Saako 6-kk vauvaa seisottaa ja kävellyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
. Mun tyttö nous ite jo seisomaan 6kk iässä ja kysyinkin neuvolasta et kestääkö se vielä sellasta vai pitääkö koittaa jotenki estää. Sanoi et ei se nousis jollei kestäis.

Ei käsistä roikottaminen ole hyvä kenellekkään. Kainaloistahan vastasyntyneitä kannetaan, joten siinä nyt ei ole mitään ihmettä. Mun mukulani nousi seisomaan tukea vasten itse tasan 7kk, joten 6kk ei aikana ole mitenkään hirvittävän aikaista.

Jos itse vetää pystyyn niin voi hyvin seisoa, mutta ei kannata "pakottaa"...
jos kainaloista tukee niin sittenhän ei rasita yhtä paljon...

Meillä neiti rupes seisomaan ja siirtymään sohvan ja pöydän ympäri noin 6,5kk iässä... mutta hän nousi silloin ite seisomaan.... :)

Niin, tämä pieni ryömii, muttei konttaa. Istuu suht tukevasti mutta saattaa heittäytyä taaksepäin (tai sivulle kun kurkoittelee...) joten ei voi jättää yksikseen istumaan. Kovasti haluaisi ylös seisomaan muttei itse pääse. Seisoo (yleensä hihkuen...) suorin jaloin tai ottaa "askelia". Ei pompi. Jos pitää käsistä kiinni, paino ei ole olkapäiden varassa vaan varaa jaloilleen ja pitää käsiä koukussa. Mutta tuo keskikroppa kyllä huojuu aika paljon eestaas joten siksi pohdituttaa että onkohan valmis. Ensimmäinen lapsi siis ;). Itse siis tykkää olla niin mutta tekeekö hallaa? Millä lailla?

Kiitos jo vastanneille :)

Totta toki voi jos lapsi siitä nauttii =)
Meillä mediumi nousi itse seisomaan kun ikää oli 6kk. Juniori on kohta 8kk, eikä näytä mitään merkkejä seisomaan nousemisen suhteen. Mutta kikattelee kun häntä kävelytetään tai seisotetaan.

Mistä mulla mahtaa olla edes sellainen mielikuva tullut että tuossa "liian aikaisin" seisottamisessa tai kävellyttämisessä voisi olla jotain huonoa? En ees muista perusteluita... Onko niissä jotain perää vai onko taas tyypillistä varoittamista kaikesta mahdollisesta...?

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Mistä mulla mahtaa olla edes sellainen mielikuva tullut että tuossa "liian aikaisin" seisottamisessa tai kävellyttämisessä voisi olla jotain huonoa? En ees muista perusteluita... Onko niissä jotain perää vai onko taas tyypillistä varoittamista kaikesta mahdollisesta...?

Pieni lapsi varaa painoa jaloileen juuri sen aikaa mitä itse haluaa/pystyy/jaksaa ja sitten ne jalat notkahtaa. Joten tuskin kukaan alkaa sitä kauempaa seisottamaan tai kävelyttämään. Ja seisottaessa tai kävelyttäessä pikkuista, vanhempihan käytännössä kannattelee kainaloista suurimman osan vauvan painosta.
Jostain olen lukenut että kävelytuolit saattavat olla haitaksi, jos lapsi ei vielä osaa seisoa tai kävellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:

Mitäpä siinä, mua on tietääkseni aika aikasten alettu "kävelyttää" ja molen lähteny 8kk itse kävelee, eikä mulla sen askelluksen kanssa ole ongelmia ollu ku jurrissa ja korkkareilla :saint: :D
Vaan kyllähän se muksu tietää itse jos se ei jaksa, eikä siten varaa jaloille painoa, niin siinä luulis olevan paha kävelytellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Kyl mie ainakin seisotan ja kävelytän, kun tuo poika nauttii siitä. Tepastelee innoissaan kun käsistä taluttaa :)
Ja poika tulee ylihuomenna 6kk.

tyhmänä kysyn, että siis seisoo itse jaloillaan ja sä pidät vaan käsistä kiinni?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Kyl mie ainakin seisotan ja kävelytän, kun tuo poika nauttii siitä. Tepastelee innoissaan kun käsistä taluttaa :)
Ja poika tulee ylihuomenna 6kk.

tyhmänä kysyn, että siis seisoo itse jaloillaan ja sä pidät vaan käsistä kiinni?

Joo tai siis poika pitelee mua etusormista kiinni ja kävelee.

Yhteistyössä