S-S: Äidit tyrmistyivät anatomian opetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Seutu-Sanomat: Äidit tyrmistyivät anatomian opetuksesta | Perhe | Iltalehti.fi

"- Kirjaa selatessani huomasin, että siellä oli kerrottu, miten lapsia tehdään. Mielestäni tämä ei kuulu vielä ala-asteelle ja monien ystäväperheiden kanssa keskusteltuani he ovat olleet asiasta samaa mieltä, löydöstään tyrmistynyt Sanna Kantee kertoo Seutu-Sanomille.

Kantee ei halua viidesluokkalaisen poikansa osallistuvan tunneille, joilla käsitellään ihmisten lisääntymistä. Hän pelkää, että lisääntymiseen liittyvien kysymysten käsittely ahdistaa ja luo lapselle paineita.

Hän toivoisi opetuksen olevan viidennellä luokalla valinnaista.

- Lapset kehittyvät eri tahdissa. Eivät kaikki ole valmiita tällaista kuulemaan.

"Kuuluu opetussuunnitelmaan"

Tölön koulun rehtori Minna Lintonen toteaa ykskantaan, että näiden asioiden käsittely kuuluu opetussuunnitelmaan.

- Emme aio repiä kirjoistamme pois ihmisen biologian osia, Lintonen toteaa Seutu-Sanomille.

Hän muistuttaa, että ihmisen anatomiaa on opiskeltu viidennellä luokalla samalla tavalla ainakin viimeisen 40 vuoden ajan."

---------------------------------------------------------------

Voi hyvää päivää! :O Viidesluokkalaiselle -eli noin 11-vuotiaalle- pitäisi puhua ennemmin vaikka haikarasta tai taikasiemenistä, jotka istutetaan äidin napaan? Selvä.. :whistle:

Meilläkin piti 5-luokan biologian kokeessa selittää ihmiselämän alku eikä tietääkseni kukaan siitä saanut sen pahempia traumoja.

Jaa-a. Itse olin 11-vuotias 1995. Eikä meillä käsitelty ihmisen lisääntymisestä muuta kuin sukupuolielimet kuvien kera aivan samoin kuin muutkin elimet. Mitään seksikasvatusta ei todellakaan ollut.

8. luokalla oli seksivalistusta osana terveystiedon oppitunteja.

niin ja sit ihmetellään miks teinit pamahtaa paksuiks koko ajan.. oisko sillä haikaraläpätyksellä osuus asiaan....

ttai ylipäätään vanhempien asenteella...?

lisääntyminen on normaalia, ja normaalit vanhemmat kerotvat lapsilleen sen olevan ok. sitten on nää pipipäät jotka hyssyttelee a niiden lapsista kasvaa kaikenmaailman seksuaalisesti ahdistuneita ihmisia...

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Jaa-a. Itse olin 11-vuotias 1995. Eikä meillä käsitelty ihmisen lisääntymisestä muuta kuin sukupuolielimet kuvien kera aivan samoin kuin muutkin elimet. Mitään seksikasvatusta ei todellakaan ollut.

Meillä oli kyllä ala-asteella jo seksivalistusta, 5. tai 6. luokalla :) Ja vuosi oli 2002 tms.

Meilläkin jossain 5-6lk oli tuo osio ja mitä seksivalistusta se on? Seksiopetusta oli joskus 8 kun oli sukupuolitaudit, kumit jne.

Kopsaan viestini tuolta toisesta ketjusta

"Vissiin paljon nuo mutsit kuunnelleet itse opetusta koulussa sillon ala-asteikäisenä jos nyt nostavat älämölön kun omat lapset on koulussa :laugh:

Mä kävin ala-astetta 90-luvulla ja ei mun mielestä ollut mitenkään kamalan järkyttävää kuulla kuinka siittiö menee munasoluun jne. Muistan että koekin mulla aiheesta meni oikein hyvin, ainoa mikä meni pieleen, niin unohdin alkiovaiheen ja puhuin vaan sikiöstä :)

Ei siellä ihan hirveesti kyllä sitä itse hässimistä käsitelty. Eiköhän tuo tuu enemmän vasta sitten yläasteella."

Sanna Kantee vuosi sitten vastusti kun 5-6 luokkalaisille kerrotaan mistä vauvat tulee. Pikku poikansa ei ollut vielä kypsä kuulemaan. jokohan poika tietää asian?

Yhteistyössä