Ryhmäperhepäivähoito vs päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hapsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hapsu"

Vieras
Olen palaamassa syksyllä töihin ja lapsille pitäisi hakea hoitopaikkaa.
Minulla on kaksi poikaa, jotka hoidon alkaessa ovat 2,5v. ja 1v. ikäisiä.

Hoitopaikkavaihtoehtoina olisivat ryhmäperhepäivähoito ja kunnallinen päiväkoti.
Haluaisinkin nyt mielipiteitänne asiaan, että kumpiko olisi parempi vaihtoehto?

Ryhmäperhepäivähoito olisi meillä kaikista lähinnä, matkaa n. 200m.
Lapsia siellä 12, iältään 1-5v.

Kunnallinen päiväkoti (tai itse asiassa niitä olisi kaksi vaihtoehtoa ihan lähekkäin) sijaitsevat n. 1,5km päässä. Lapsia päiväkodissa yhteensä n. 60, kolmessa eri ikäryhmässä.

No itse asiassa töiden alkamiseen on aikaa vielä reilu neljä kuukautta.
Mut joo hieman oon vitkutellu asian kanssa, kun en osaa päättää mihin laitan hakemuksen.
Sen takia kyselenkin vielä täällä teidän mielipidettä asiaan...
Eli laittakaahan nyt niitä plussia ja miinuksia ryhmäperhepäivähoidosta vs kunnallisesta päiväkodeista!!!

Onko ryhmäkoossa eroja? Ainakin meidän päiväkodissa 1-3-vuotiaat ovat 12 lapsen ryhmässä, jossa on 1 lastentarhanopettaja ja 2 lastenhoitajaa. Miten mahtaa olla ryhmäperhepäivähoidossa? Ja onko siellä henkilökunta perhepäivähoitajia vai onko joukossa myös lastentarhanopettajia? Meidän lapset aloittivat suoraan päiväkodissa ja kuopus oli silloin alle 2-v. Ihan hyvin on sujunut. Vaihtoehtona olisi ollut perhepäivähoito, jota en edes harkinnut. Päiväkodista ei ainakaan joudu oman hoitajan sairastuessa vieraaseen paikkaan varahoitoon. Lisäksi päiväkodissa henkilökunta saa keskittyä lasten hoitamiseen ja ruoka ja siivous hoituu toisten toimesta.

[QUOTE="vieras";23765480]Onko ryhmäkoossa eroja? Ainakin meidän päiväkodissa 1-3-vuotiaat ovat 12 lapsen ryhmässä, jossa on 1 lastentarhanopettaja ja 2 lastenhoitajaa. Miten mahtaa olla ryhmäperhepäivähoidossa? Ja onko siellä henkilökunta perhepäivähoitajia vai onko joukossa myös lastentarhanopettajia? Meidän lapset aloittivat suoraan päiväkodissa ja kuopus oli silloin alle 2-v. Ihan hyvin on sujunut. Vaihtoehtona olisi ollut perhepäivähoito, jota en edes harkinnut. Päiväkodista ei ainakaan joudu oman hoitajan sairastuessa vieraaseen paikkaan varahoitoon. Lisäksi päiväkodissa henkilökunta saa keskittyä lasten hoitamiseen ja ruoka ja siivous hoituu toisten toimesta.[/QUOTE]

Ryhmäperhepäivähoidossa lapsia on siis 12 ja hoitajina kolme perhepäivähoitajaa. Paikka on kodinomainen ja päivään kuuluu siis myös keittiössä hääräämistä ja esim. pyykinpesua. Aamu- ja välipala valmistetaan omassa keittiössä, lounas tulee läheisestä kunnallisesta päiväkodista.

Kunnallisissa päiväkodeissa alle 3-vuotiaiden ryhmissä on 12-16 lasta. Ryhmässä työskentelee lastentarhanopettaja ja kaksi lastenhoitajaa.

Mä valitsisin päiväkodin. Meidän lapsi oli 1,5 vuotias aloittaessaan ryhmiksessä. Silloin se oli hyvä ratkaisu, mutta ei nyt enää lapsen ollessa reilu neljävuotias. Samanikäiset ovat lähteneet pois, tilalle on tullut n. vuoden ikäisiä, toiseksi vanhin hoitolapsi on vuoden nuorempi, niin siitä ei ole leikkikaveriksi. Hoitajien aika menee pienten kanssa perusjuttuihin, niin ei ole heilläkään aikaa. Hoitotolanne täällä on surkea. Pk-paikkaa ei saada, kun on jo paikka. Mutta jos teillä on mahdollista myöhemmin vaihtaa ryhmiksestä päiväkotiin, niin sitten ryhmis.

Mä kans ajattelin tota ryhmäperhepäivähoitoa ekaksi vaihtoehdoksi juuri siitä syystä, että pojat saisivat olla koko ajan samassa ryhmässä. Kunnallisessa olisivat siis ensin samassa ryhmässä, mut sitten varmaan n. vuoden päästä esikoinen siirtyisi isompien ryhmään.

Pidemmällä tähtäimellä olen pk.n kannalla. Ryhmiksessä 4,5 vuotiailla alkaa kaverit oleen pieniä ja oman ikäiset - eskarilaiset siirtyneet muualle. En myöskään koe tarvetta että sisarusten pitäisi olla samassa ryhmässä. Meillä samassa pk.ssa eri ryhmissä ja hyvä näin.

No minusta ehkä tuossa tilanteessa parempi olis päiväkoti, koska 2,5v kuitenkin alkaisi ehkä vuoden päästä olla vähän liian iso ryhmäperhepäivähoitoon jossa oman kokemukseni mukaan on yleisesti pienempiä lapsia. Tällöin ehkä haluaisit vaihtaa hoitopaikkaa päiväkotiin jossa lapsella olisi oman ikäistä seuraa. Olen päiväkodin kannalla koska lapsi sitten saisi sieltä varmasti kavereita ja saisi sitten mahdollisesti samassa hoitopaikassa olla niin kauan kun hoitopaikkaa tarvii ja tällöin voisivat myös kaverit säilyä :) Mutta tämä siis vain mielipiteeni. Olen kuitenkin pitkään lasten kanssa työskennellyt ja voisin luokitella näin: perhepäivähoito soveltuu alle/tai 2vuotiaille, ryhmäperhepäivähoito hyvä noin/vähän yli 3 vuotiaaksi ja päiväkoti sitten yli 3 vuotiaille (ja nuoremmillekin) jo oikein hyvä hoitopaikka. On enemmän kavereita joita tuon ikäinen voi jo kaivata ja mahdollisesti enemmän touhua ja toimintaa kuin esim- perhepäivähoidossa jossa hoitoympäristö hyvin kodinomainen.

Oma poikani oli aikoinaan ryhmiksessä vajaa 3 vuotiaaksi, mutta laitoin sitten vauhdikkaan pojan päiväkotiin kun oli ryhmiksessä vanhinkin. Poika rauhoittui paljon päiväkodin aloituksen jälkeen! energiaa ei hoitopäivän jälkeen enää riittänyt kotona riehumiseen ja oppipa poika lopullisesti kuivaksikin päiväkodissa kun ei muutkaan isot pojat enää moista enää käyttäneet :D

Itse olen päiväkodissa töissä ja omat lapseni ( 5v. ja 3v. ) ovat ryhmiksessä hoidossa. Ja totta on että pienille ryhmis on hyvä hoitopaikka, koska on todella kodinomainen. Isommille ei niin hyvä, koska pienet vievät perushoitotarpeillaan henkilökunnan aikaa eikä isoille ehditä järjestää ikätasolle sopivaa tekemistä riittävästi, esim. askarteluja tai muita tuokioita, vaan päivät kuluvat pitkälti leikkien. Toki ryhmiksissäkin on eroja, ei voi yleistää. Tunnetko ketään äitiä tai isää, jonka lapsi olisi miettimässäsi hoitopaikassa ja jolta voisit kysyä heidän mielipiteitään kyseisestä hoitopaikasta.

Riippuu varmasti paljon myös ryhmiksen ikäjakaumasta. Meillä lapset (silloin kaksi- ja melkein neljävuotiaat) olivat vuoden ryhmiksessä, kunnes muutimme ja lapset meni päiväkotiin. Meille ryhmis sopi todella hyvin. Molemmille lapsille oli ikäistään seuraa, alle 2-vuotiaita ei ollut kuin yksi (toinen aloitti vähän ennen kuin meidän lapset lopetti siellä). Ryhmäkoko oli pieni ja lapset saivat olla samassa ryhmässä. Hoitajilla oli todellakin aikaa hoitaa ja sylitellä myös isompia, aamupuuron keittivät joo, muu ruoka tuli keskuskeittiöltä, eivätkä he myöskään juuri aikaansa joutuneet pyykkäykseen käyttämään.

Kun muutimme, niin pienemmällä oli todella hankalaa sopeutua isoon pk ryhmään, jos täällä olisi ollut ryhmis, olisin ehdottomasti halunnut pienemmän sinne. Toisaalta tämä on myös luonnekysymys. Isompi meillä on aina ollut kui kala vedessä kaikissa ryhmissä.

Kannattaa käydä tutustumassa ja katsomassa molemmat vaihtoehdot ihan paikan päällä. Omasta kokemuksesta suurin viihtyvyyteen ja hyvään hoitoon vaikuttava tekijä on kuitenkin henkilökunta. Millä alueella helsingissä olette?

Vielä palaan tänään asiaan.
Eli Pohjois-Helsingissä ja tarkemmin ottaen Jakomäessä asutaan. Enkä tunne ketään jonka lapset olisi missään miettimistämme vaihtoehdoista. Täytyy vissiin soitella paikkoihin ja sopia tutustumiskäyntiä.

Edelleen otetaan mielellään vastaan lisää plussia ja miinuksia ryhmäperhepäivähoito vs päiväkoti asiaan!

Ja jos jollain on omakohtaisia kokemuksia Ryhmäperhepäiväkoti Simpukasta, Päiväkoti Suurmetsästä tai Päiväkoti Kotilosta, niin kertokaahan ihmeessä!

Nostetaan vielä...
Olisiko jollain siis kokemuksia Ryhmäperhepäiväkoti Simpukasta, Päiväkoti Suurmetsästä tai Päiväkoti Kotilosta?

Ja siis edelleen otan myös vastaan plussia ja miinuksia asiaan ryhmäperhepäivähoito vs päiväkoti.

Jos lapsesi ovat vilkkaita, reippaita ja kaipaavat virikkeitä- päiväkoti.
Jos he ovat rauhallisempia ja tarvitsevat mielestäsi enemmän syliä, huomiota ja aikaa, niin ryhmis.
Käy kuitenkin tutustumassa paikkaan etukäteen ja haistele ilmapiiriä, ja jos tuntuu hyvältä niin sitten sinne. Ryhmiksessä, jossa on 12 lasta, täytyy yhden työntekijän olla koulutukseltaan joko lähihoitaja tai lastenhoitaja ( tai sosionomi tai lastentarhaopettaja) ja kaksi muuta ovat perhepäivähoitajan koulutuksen saaneita. Lapset ovat varmasti hyvissä käsissä ja veikkaanpa että henkilöiden vaihtuvuus ei ole niin suuri kuin päiväkodissa, joka ainakin oman lapseni kohdalla on ollut ongelma. Sijaisia tulee joka kaudelle ja pysyvää hoitosuhdetta ei ole. Olemme kyllä ollet iloisia siitä, että kavereita on ollut paljona alusta lähtien, mutta lapsemme onkin vilkas ja erittäin paljon virikkeitä vaativa, joten hänelle ei ryhmis ollut oikea vaihtoehto.

Yhteistyössä