Rytmi 3 Kk Ikäisellä

Meillä poika 15 vko, mutta sama rytmi oli kolmikuisena, eli suurin piirtein näin mennään: Aamulla heräilee 9.30-10.00, syö vellimaitoa n. 200 ml. Noin 11.30 menee torkuille, nukkuu kolmisen varttia. Noin 12.30 syö/totuttelee syömään sosetta, menee noin 4 tl. Maitoa päälle 180-200 ml. Noin 13.30 menee ulos päikkäreille, nukkuu 3 - 4 tuntia, jonka jälkeen syö vähän sosetta ja maitoa päälle vaihtelevasti 120-200 ml. Illalla ottaa parit puolen tunnin nokoset ja syö joskus seitsemän aikaa n. 120 ml. Nukkumaan menee joskus kymmenen maissa ja sitä ennen syö noin 200 ml vellimaitoa. Sitten nukkuukin aamuun heräämättä kertaakaan yöllä syömään. Pari kertaa viikossa ehkä herää noin kuudelta aamulla, jolloin ottaa pienen maitotujauksen.
 
Itsekin stressasin tuosta rytmin puutoksesta päivisin vielä parisen vkoa sitten, mutta sitten yhtäkkiä täällä alkoi rytmi löytymään.....Monet "oppaat" sanovat että alle 3kuisella ei vielä mitään rytmiä tarvitse ollakaan, joten en usko että sinulla huolta. Toisilla menee vähän kauemmin kuin toisilla. Raskastahan se vähän on vanhemmille kun ei tiedä yhtään päivän kulkua etukäteen, mutta uskon että se rytmi jokaisella löytyy kyllä ekan vuoden aikana kuitenkin.
Meillä on 2.5kk vauva ja rytmit menee ainakin nyt seuraavanlaisesti.

Illalla 20.00-20.30 yöunille.
1.Yöruokailu 2.00-3.00
2.Yöruokailu 5.00 ( Välillä jää poiskin )
Herää 6.00-7.00
pienet aamu-unet tunti heräämisen jälkeen, nukkuu n.50min
1.päiväunet 3-4 tuntia n.10.00-13
2.päiväunet n.1-1.5tuntia 14.30
Sitten yhdet-parit lyhyet tirsat 16-19 välillä, n.15-30min kerralla
20.00 Yöunille

Poika syö 2-4tunnin välein. Aina riippuen unien pituudesta ja n.80-140ml kerralla. Syömiset vaihtelee , että kellonaikoja en laita, enkä hirveästi edes katsele, kun syötän silloin kun on nälkä.

Tsemppiä Tyttönen- jos teillä ei vielä oikein rytmiä ole löytynyt. Kyllä se sieltä tulee :hug:
 
piti sanoman, että tietenkin noissa kloajoissa on jonkinverran vaihtelua, mutta pääsääntöisesti vauva jaksaa olla hereillä tunnista kahteentuntia kerralla ja nälkä on päivällä tuo 2-4:n tunnin välein, joten siitä tiedän suurinpiirtein mistä kenkä puristaa, jos hän alkaa kitistä.
 
Kuinka Paljon Te Liikutte ?! Itse Liikun Aika Paljon Ja Mietin Että Vaikuttaako Se Ettei Tule Selkeää Rytmiä Pojalle ?!

Nyt Seuraavanlainen
7.00-8.00 Herätään, Siitä Kahden Tunnin Päästä Mennään Aamu unille Eli 9.00-10.00 Ja Nukutaan Noin Tunti.
Päivä On Vielä Sekavaa.
Illalla Teen Kävelylenkin. Lähden Siinä 17.00 Aikaan Ja Tulen 18.00 Aikaan, Poika Nukkuu Sen Ajan Ja Joskus 18.30 Asti.
Illalla Menemme Nukkumaan 21.00.
Poika Syö Ennen Aamu unia, Ennen Päiväunia, Päiväunien jälkeen, Ennen Iltaunia, Iltaunien Jälkeen Ja Ennen Nukkumaan menoa Sekä Yöllä, 4.00-6.00 Välillä Kerran. =)
 
Saattaahan se vaikuttaa, jos sulla "liikkuessasi" ( tarkoitatko siis, että oma "rytmi" vaihtelee, että käyt paljon eripaikoissa ) on vaihtelua päivissä paljon.
Jonkinverran ne rutiinit auttaa siihen rytmin löytymiseen ja meillä huomasin, että juuri tuon pidemmän päiväunen jatkumiseen auttoi meillä se että uudestaan ja uudestaan laitoin tuttia suuhun, hyssyttelin jne..herkänunen vaiheessa kun poika ois herännyt väsyneenä. Keksin myös ( kun ei voi nukuttaa partsilla ) että vaunuissa kuiten nukkuu, mut sisällä, ikkuna auki ja ulkotamineissa. Tieten nukkumistavat on yksilöllisiä, mistä vauva tykkää. Näköjään teilläkin vaunu-unet maistuu...
Heti kun huomasin et poika nukkui pitkät päikkärit 10-14 välillä, niin rauhoitin sen ajan, eli en lähtenyt mihinkään viikkoon sillaikaa, että siitä tulis pojalle rutiini ja hänellä olisi rauha opetella. Vieläkin, poika tarvitsee ekan tunnin aikana usean kerran vaunujen heijaamista tai tutin suuhun, ennenkuin pääsee syvään uneen, josta nukkuukin sitten pari-kolme tuntia.
Jos tykkäät liikkua paljon, voisko olla jokin tapa tai tilanne tai tavara mikä kertois vauvalle että nyt nukutaan ja on ihan turvallista vaikka ympäristö muuttuukin. En tiedä auttaisko, mutta olen huomannut että meillä just toistuvat/tutut asiat on tuonut rytmiä päivään. Illalla ja aamu-unilla hämäryys, punanen valo ja melko hiljaistakin on, päiväunilla ensin sylissä rauhottuminen jonka jälkeen vaunuun. Illan lyhyet parit torkut ottaa sylissä tai meidän sängyllä. Ihan pieni "Unimaitokin" otetaan, vaik ois syönyt. Tosin ei yöllä. Iltarutiineihin kuuluu myös sellanen vedettävä vekotin, jossa soi joku laulu. En soita sitä muuten kun illalla.
Voi myös olla, että se rytmi tulee kyllä sitten itellään kun vauva on siihen valmis, ettei kannata ainakaan liikaa ohjata. Rutiineitahan voi olla silti ja onhan teillä jo yö-,aamu-, ja iltarytmit kohillaan. Se on paljon sekin :)
 
Joka ilta käymme kylvyssä 19.30. Sen jälkeen kuivaillaa, laitetaan vaippa ja yöpuku. Kylvyn jälkeen on hämärää, verhot kiinni ja vähän valoja päällä, eikä ole paljoa ääniä. Nukahtaa pian omaan sänkyyn.
Aamulla avataan heti verhot ja laitetaan valoja päälle sekä televisioo auki. Vaihdetaan vaippa ja puetaan päivävaatteet päälle. Sitten poika on sitterissä kun teen aamuhommia.
Päivällä sammuttelen kans valoja, puen pojan, syötän ja laitan parvekkeelle unille. Nukkuu kaikki päivällä olevat unet ulkona.
Menen samoihin aikoihin yleensä, mutta silti se meno on jotenkin sekavaa, joten ajattelin nyt olla koton, että poika löytää rytmin ja sitten suunnitelen, mihin aikaan päivästä ottaisi sellaisen rutiinin.
Onko kellään muulla tylsää kotona, kun minulla? :/
 
..välillä on. Mut onneksi on tää netti....Ite yritän tehä opintoja ja mietin aina ruuat ja teen sit viimesen päälle ( mies ja esikoinen 18v tykkää). Pitää tässä yrittää keksiä kivoja asioita arkihommista. Yks rutiini on tuostakin meille tullut että poiitsu seuraa sitterissä keittiön pöydän päällä kun teen ruokaa..esittelen sille kaikki ruoka-aineet ja selitän niinkun ruokaohjelmissa ikään :LOL:
Oisko sulla ketään kavereita, jotka pääsis teille, niinkauan kuin rytmi löytyy. Tai jos olisi joku mieleinen tärkeä homma ( opiskelu tms duuni ) mitä ei olisi ihan pakko tehdä, mutta tois sulle jonkun tärkeän oman asian päivään. Seuraahan sitä myös kaipaa jokainen. Mä olen itse aika aktiivinen kutsumaan meille kylään. Hmm ja toisaalta jos sovit johonkin menon aina samoihin aikoihin
( niinkuin nyt lähdet kävelylle ) niin sittenhän siitä tulee tuttua. Me lähdetään aina kävelylle ja kauppaan toisten päikkäreiden aikana ja sitten junnu jatkaa uniaan kun tullaan kotiin, tai tulee tekemään ruokaa mun kanssa. Jos me lähdetään käymään jossain niin lähdetään tokapäiväunien alussa, kun on tottunut että silloin lähdetään jokatapauksessa kauppaan, niin ei häiriinny siitä.
Onhan teillä jo monet hyvät rutiinit ja rytmit. Ihan varmaan rytmi löytyy ennenpitkää teilläkin.
Ps. Mulla on melkeistä sun ikänen poika ( 18v) jolla ei ollut oikein rytmiä päivissä pitkään aikaan, kun itse olin nuori ja menossa kokoajan, mutta siitä on tullut oikeen ihana melkeinaikuinen mies...ihan ilaman sitä tarkaa rytmiäkin. Tämä vaan lohdutukseksi

:)
 
täällä samanlainen rytmi kuin pilkettä,meillä rytmin teki alusta asti pojat 5v ja 2.5 eli neiti(2.5kk) tottui alusta asti nukkuu pitkät unet vaunuis ku ulkoillaan,luulen kans et tietyt päivärutiinit auttaa rytmin löytymiseen ja kukin tekee itselleen sopivan rytmin lapselleen.myös täällä välilä tylsää vaik lapsia kolme itse kun kaipaan aikuisten seuraa ja puhe kaveria niinpä puistoilemme ja kutsumme kavereita yms.onko teillä siellä avointa päiväkotia tms. minne vauvan kans voisit mennä piristää kummastii. =)
 
kyllä minulla on paljon kavereita, sellaisia jolla on lapsia ja sellaisia joilla ei ole lapsia. ja kyllä täällä silloin tällöin käykin tuttuja. mutta täytyypi muistaa että ihmiset ovat töissä. niinkuin minun mieskin.

pilkettä:
niin sinulla onkin "vanha" poika. itse olen 19 v, nuori äiti, mutta mieheni on 27 v. :LOL:
 
..mää oon saanut tuon ensimmäiseni suurinpiirtein samanikäsenä kuin sinä olet nyt :D ( 20v) Tää toinen syntyi samassa kuussa kuin esikoinen tuli täysi-ikäiseksi ja on nyt 2.5kk...että kohta voisin olla myös mummi.
Tsemppiä teille, sulle ja miehelles, elämään :wave:
 

Yhteistyössä