rytmit sekaisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja porkkana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

porkkana

Vieras
Heips!
Kertokaahan, kuinka pitkiä aikoja teidän 6-7kuiset valvovat kerrallaan. Mulla 6½kuinen poika, jolla taitaa olla rytmit täysin sekaisin.
Meillä herätään aamuisin 6-7, mikä on mielestäni ok. Päiväunet eivät kuitenkaan tahdo löytää oikeaa paikkaa. Tuntuu, että poika jaksaa valvoa vain kaksi ja puoli tuntia kerrallaan, ja päiväunia on kolmet. Kestävät 30 minuutista 1½ tuntiin. Viimeiset unet alkavat noin viiden aikoihin ja niille meno on todella tuskaista ja huuota piisaa. Kuitenkin tuntuu, että ilmankaan ei pärjää. Edellisiltä unilta herää noin puoli kolmen aikoihin, joten klo 20 asti ei jaksa millään valvoa.
Miten teillä? Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan, kuinka teidän muiden päivän/ yönrytmit sujuvat.
Kiittelen jo etukäteen!

kuulostaa ihan samalta kuin meillä! kohta 7kk tytölleni oli jo ehtinyt mielestäni vakiintua hyvä päiväuni- ym. rytmi tuossa 4kk-6kk välillä. sitten meni taas koko homma sekaisin. ollaan jo muutama viikko yritetty löytää uutta rytmiä mutta vaikeaa on. joinain päivinä saattaa nukkua yhteensä n. 3 h päikkäreitä, toisina vain tunnin...aamuherääminen on myös aikaistunut, ja illalla nukahtaminen vaikeutunut. päivällä kukkuu hereillä kerrallaan 2-5 tuntia. päikkäreille menokin on välillä varsinaista taistelua. hohhoijaa. en tiedä mikä neuvoksi.

Ihan tutulle kuulostaa, tosin meillä on jo helpottanut onneksi sillä ikää herralla 9kk. - mutta tuossa iässä oli ihan samaa, ja meinasin seota... minä nimittäin arvostan suuresti rytmiä ja säännöllisyyttä elämässä :)

Pikkuhiljaa, kun siirtyy kaksiin uniin, alkaa elämä selkiytyä. Viimoset unet kun jäävät pois, pidentyvät kahdet päikkärit itsestään. Meillä mennään nyt kaksilla noin 2h unilla, yksi päivä ei malttanut nukkua kuin yhdet 2,5h unet, joka on kyllä liian vähän vielä.

Tsemppiä!

MOI!
Meidän pikkumies kohta 6,5 kk ja jonkin aikaa rytmi ollut jotakuinkin tällainen:
Herää n klo 8
Ekat unet n. klo 10, kestää 30 min
Tokat unet n klo 13, kestää n. 1 h
Vikat unet n. klo 16-17, kestää 30 min
Yöunille klo 20
Herää öisin 3-10 kertaa!

Eli poika ei jaksa olla valveilla kuin noin 2 h kerrallaan, sit alkaa jo kitinä.UIseampi kuukausi meni niin että poika nukkui 4 kertaa 30 minsaa, nyt onneksi yhdet unet pidentynyt reilun tunnin mittaisiksi, ainakin toistaiseksi.

Välillä tietty rytmi menee sekaisin, jos nukkuu vaikka aamulla pidempään niin kaikkien unien paikat siirtyy eteenpäin tietty.Oon huomannut että yöuniin ei ole vaikutusta, milloin vikat unet nukkuu eli vaikka ne olis vasta klo 18, mutta ei silloin enää viittis nukuttaa lasta, kun yöunille meno niin lähellä. Sama homma meilläkin, että jos herää joskus kolmen neljän maissa toisilta unilta, niin ei jaksa kyllä valvoa yöunille saakka ja pakko ottaa vielä tirsat.

Meillä syödään yöllä vielä kerran maitoa, vaikka poika syö viisi ateriaa päivässä ja mukana lihasoseet ja puurot ym.
Enkä koe sitä kohtuuttomaksi, isokokoinen poika ja päivällä ei mene maito sitten niin millään alas, joten hyvä että yössä edes 2 dl.Ja kun muutenkin heräillään niin usein...

Kyllä tuo hyvin tutulta kuulostaa, meillä poika huomenna 8 kk. Vasta viime aikoina on alkanut nukkua välilä 1½ tunnin päikkäreitä. Meillä on onneksi yöt nukuttu suhteellisen hyvin.

Mulla 7kk ikäiset kaksoset.
Meillä herätään n. 7
Ekat unet: n. 9 kesto n.1,5h
tokat unet n. 12.30 kesto n. 1-1,5h
kolmannet unet n. 16.30 kesto n. 1/2-1h
yöunille n.22

Meillä syödään kanssa 5 ateriaa päivässä ja yöllä herätään 2-3 kertaa syömään. Päivisin jaksetaan olla valveilla n. 1,5-2,5 h, illalla pidempi valveillaolo aika, tosin kiukkupainotteinen. Illalla nukuttaminen vaikeutunut. Onko kellään vinkkiä miten sais lapset nukahtamaan ilman rintaa? Päivisin nukahdetaan vaunuihin..

8 kk kanssa on kuukauden verran menty niin, että herää 7.30, ekoille päikkäreille klo 11 ja nukkuu 1,5-2 h. On hereillä taasen 3,5 h jonka jälkeen nukkuu noin tunnin toiset päikkärit. Kuuden kuukauden iässä oli aamulla hereillä 3 tuntia ennen päikkäreitä.

Hei!
Tuosta nukuttamisesta....En tod väitä olevani ekspertti, mutta meillä ei ole nukuttu rinnalle ekojen elinviikkojen jälkeen, imetys kun ei onnistunut ja maito loppui niin pulloon siirryttiin.Ekat viikot/illat oli yhtä ravaamista sängyn luo, lapsi kitisi ja huusi suoraa huutoa sängyssään, pikkuhiljaa alkoi käydä niin että kun höpötin ja hyräilin ja samalla silitin niin, että lapsi hieman ""hytkyi"" alkoi silmät painua kiinni ja vauva nukahti.

Näin sitten jatkettiin ja sit pystyttiin jo parin kk iässä jättään vauva sänkyyn hyvänyönsuukkojen jälkeen ja nukahti itsekseen.

Päikkäreille ei nukahda vieläkään itsekseen(6kk), mutta sopivan väsynä kannan sänkyyn ja silitän jonkin aikaa ja vauva nukahtaa. Tää tosin ei ole helppoa jos kerkeää yliväsyneeksi, kuten myös iltaisin siinä tapauksessa.
Usein myös laulelen ja höpöttelen tasaisella äänellä kaiken maailman asioita ja se tuudittaa uneen.

Sama unipupu on ollut vauvalla koko ajan ja se kainalossa aina nukkuu, tuoksuu muuten aika ihanalle....

En tiiä oliko täetä mit apua mutta meillä siis tuo hytkyttely ja höpötys nukuttaa lapsen päikkäreille...

Kaikki vauvat eivät vain nuku ja syö alle kaksikuisina!!! Näin minäkin luulin kunnes sain pienokaiseni, joka ei nukkunutkaan aina syöttövälejä vaan joka toisen syötön jälkeen valvoi 1/2- 1 tunnin (josksu enenmmänkin) ennen kuin nukahti (siis päiväsaikaan, yöllä nukahti joka syötön jälkeen). Jo sairaalassa meille sanottiin ettei kaikki vauvat vain nuku niin paljon.

muistaakseni meilläkin oli vauva valveilla ihan pienenäkin vaikka kuinka. torkahti yleensä syötön jälkeen 20-30 minuutiksi, mutta ei mitään megapäikkäreitä nukkunut juuri koskaan. niin että ei kaikki vastasyntyneet ""vaan syö ja nuku""!

Kannattaa kokeilla rohkeasti kaksiin päikkäreihin siirtymistä, jos kolmansille unille on vaikea nukuttaa. Meillä vauva tosin vauva jo 8 kk kun siirtyi kaksiin päikkäreihin. Herää seitsemän maissa, ekat päikkärit vasta yhdentoista aikaan ja toiset puoli neljän maissa, yöunille kasilta. Kun venytät valveillaolojaksoja, yritä keksiä vauvalle jotain tosi kivaa tekemistä, menkää vaikka vähän ulkoilemaan, esittele uusia leluja (vaikka omatekosia helistimiä) tai jotain muutamana päivänä, niin tottuu uuteen rytmiin.

Tsemppiä!! Meillä ainakin kannatti tää kaksiin päikkäreihin siirtyminen, rytmistä on tullu selkeempi, ei tarvi enää nukuttaa jatkuvasti niin kuin kolmien päikkärien kanssa täytyi, nyt ainakin toiset päikkärit on kunnon pituiset kun aiemmin heräili jatkuvasti puolen tunnin unien jälkeen.

Niin siis vaavani on kaksiviikkoinen ja rytmi on: Aamulla ylos kello 9.30 noin. Tissiä (kumpaakin) valveillaoloa noin tunti pari johon kuuluu vaipanvaihto. Nukkumaan n. klo 11.30. Unet n. 2,5-3 tuntia. Tissiä n. klo 15. Unille klo 16.30. Ylös klo18.30-19.oo ja sitten valvotaan. N. klo 20.30-21.oo nukkumaan. Ja ylös klo 23-24 ja sitten tissiä. sitten klo 1 viimeistään nukkumaan. Yöllä nukutaan syöttövälit. Kaksi-kolme kertaa herätään tissille. Antaa äitin nukkua ilman kitinöitä ellei vaippaa pidä vaihtaa. Silloin menee ehkä 20 min että nukahtaa itekseen äippälaatikkoon, joka sänkyn vieressä pahvilaatikon päällä.
Aina kyllä nukahtaa joko tissille tai itekseen. Ei tarvi ainakaan vielä ""nukuttaa"". Ja päivällä nukkuu aina omassa huoneessa omassa sängyssä.

Luehan tarkemmin! Minä kirjotin ettei kaikki vauvat vain nuku ja syö ALLE kaksikuisina. Kuten kirjoituksestani käy ilmi, niin tarkoitin jo ihan vastasyntynyttäkin kun kirjoitin synnytysosaston henkilökunnalta saamistani kommenteista!!

Noin pienellä ei tietenkään ole varsinaista rytmiä, mutta hyvältä kuulostaa. Jatka vain vauvan nukkumaan laittamista itsekseen ilman nukuttamista, vauva oppii siihen, eikä häntä tarvi jatkossakaan nukuttaa.

Meillä 6½kk poika nukkuu mielestäni kanssa tosi vähän.
Aamulla herää 7
Nukkumaan 9, nukkuu 1-1½tuntia
Toiset unet 12.30 taas nukkuu n.1½ tuntia
kolmannet unet 16 ja nyt unta riittää 30min-1tunti
Yöunille 20-21 välillä, riippuu vähän miten isommat sisarukset antaa rauhassa nukuttaa.

Kaikki unet ulkona rattaissa ja päivällä viisi ateriaa maitoineen.
Silti herää vielä kolme kertaa yöllä.Jos itse jaksan, niin vaan tuuditan kävellen hänet takaisin uneen. Jos en jaksa, otan rinnalle, jossa jatketaan nukkumista.
Missä vaiheessa te ehditte nukkumaan itse??!!
Olen ainakin IHAN TOSI väsynyt.
Antaisin mitä vaan yhdestä ehjästä yöstä.

Koita Ek jaksaa. Teidän rytmi näyttää aikalailla samalta kuin meidän. Meillä tosin heräillään yöllä tunnin kahden välein. Pisin yhtenäinen unijakso pojalla on koko elämänsä aikana 4 tuntia. Nukkui sen toissayönä, joten väsyneitä ollaan täälläkin. Välillä tuntuu, että ei jaksa, kun noita herätyksiä on öisin vähintään 10, mutta päivisin poika on niin ihana, että sillä voimalla täällä mennään.
Mies ei öitä valvo, sillä lähtee aamuisin töihin. Poika syö yöllä tissiä vain kerran neljän-viiden aikoihin, joeten heräily ei siitä johdu. Tutti ei myöskään enää käytössä. ( Tutin kanssa vasta rumbaa olikin). Ihmeellisesti sitä ihminen vaan venyy. Itse en olisi ikinä uskonut pärjääväni, jos joku olisi mulle sanonut puoli vuotta sitten, että et saa nukkua yli puoleen vuoteen tuntia kahta pidempään kerrallaan. (heräilin vanhasta tottumuksesta tunnin välein tuon pojan ""maratoniunen"" ajankin.Tässä sitä kuitenkin mennään. VOIMIA, kyllä se kokonainen yö sieltä joskun tulee ;)

Ja unilääkkeet käyttöön jos et saa nukkua. Mulle määrättiin jo ennen synnytystä Opamoxit ku en öisin saanu nukkua. Ei Suomessa naisen tarvi itseään loppuun polttaa. :)

Mies on viikonloppuisinkin töissä, eli en voi antaa vauvaa hänelle.
Kyllä kait mä ajattelen, että kerran itse ole lisää lapsia halunnut, niin itse ne on hoidettava. Kuulostaa lapselliselta.
Mut aika harvoin osaan valittaa esim.neuvolassa, että olen väsyny,sitä on pärjättävä.Ja kun tietää, että ei sitä kauan kestä.
Yritän ottaa neuvoistasi kuitenkin vaarin, ja teen asialle jotain.
Muuten tulen hulluksi.
Kiitos:)

Yhteistyössä