Olen ollut ryhmiksessä töissä enkä kovin vakuuttunut. 3 hoitajaa ja 13 lasta pienissä tiloissa. Iältään 1-5 vuotiaita, mutta käytännössä meillä oli esim. 5 kpl 1 vuotiaita ja 4 kpl 2 vuotiaita, eli isommille ei oikeen aina ollut sitä tarvittavaa kaveria, jos ollenkaan. Ja kun lapsia oli noin paljon tavallisessa kerrostaloasunnossa, niin oli pakko olla melko tarkka aikataulu, säännöt jne, ei todellakaan ollut kovinkaan kodinomaista toimintaa vaan hyvin organisoitua. 2 työkaveria oli koulutusta vailla ja siellä kyllä sai taistella välillä että saatiin homma toimimaan, itse kun olen ollut päiväkodissa töissä ja tottunut tietynlaisiin työkäytäntöihin ja toiset haluaa vaan ns. leikkiä kotia, mutta eihän se tuolla lapsimäärällä ja tiloissa toiminut yhtään, ihan jo lasten turvallisuuden vuoksi koko toiminta piti olla organisoitua. Toki kodinomaisuus noissa lienee se perimmäinen idea, mutta se ei aina ole mahdollista. Kodinomaisuus toteutunee parhaiten pph:n huomassa...
Etenkin isommille lapsille (yli 3 v) minusta sopii paremmin päiväkotimaailma, kun on oman ikäluokan kavereita enemmän. Ryhmiksessä ei myöskään ole läheskään yhtä paljon suunniteltua ja ohjattua toimintaa kuin päiväkodissa. Ainakin itse tuolla ryhmiksessä huomasin että isommat lapset suorastaan kaipasi sitä ohjattua toimintaa, jota heille ei siellä järjestetty kun sinne menin. Päiväkodissa meillä taas oli joka päivä jotain ohjattua aktiviteettia.
Pienille ryhmis olisi varmasti ollut ihanteellinen, mutta kun se oli tungettu auttamattomasti liian täyteen :/
Sit hoitoajoista, enemmän joustoa niiden suhteen yleensä löytyy päiväkodista jossa on paljon henkilökuntaa, ryhmiksessä meidän oli pakko olla todella tarkkoja hoitoaikojen kanssa, muuten oltais kaikki oltu 10h/pvä töissä.