Saako 7 kk ikäistä vauvaa seisottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on 7-kuinen vauva, joka on kovin kiinnostunut seisomisesta ja seisaaltaan pomppimisesta. Haluaa aina roikkua tuolien selkänojia vasten, ja jos häntä esim. nostaa selinmakuulta käsistä istumaan niin hän vetää itsensä saman tien seisoma-asentoon. Olemme sitten antaneet hänen aina seistä ja pomppia jonkin aikaa, toki kainaloista tai käsistä tuettuna, kun jalat eivät kuitenkaan vielä kanna koko painoa (vaikka hän aika hyvin varaakin jo niille). Nyt kuitenkin kun näimme appivanhempia, niin nämä sanoivat että heidän aikanaan oli opetettu ettei vauvoja saa seisottaa, muuten tulee väärät sääret... Mitenkä mahtaa olla, uskalletaanko enää seisomaharjoitella ollenkaan?

Itse olen siis ajatellut tähän mennessä, että jos vauva itse vetää itsensä johonkin asentoon niin se on ok, mutta appivanhemmat olivat niin kovin yllättyneitä siitä että olemme antaneet vauvan varata jaloilleen ollenkaan, niin aloin miettiä asiaa uudestaan...

Luulisin appivanhempien tarkoittavan väkisin seisottamista. Entisaikaanhan se oli joku juttu, että lapsen piti lähteä aikaisin liikkeelle, ja varmaan monella oli kiusaus avittaa...

Meillä 6 kk vanha kirppu, joka kiskoo itseään ylös koko ajan. Ei sitä estääkään voi. Mutta kannattaa yrittää kannustaa lasta myös konttaamaan, että aivokurkiainen kehittyy.

Niin siis, vauva ei osaa vielä itse nousta seisomaan tukea vasten, mutta pyrkii pystyyn jos vähänkin auttaa ja hihkuu riemusta jos saa pomppia sylissä tai tuolinkarmia vasten roikkuen. Samoin jos häntä laittaa lattialle niin tökkää jalat alle, eli pyrkii silläkin lailla seisoma-asentoon. Siksi olemme ajatelleet, että saa vähän tuettuna seisottaa, vaikkei hän osaakaan vielä itse nousta seisomaan. Mitään makaroonijalkaista kolme- tai nelikuista ei toki tulisi mieleenkään yrittää seisottaa.

Yhteistyössä