Heippa!
Olen Tiuku, tuttu tämän aiheen tiimoilta muutamalta muultakin palstalta...
Mietitte, että hyvin vähän on teorioita siitä, mikä rypäleraskauden aiheuttaa. Lääkäriltä saamistani artikkeleista olen keräillyt seuraavanlaisen yhteenvedon:
1. Rypäleraskauksia esiintyy eniten hyvin nuorilla sekä sitten n. nelikymppisillä naisilla, joten yhdeksi syyksi on esitetty epätasaista hormoonitoimintaa. Itse tosin en kuulu kumpaakaan noihin ikäryhmään, joten ainakaan minun tapaukseni ei ole vahvaistamassa tuota sääntöä.
2. Rypäleraskauksia esiintyy selvästi enemmän aasialaista syntyperää olevilla naisilla kuin eurooppalaisilla naisilla (itse olen juuriltani ihan supisuomalainen). Yhdeksi selityksesi on esitetty ruokavaliota: tutkimuksissa esim. Japanissa todettiin ravinnosta saatava eläinperäisen proteiinin määrä selvästi pienemmäksi kuin eurooppalaisilla verrokeilla, ja päädyttiin esittämään, että kasvissyönti voisi olla länsimaissa eräs altistava tekijä. Itse olen kasvissyöjä, joskin huolehdin tarkasti päivittäisestä proteiinin saannista. Suomalaiset lääkärit ovat olleet sitä mieltä, ettei kasvissyönnillä voi aiheuttaa rypäleraskautta.
3. Proteiinin lisäksi myös muitten ravintoaineitten epätasapainotilaa on epäilty rypäleraskauden aiheuttajaksi, mutta jälleen suomalaisten lääkäreitten mukaan tällaista yhtettä ei ole voitu osoittaa toteen.
4. Eniten kannatusta saanut näkökulma tuntuu olevan se, että rypäleraskaus on "vain" yksi monista häiriöistä, joita kenen tahansa raskaudessa voi tulla.
Valitettavasti minulla ei ole tietoa täydellisestä rypäleraskaudesta, mutta ainakin osittainen rypäleraskaus menee "teknisesti" näin: Alkion kromosomisto on muotoa 69XXY, ja se on syntynyt siten, että 1) kaksi siittiötä (23X ja 23Y) hedelmöittää yhtä aikaa munasolun (23X); tai 2) vähennysjakautumishäiriöinen siittiö (46XY) hedelmöittää munasolun (23X).
Tämän valossa voisi ajatella, että rypäleraskaus todellakin on sattumaa. Jonkun kohdalla on niin, että poikkeuksellisesti kaksi munasolua hedelmöittyy samaan aikaan, jolloin alkaa kehittyä ei-identtiset kaksoset, mutta jonkun kohdalla SIITTIÖITÄ onkin kaksi. Silloin seuraus on osittainen rypäleraskaus. Ja jonkun kohdalla kromosomihäiriöinen siittiö hedelmöittää munasolun, jolloin alkaa kehittyä vammainen lapsi, mutta jonkun kohdalla siittiön häiriö on tyyppiä JAKAUTUMISHÄIRIÖ, jolloin seuraus on osittainen rypäleraskaus.
Etenkin miestäni on kovasti helpottanut kuulla, ettei hänessä (tai minussa!) ole mitään vikaa, vaikka meille kävi näin. Eräs miesgynekologi sanoi miehelleni, että "on ihan mahdollista, että sinulla on kerrassaan ihailtava uintijoukkue, kun peräti kaksi uimari tulee samaan aikaan maaliin -jollain kun ei tule se yksikään."
Itseäni on mietityttänyt enemmänkin ei se, miksi minulle tuli rypäleraskaus, vaan se, miksei se lähde minusta pois... Mikä mekanismi on siinä takana, että kaavitaan ja annetaan elimistön itsensä korjata tilaa ja kaavitaan uudestaan ja "ammutaan sytostaateilla", ja aina vaan elimistöni pitää kiinni "raskaudesta"... Väkisinkin on mieleen tullut kaikenlaisia visioita siitä, mitä psyyke tekee tällaisessa tilanteessa. Minä kun niiiiiin kovasti halusin olla raskaana... No, tämä nyt on tällaista spekulointia, johon varmasti on vielä epätodennäköisempää saada vastausta kuin tuohon etiologiaan, mutta mikäs tässä on ollut miettiessä, kun odotuksista huolimatta vauvanhoito ei ole vienyt kaikkea aikaa :/
Valoisaa mieltä kaikille kohtalotovereille! Ei tämä ole elinkautinen!
Tiuku