Ryhmäperhepäivähoito??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Millaista se on?? Mietin laittaisinko 3-vuotiaani sellaiseen... Olisi matkaa hoito paikkaan noin 1,5km. Jos päiväkotiin menee tulis matkaa sinne 20km ja sitten sieltä vielä toiset 20km mulle työpaikkaan... tulis pirusti matkakuluja...

Mulla oli lapset aikoinaan just ryhmiksessä hoidossa. Välillä tuntui että oli aika ahdasta mutta muuten kyllä tykkäsin. Varsinkin se oli plussaa että tuo ryhmis oli 24/7 auki (siellä järjestetty vuorohoito) ja aina tiesi mihin lapset aamulla piti tuoda. Ts koskaan ei tarvinnut mihinkään varahoitoon viedä.

Usein mukavampi paikka kuin päiväkoti. Kodinomaisempi ja pystyy lapset huomioimaan yksilöllisemmin. Henkilökunnalta ei edellytetä (kaikilta) välttämättä samaa koulutusta kuin päiväkodin henkilökunnalta. Voi olla hoitajina myös sellaisia, kenellä ei ole lastentarhanopettajan/ lastenhoitajan/päivähoitajan/lähihoitajan koulutusta. Riittää soveltuva koulutus, eli käytännössä voi olla perhepäivähoitaja tai ei mitään, usein toki on em. koulutus.

Ryhmikset :)
Itse työskentelen ryhmiksessä. Meitä on 3 hoitajaa ja max. 12 lasta. Kodinomainen ilmapiiri ja arki. Lapset ovat iältään noin 1-5v ja takuulla jokaiselle löytyy ikätoveri leikkikaveriksi. Näinhän ei välttämättä pph:n kodissa ole... Ryhmis on kuin pieni päiväkoti, ilman pk:n kellotettua aikataulua ohjelmineen. Tottakai ruokailut, unet, ulkoilut ovat aina samaan aikaan, mutta elämämme ei ole niin aikataulutettua kuin päiväkodeissa.

Lapseni olleet ryhmiksessä, joka oli vuorohoitopaikka. Jotenkin itselleni jäi negatiivinen vaikutelma siitä, kun oli paljon hoitajia tuossa paikassa. Muistaakseni kymmenen hoitajaa oli mainittuna eräässä "katalogissa", jonka sieltä sain. Hoitoon jääminen pienimmälle lapsellemme oli piiiitkään (liian pitkään) vaikeaa. Itkun kanssa sinne jäi aina... Jäi tunne, että aina oli eri hoitaja ottamassa vastaan. Oli lisäksi sijaisia, kun useampi vakituisista aloitti opiskelun. Sekä harjottelijaa ja tuuraajaa oli milloin minkäkin laista. Mutta päiväkoti, joka täällä toisena vaihtoehtona, olisi ollut silti paljon huonompi vaihtoehto. Hyvää todella oli tuo kodinomaisuus ja se, että lapsia ei kerralla yleensä ollut paljon. 30 lasta kirjoilla tuolla, mutta yleensä 2-15 lasta paikalla. Tosi harvoin tuo 15.

Huonona puolena näen myös sen, että viimeisen vuoden aikana ei vanhemmalla lapsellamme usein ollut leikkikaveria. Suurin osa lapsista oli n.1-2v. Omamme oli tuolloin 5v.

Olen ollut ryhmiksessä töissä enkä kovin vakuuttunut. 3 hoitajaa ja 13 lasta pienissä tiloissa. Iältään 1-5 vuotiaita, mutta käytännössä meillä oli esim. 5 kpl 1 vuotiaita ja 4 kpl 2 vuotiaita, eli isommille ei oikeen aina ollut sitä tarvittavaa kaveria, jos ollenkaan. Ja kun lapsia oli noin paljon tavallisessa kerrostaloasunnossa, niin oli pakko olla melko tarkka aikataulu, säännöt jne, ei todellakaan ollut kovinkaan kodinomaista toimintaa vaan hyvin organisoitua. 2 työkaveria oli koulutusta vailla ja siellä kyllä sai taistella välillä että saatiin homma toimimaan, itse kun olen ollut päiväkodissa töissä ja tottunut tietynlaisiin työkäytäntöihin ja toiset haluaa vaan ns. leikkiä kotia, mutta eihän se tuolla lapsimäärällä ja tiloissa toiminut yhtään, ihan jo lasten turvallisuuden vuoksi koko toiminta piti olla organisoitua. Toki kodinomaisuus noissa lienee se perimmäinen idea, mutta se ei aina ole mahdollista. Kodinomaisuus toteutunee parhaiten pph:n huomassa...

Etenkin isommille lapsille (yli 3 v) minusta sopii paremmin päiväkotimaailma, kun on oman ikäluokan kavereita enemmän. Ryhmiksessä ei myöskään ole läheskään yhtä paljon suunniteltua ja ohjattua toimintaa kuin päiväkodissa. Ainakin itse tuolla ryhmiksessä huomasin että isommat lapset suorastaan kaipasi sitä ohjattua toimintaa, jota heille ei siellä järjestetty kun sinne menin. Päiväkodissa meillä taas oli joka päivä jotain ohjattua aktiviteettia.

Pienille ryhmis olisi varmasti ollut ihanteellinen, mutta kun se oli tungettu auttamattomasti liian täyteen :/

Sit hoitoajoista, enemmän joustoa niiden suhteen yleensä löytyy päiväkodista jossa on paljon henkilökuntaa, ryhmiksessä meidän oli pakko olla todella tarkkoja hoitoaikojen kanssa, muuten oltais kaikki oltu 10h/pvä töissä.

Yhteistyössä