa ja arvuuttelin kuka olen. Jengi piti mua vinksahtaneena. Siitä nousi tämä kysymys, että onko päässä jotain vialla, jos heittäytyy lapselliseksi ja hassuttelee...

• Tykkää
Ei mua lapsellisuus sinällään haittaa, kaikelle on vaan paikkansa. En pidä muutenkaan kaupassa pelleilevistä ihmisistä, oli ne sitten teinejä, lapsia tai vanhempia. Meille opetettiin jo pienenä, että niihin tavaroihin kosketaan, jotka ostetaan, ei ole oikein kiva muiden ostaa tahmatassu-lasten käpistelemiä tavaroita tai vaatteita, tai vaikka hattuja Ja mun mielestä vanhempien tehtävä on opettaa miten kaupassa tai ravintolassa tai leffateatterissa käyttäydytään, ettei juosta kiljuen ympäriinsä tai heitellä popcornia ihmisten päälle.

Pihaleikit, leikkikentät ja puuhamaat sen sijaan on aivan ihania paikkoja missä ottaa riemu irti lasten kanssa, jos mieli tekee.

"janette"
No toi pipojuttu nyt oli vaan esimerkki jostain hömpöttelystä, en tarkoittanut, että kaupassa olisi ok leikkiä myytävillä tuotteilla tai riehua muita häiritsevästi.

Mitä te, jotka sanotte olevanne lapsellisia, hassuttelette virallisten leikkipaikkojen ulkopuolella? :) Lasten kanssa tai ilman. Olis kiva kuulla! :)

"jaa"
Mä kuulun ehkä tiukkisjoukkoon? Mä kyllä tietenki meen mukana hoplopissa ja puistossa saatan leikkiä ja mäkeä laskea. Mua kuitenki ärsyttää sellaset ylilapselliset jotka koko ajan tekee jotain typeryyksiä, ja ovat mielestänsä vissiin kovinki hauskoja. Tunnen myötähäpeää sellaisia kohtaan, vaikka vissiin ei tarttis :p Mä jotenki koen asian niin, että mä olen aikuinen ja mun täytyy esimerkilläni näyttää lapsilleni et esim. kaupassa käyttäydytään asiallisesti eikä joka paikassa hölmöillä.

Haha, mä saatan olla toisinaan tollanen :D. Viihdytän silloin tytärtä.

Olin joskus muutama vuosi takaperin päiväkodissa pitkän pätkän töissä ja siellä leikin ihan into pinkeenä niitten lasten kanssa. Ulkona pelasin palloa, laskin liukumäestä, keinuin yms. lasten kanssa. Ja kyllä, lapset tykkäs musta ja mä lapsista :).

Vaunulenkeillä johon yhdistän kaupassa käynnin tyttären kanssa, niin saatan laulaa, kertoa tarinoita, pelleillä jne. tytär vaan nauraa käkättää ja matka meneekin loistavissa tunnelmissa :). Mulle on aivan sama mitä ihmiset musta ajattelee, ite kuitenkin tiedän mitä olen. Ja ompahan näille yks totisille jöröjukille ajateltavaa kun mua kattelee :LOL:

"hippo"
Aikuisseurassa ja vieraiden lasten kanssa olen välillä aika jäykkis, mutta omieni kanssa ryynään pitkin lumipenkkoja, että pölinä käy. Viime viikolla löysin itseni pulkan kanssa mäen päältä huutelemassa esikoista mäkeä laskemaan. Tenava ei tahtonut ja mua harmitti. Olisin halunnut sen muksun ihan vaikka vain tekosyyksi kyytiin, kun MINÄ olisin halunnut pulkkailla. :D En mä nyt sentään kehtaa laskea yksin pulkalla mäkeä, jos mun jälkikasvuni touhuaa jotain ihan muuta vailla peräänkatsojaa samaan aikaan. :D

Lex
[QUOTE="janette";25835520]No toi pipojuttu nyt oli vaan esimerkki jostain hömpöttelystä, en tarkoittanut, että kaupassa olisi ok leikkiä myytävillä tuotteilla tai riehua muita häiritsevästi.

Mitä te, jotka sanotte olevanne lapsellisia, hassuttelette virallisten leikkipaikkojen ulkopuolella? :) Lasten kanssa tai ilman. Olis kiva kuulla! :)[/QUOTE]

No mä oon sellainen, että saatan yhtäkkiä vaikka kovaan ääneen sanoa "NO TÖTTÖRÖÖ!" ihan huvikseni. Tai vetää pipon syvälle päähän niin että korvat kääntyy hörölleen ja väännellä naamaani. Etenkin jos olen siskon kanssa liikenteessä.

Siskoni sen sijaan on tässä mestari: Joskus yleisellä paikalla hän laskee housujaan sen verran, että persvako pilkottaa, mutta vetää kuitenkin paidanhelman siihen päälle. Sitten hän menee jonkun pahaa-aavistamattoman eteen seisomaan ja ottaa jotakin vaikka ylähyllyltä, jolloin kädet nostaessa karmea totuus paljastuu.

Tuota en sentään tee.

Yhteistyössä