Rytmiä ja selkeyttä päivään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kokeile ""rytimiä"". Kun vauva herää niin syötä, sitten ""leiki"" ja vaihda vaippa. kun alkaa haukotella ja vaikuttaa uniselta niin vie nukkumaan. ja taas samassa järjestyksessä kun vauv herää. pikkuhiljaa rytmi kyllä löytyy ja vauva saa säännöllisesti ruokaa eikä ylisyö.
tunnetko sitä kun rinnat tyhjenevät. kuulostaa vaan niin kummalta itselle tuo parin tunnin syönti jakso kun itsellä tulee sellainen ""epämiellyttävä"" olo kun rinta on tyhjä joten silloin aina vaihan pojan toiselle tissille. Ja kuulostele vauvan itkua. itse tunnistan itkun sävystä mistä on kyse.
väävää-itku tarkoittaa meillä nälkää ja yskivä itku yliväsymystä. huuto-itku on mahavaivoja ja myös sitä jos vaippa pitää vaihtaa. kannattaa tutustua oman vauvan itkuun niin silloin vauva itkeekin vähemmän kun vanhemmat osaavat heti vastata vauvan tarpeisiin. :)

hmm, teen juuri noin eli syötän, leikin, vaihdan vaipan. Sen jälkeen vauva harvoin on vielä uninen, vaan ennen kuin menee nukkumaan, haluaa syödä vielä uudestaan. Jos vauva ei heti herätessään vaikuta lainkaan nälkäiseltä, vaihdan vaipan ensin ja vähän leikinkin.

En tunne läheskään aina, kun rinnat tyhjenevät. Rintakumin kanssahan rinnat eivät kovin tyhjiksi kuulemma tulekaan ja ilman kumia olen imettänyt vasta perjantaista lähtien. Pumpulla en myöskään saa rintoja ihan tyhjiksi.

Tottakai yritän tunnistaa vauvan itkujen sävyt. Tuntuu, että vauvamme ei juuri itke muusta syystä kuin nälästä, ei ainakaan pitkään. Hetken voi kitistä muista syistä, silloin auttaa esim. asennon vaihto sylissä tai syliin ottaminen lattialta.

hmm, en imetä paria tuntia yhteenmenoon, vaan parin tunnin jaksossa voi olla alussa imetys, sitten pullosta pari kertaa ja lopussa imetys. Useimmiten imetys on vain alussa. Ongelmana on, että pullon sisällön määrän valitsee vanhemmat, ei vauva, joten emme koskaan tiedä, paljonko vauva haluaa syödä. Jollain kerralla riittää 50 ml, toisella kerralla vauva haluaa 120 ml. Toisinaan vauva näyttää tyytyväiseltä jo 50 ml:n jälkeen, sitten saattaa jopa torkahtaa ja pian haluaa lisää. Siksi parin-kolmen tunnin jaksoon tulee monta syöntiä.

Älä huoli, annat vauvan syödä niin usein kun syö ja nukkua miten nukkuu.

Kyllä ne rytmit siitä selkeytyy. Se vaan kuuluu siihen vauvaikään että rytmejä ei ole. Vauvan ehdoilla sitä vaan on elettävä.

Vauva tuntuu saavan aika paljon maitoa pullosta. Entä jos kokeilisit vain imettää pidempään? Meilläkin pienenä imetettiin ilta ihan putkeen (ehkä 4-5 tuntia), ja jos ei riittänyt niin sit annettiin pullosta hiukan lisämaitoa.

Voisit kokeilla rytmittää päivää ja saada samalla maidontuotantoa hieman lisääntymään, jos syöttäisit vauvan unien jälkeen ensin yhdestä rinnasta, röyhtäytys ja tarjoat vielä uudestaan samaa rintaa (vauva voi torkahdella, mutta silittele poskesta ja herättele imemisrefleksiä), taas röyhtäytys jos tarpeen, vaipanvaihto ja seurustelu, syöttö toisesta rinnasta (nukahtaa luultavasti tähän) ja nukkumaan. Jos pieni vielä kitisee, niin tarjoa lisähörpyt samaisesta rinnasta vaikka sängyllä maaten, jotta vauva voi nukahtaa siihen. Koko homman kesto noin pienellä on n. 1,5-2 h. Unien jälkeen sama homma uudestaan jatkuen koko päivän. Illalla varmaan torkahtelee enemmän ja syö pidempiä aikoja.

Yöllä ei minkäänlaista puhetta, ei katsekontaktia, vauva vaan nopeasti viereen syömään (noin pienelle on tärkeätä, että heti ensimmäiseen inahdukseen reagoidaan), sit vaipanvaihto tai röyhtäytys jos tarvitaan ja syöttö toisesta rinnasta. Meillä vaavi nukahti tähän aina, ja annoin nukkua vieressä vähän aikaa (n. 20-25 min) ennen kuin nostin takaisin omaan sänkyyn. En nostanut vauvaa pystyyn, vaan otin toisella kädellä kainalon alta ja tuin päätä, ja toisella takakautta pepun alta, jotta sain nostettua vaavin kylkiasennossa omaan sänkyyn. Uni ei niin häiriintynyt, kun asento ei muuttunut miksikään. Joskus tietty nukahdin syötöllä itsekin, ja sitten vauva nukkui vieressä seuraavaan syöttöön saakka.

Ohjeet löytyvät Anna Wahlgrenin Lapsikirjasta, ja voin omasta kokemuksestani suositella lämpimästi. =) Auttoi hirveästi rytmin löytymiseen ja vaavi nukkui yönsä syöden välillä 2-3 kertaa ja nukahtaen heti uudestaan. Ehkä näistä voisi olla apua? Tsemppiä vaan!

**, kiitos vinkeistäsi. Pulloon päädyttiin, koska vauvan paino ei noussut, vaikka imetin alussa todella pitkiä aikoja. Vasta muutaman päivän ajan imetysajat ovat olleet selkeästi lyhyempiä eli sen jälkeen kun vauva oppi imemään ilman rintakumia. Nyt hän ei yksinkertaisesti ime sen pidempään kuin imetän. Joko torkahtaa (ei auta kutittelut tms.) tai sitten saa ns. rintaraivarin, jonka jälkeen ei huoli rintaa ollenkaan vähään aikaan. Yöllä olen välillä imettänyt pitkiäkin aikoja. Tuolloin vauva pitää välillä taukoa ja sitten taas jatkaa imemistä, vaikkakin melko verkkaisesti.

Vaikka ei puhuta yöllä ja valot on pois, vauva vaan valvoo. Eilen illalla vauva heräsi 22.40 ja kävi yöunille 03.40. Alussa tehtiin kaikki ns. iltarutiinit, iltapesut, yöpuvun vaihdot ym. ja vähän ""leikittiin"", jotta väsymys olisi tullut. Sitten sammutettiin lähes kaikki valot ja laulettiin tuutulaulu. Vauva söi ja kitisi ja söi ja kitisi tai vaan pällisteli silmät avoimina. Lopulta vauva nukahti rinnalle imettyään silloin samaa rintaa puolisen tuntia välillä torkahtaen ja sitten taas jatkaen. Sitten annoin vauvan nukkua sängyssämme noin 20 minuuttia, jonka jälkeen nostin hänet omaan koppaansa. Siellä hän sitten nukkui seuraavat 3 tuntia 40 minuuttia.

Aamulla imetin molemmista rinnoista. Sitten vähän seurusteltiin ja käytiin aamupesulla, vaihdettiin vaippa ja päivävaatteet ja taas seurusteltiin. Vauva alkoi kitistä vajaa 40 minuuttia syömisen jälkeen - mielestäni nälkäitkua. Kokeilin ensin tuttia, jalkajumppaa ja sylissä eri asentoja, jospa kyseessä olisi joku muu syy. Ei ollut (rupesin epäilemään omaa itkuntunnistustaitoani, kun täällä monet ovat siihen viitanneet, että vauvallamme ei ehkä ole niin usein nälkä kuin uskomme). Annoin pullosta 50 ml korviketta ja vauva nukahti tyytyväisenä.

Oletko lypsänyt rintoja tyhjiksi kertaakaan niin, että näkisit kuinka paljon sinulta tulee maitoa? Nuo imetysjaksonne tuntuvat vain aika pitkiltä eli vaikuttaisi vähän siltä kuin maitoa tulisi liian vähän.

Gilda, onpas tuttua tekstiä! Ihan kuin meidän pojasta kirjoittaisit... Hän on kyllä vasta päälle kaksiviikkoinen ja täysin korvikkeella. Mutta käytös ihan juuri samanlaista. Tuo syöminen varsinkin on ihan mysteeri...Yökkii maidolle, viiden minuutin päästä onkin nälkä, taas yökkii.... Ja määrät vaihtelee ihan hirveesti! Mutta jospa se tästä. Pojuhan on niin pieni vielä tosissaan että ei voi tietää miksi tämä kehkeytyy, mutta oli vaan pakko kommentoida kun tuntui että löytyi ""kohtalotoveri"" ;)
Toivotaan että saatte jonkin rytmin muotoutumaan, olisi meillekkin vähän toivoa! Kun kuulostaa että kaikkien tuttujen lapset suurinpiirtein nukkui jo ennen kahta viikkoa yöt läpeensä... Huhhui...

""Imetyksestä"", miten niin imetysjaksot ovat pitkiä?

Olen lypsänyt niin pitkään, kuin maitoa on tullut. Joskus tulee vain 20 ml ja toisella kerralla 120 ml. Olen kuullut, että se määrä, mitä lypsäessä tulee, ei kerro, paljonko vauva todellisuudessa rinnoista saa. Vauva voi saada enemmän tai vähemmän. Imemisotteella ja imemisen tehokkuudella on varmasti merkitystä tässä.

Eilen ja tänään vauva on nukkunut päivällä entistä lyhyempiä jaksoja. En ole ehtinyt lypsääkään. Eikä oikein uskalla ruveta lypsämään, että on mitä imettää, jos vauva taas herää.

Ok. Oletko kokeillut, kuinka paljon vauva syö, jos hänen herättyään annatkin vain pullosta korviketta?

Yllättävän moni vauva on nälkäinen, vaikka ei heti uskoisi. Kannattaa kokeilla myös erilaisia tutteja tuttipulloon, jos vauva puklailee paljon.

""Imetyksestä"": äsken olin kaupassa. Sillä välin vauva oli herännyt. Isä antoi 60 ml korviketta. Vauva leikkii nyt tyytyväisenä matolla. Tosin taas hänellä on ihan hirvittävä hikka. (Hikkaisena hän ei muuten koskaan nukahda!)

Korvikkeen määrä vaihtelee hyvin paljon eri kerroilla. Jos vauva saisi vain tuon 60 ml ja olisi hereillä esim. tavalliset 2 - 2,5 tuntia, hän tuskin olisi tyytyväinen ja menisi nukkumaan. Kun vauva kyllästyy olemaan lattialla, otan hänet syliini. Jossain vaiheessa hän on taas nälkäinen ja sitten imetän.

Toissa yönä kun vauva söi korviketta 190 ml (katso edellä), hän sai herättyään juuri korviketta, sillä minä olin nukkumassa ja isä syötti. Imetin sitten lopuksi, kun vauva ei ollut yli kahden tunnin valvomisen jälkeen osoittanut nukahtamisen merkkejä.

Anteeksi, kun ymmärsin viestisi jossain kohdin väärin. Luin sen niin nopeasti. Mutta silti ehdottaisin sitä, että annat jonkun syötön pelkästään pullosta niin paljon kun vauva syö, lämmität vaikka lisää jos on tarvis. Sillä tavalla omiin rintoihisi ehtisi tulla maitoa, kun syöttöihin tulisi pitempi tauko. Tosin maidontuotantoa se ei lisää, mutta imetyssessiot eivät olisi niin tiheästi. Mutta koska vauva nukkuu noinkin pitkiä jaksoja niin ei ole ihme, että tankkaa sitten hereillä ollessaan. Onhan se päivän maitokiintiö saatava täyteen sillä hereilläolo jaksolla. Uskon, että tämä on vaan hetkellistä, kyllä se sitten siitä alkaa sujumaan, kun aika kuluu.

Poikaa saa jo joillain syötöillä pelkästään pullosta aina silloin, kun isä syöttää ja minä nukun univelkoja.

Tänään pojalla taitaa olla joku tiheän imemisen kausi: äskenkin nukkui 25 minuuttia, heräsi, söi toista rintaa 10 minuuttia ja nukahti taas.

Mulla oli lapsi osittaisimetyksellä 3 vkon ikäisestä parikuukautiseksi. Sain apua mm. imetystukipuhelimesta ja paikalliselta apuhenkilöltä. Ítse uskon vauvantahtiseen imetykseen ja siihen, että joskus ímetyksen sujuminen vaatii ahkeraa imettämistä. Rajansa kuitenkin kaikella eli itselläni tuntikausien imetyssessiot just yöllä/illalla menivät enemmän kuin yli...

Meillä tissiteltiin 12 - 14 x/vrk ja pullosta otettiin pääsääntöisesti tissin päälle vain 3 - 5 x/vrk. Tämä siksi, että imetyskertoja olisi päivässä nimenomaan paljon. Lisäksi pullomaito kuulemma unettaa, itse en tätä niin huomannut. Maidontuotanto on suurin aina heti imetyksen jälkeen. Esim. jos rintasi tuottaa ensimmäisenä tuntina 50 yksikköä maitoa, tulee seuraavana tuntina 40, 3.na 30 jne. Jos lapsesi syö joka tunti tuon 50 ml hän saa kokonaisuudessaan enemmän maitoa kuin jos syö harvemmin. Esim. 8 tunnin aikana 8 x 50 = 400 tai vastaavasti kahdessä erässä 2 x (50+40+30+20) = 2 x 140 = 280.

Meillä lapsi nukkui tosi pitkiä yöunia (8 tuntia putkeen) jo ennen lisämaitoa ja päivälläkin yhdet pitkät unet. Yövalvomisia oli vähän ja nukahti yöllä ilman korviketta sitten, kun tilanne oli jotenkin saatu hallintaan. Sitä ennen parin vkon iässä lapsi valvoi = söi yöllä tuntikausia (maidon tuotanto kai väheni) mutta nukahti heti korvikkeella. En siis osaa noiden yövalvomisten kanssa auttaa muuta kuin kertaamalla, että lapset ovat yksilöllisiä.

Olen itse lukenut ""Opi kuuntelemaan vauvaasi"" -kirjaa ja mua se lähinnä ahdisti silloin aluksi. En osannut heti tulkita lapseni itkuja oikein ja kunnollinen päivärytmikin alkoi löytyä vasta 4 kk:n iässä, kun aloitettiin kiinteät. Ja meillä ainakin rytmi ja itkut on muuttunut monta kertaa matkan varrella. Lapsi nyt 11 kk. Minäkin surkuttelin itseäni ja kuvittelin, että kaikilla muilla syödään ja nukutaan kellontarkasti mutta näin ei aina ole. Tsemppiä! Ja kuten tästä ketjusta huomaat kokemuksia ja näkemyksiä on monenlaisia. Koita siis oppia luottamaan vain omaan vaistoosi ja ole itsellesi armollinen. Lapsi kasvattaa läpi elämän.

Meillä alkoi hahmottua yöunet jo heti alussa, mutta päiväunien nukkuminen muualla kuin vaunuissa vaati opettelua - sekä äidiltä että tyttäreltä. Tyttö on nyt reilut 2 kk vanha ja päiväunet pinnasängyssä alvkoivat sujua pari viikkoa sitten.

Uskoakseni siihen vaikutti se, että aloin erottaa vauvan ääntelystä sen, että uni alkaa tulla. Sitä oli vielä helppo testata laittamalla tutti suuhun ja silittämällä päätä, jolloin silmät alkoivat lupsua kiinni. Ja opin huomamaan kellostakin, milloin päiväunet lähestyvät: jos pikkuinen on leikkinyt jumppalelullaan ja seurustellut ja syönyt yhteensä parikin tuntia, niin viimeistään silloin alkaa väsyttää. Jos unille menoa pitkittää liian kauan, alkaa kauhea huuto, josta ei meinaa tulla loppua. Aikaisemmin odotin aina sitä itkua ja ihmettelin, miksei uni tule sängyssä, mutta ilmeisesti oltiin sitten jo menty yli unien ja vauva oli liian levoton nukkumaan ja rauhoittumaan.

Viime aikoina, kun tyttö on alkanut liikkumaan entistä enemmän, unille rauhoittuminen voi olla joskus vaikeaa, kädet ja jalat vispaavat ihan kauheasti. Olen huomannut, että kääriminenn tiukasti ohueen vilttiin tai lakanaan auttaa rauhoittumaan.

En tiedä mitä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä, mutta meillä neiti ei edes oikein osaa nukahtaa syliin, korkeintaan torkkuu puoliunessa. Olen kyllä alusta asti määrätietoisesti aina nukuttanut sänkyyn, alussa tosin päiväunien kanssa oli hankaluuksia.

Yhteistyössä