Saako 9.5kk vauvalle antaa seuraavia: vispipuuro, raejuusto, kananmuna, Maizena....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"katti"

Vieras
vispipuuro, raejuusto, kananmuna keitettynä ?

Maizenasta tehty kastike?

entä keitetty herne ja maissi sellaisenaan sormiruuaksi (vain 1 hammas) ?

sitrushedelmät (mandariini, appelsiini sellaisenaan pikkupaloina) ?

Jauheliha öljyssä paistettuna?

Mä oon antanut 7 kk:lle noista kaikkia paitsi vispipuuroa (sokerin takia), maizenaa (ei käytetä) ja raejuustoa (maitotuote, jota suositellaan annettavaksi vasta 10kk).

Saa antaa. Alle 1-vuotiaalle ei suositella paistettua lihaa, joten esim. soseisiin kannattaa ennemmin keittää. Itse olen kyllä antanut maistiaiseksi tuon ikäiselle kyllä paistettua jauhelihaa jos vauva on sitä kovasti vaatinut kun on nähnyt mun syövän :).

Tuon ikäiselle voi kyllä antaa jo lähes mitä vain (tarkoitan nyt tavallisia ruoka-aineita, en mitään sipsejä ja limsaa), esim. täältä löytyy lista niistä mitä kannattaa välttää: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/ravitsemus/vauvaikaisen_ruokavalio/

jos lapsi ei vielä tavallisia maitotuotteita syö, jättäisin raejuuston ja muut maitojutut antamatta. Maizenalla suurustettu kastike riippuu siitä mitä kastikkeessa muuten on, maissitärkkelys sinänsä on ihan ok. Sormiruoat ovat hyvä juttu. Paistettuja ruokia varovasti, rasvaisuus saattaa mahaan käydä.

Vispuuron voi tehdä ilman sokeriakin. Lisätköön aikuiset omalle lautaselle. Niin mä tein vispipuurot ja kiisselit.

Eikä sormiruokaan välttämättä hampaita kauheesti tarvita. Meillä ainakin oli 1 hammas ja söi lähes kaiken sormiruokana.

Sitrushedelmät voi olla aika allergisoivia, mutta ei niitä sen takia kannata välttää. Mutta niillä ei varmaan kannata hedelmiä aloittaa, mutta tohon ikään mennessä varmaan ootte jo useampia hedelmiä syöneet.

Yhteistyössä