RYANAIR

Kiinnostaisi tietää ryanairin koneilla matkustaneiden kokemuksia.Millaiset koneet,henkilökunta,palvelu jne.Mietityttää vaan kun lennon hinta on huomattavasti halvempi kuin esim.finnairilla,että mitä eroa niillä sitten on.Tiedetään,että lennetään ns.pienemmille kentille,mutta mitä muuta?Finnairilla ollaan lennetty.Kertokaa kokemuksia,kannattaako lentää ns.halpalennolla?(meitä lähdössä 2 aikuista ja 3 lasta(2-10v)).
 
Minulla on kokemusta yhden reissun verran, Tampereelta Hahniin Saksaan. Kone lähtee eri terminaalista kuin muut koneet Tampere-Pirkkalasta, entiseltä lentokenttärakennukselta. Kannattaa olla ajoissa kentällä, paikat varataan isommissa satseissa siten, että ekat 90 tsekkautunutta pääsevät ensin koneeseen ja loput sitten toisessa aallossa. Sama paluukentallä. Penkkien selkänojia ei voi kääntää, penkit ovat ahtaassa, joten on hyväkin ettei voi kääntää. Kaikilla on tasan yhtä vähän tilaa, mutta koska lennot ovat aika lyhyitä, sen kyllä kärsii. Kaikki syötävä ja juotava on maksullista koneessa, mutta voi olla omaa evästä.

Ainakin meidän lennollamme oli aikataulu kohdillaan. Ei valittamista. Hahnin kenttä on hyvällä paikalla, ei pitkä matka esim Kölniin, Ryanair tarjoaa yhteispakettia autovuokraamon kanssa, olikohan Hertz, edullisesti saa auton olla nopeasti. Myös Moselin varteen on lyhyt matka, kauniit maisemat ja Ranskan puolelle ajaa parissa tunnissa, ellei nopeamminkin.

Hinnat vaihtelevat kovasti sen mukaan, milloin paikkaa varaa, samalla lennolla voi lippujen hinnat olla todella erit, riippuen siitä milloin kukin on lipun varannut. Ruumaan menevästä matkalaukusta pitää maksaa erikseen, 9 euroa suunta muistaakseni, samoin luottokorttimaksu on, mutta silti lipun hinta voi jäädä vielä paljon alle FInskin lippujen noin keskimäärin. Me kaksi aikuista lensimme noin 200 eurolla syyskuussa. Lennolla oli jonkun verran lapsiakin, mutta enimmäkseen opiskelijan näköisiä nuoria ja aika paljon venäläisiä, heitä tuli bussillinen siihen lentoon, jolla me menimme. Ei liikemiesväkeä juurikaan.

MInulle jäi oikein hyvä kuva yhtiöstä. EIhän se tarvi kuin kerta, jolloin menee pieleen, kun jo ajattelee, että p***a yhtiö, mutta minulla on vain hyvää sanottavaa tuon kerran perusteella. Kaveri lensi samaan aikaan Englantiin ja kehui myöskin.

 
Viimeksi lennettiin tampereelta lontooseen ja sieltä almariaan espanjaan ja takaisin. Ihan ok kokemus, etenkin siihen hintaan, tosi halpaa. Edellisten kommenttien lisäksi sellaista mainittavaa, että matkalaukun enimmäispaino on 15 kg ja se on tarkka. Yksikään laukku ei saa olla yli tuon, vaikka joku laukuista olisikin reilusti alle. Eli pistävät vaihtamaan laukusta toiseen, jotta painot tasaantuu tai on maksettava ylipainosta oliko se nyt 8 e per kilo.

Lapsiperhe ei saa erikoiskohtelua. Tosin tampereella menimme boordauksessa etusijoille ja kysyimme miten toimitaan ja he ottivat meidät ensimmäisten joukossa sisään. Ryanairilla on kuitenkin sellainen kuin "priority boarding" eli maksat pikkuisen lisää ja pääset ensimmäisenä koneeseen. Lontoossa tehtiin niin ja varmistimme 2 puntaa /nokka maksulla pääsymme ekana koneeseen. Pienten kanssa matkustaville se on kuitenkin aika tärkeää, jos paikkoja ei ole jaettu etukäteen.

Kone lähtee heti kun kaikki on koneessa. Joskus jopa etuaikaan.
 
Pelkkää hyvää sanottavaa ryanista minullakin! Olen lentänyt kerran Hahniin ja takaisin. Ja kahdesti Lontoon kautta granadaan ja takaisin samaa reittiä. Joka lennolla aikataulu on pitänyt tai oltu liikkeella jopa reilusti etuajassa.

Jos sen voi miinuspuoleksi mainita, niin yhteyslentojen välillä joutuu nostamaan matkalaukut pois hihnalta ja tekemään uuden chekkauksen. Mutta tällä pyrkivät vain välttämään laukkujen katoamista.

Ja tuohon lasten kanssa matkustamiseen. JOka kerta kun minä olen tampereelta lähtenyt, niin ovat boardanneet ensin lapsiperheet ja sit 90 ensiksi saapunutta ja sit loput. Muistelen kuitenkin, ettei näin ole tapahtunut ulkomailla.
 
Mulla kans ihan hyvät kokemukset, niinkuin tuossa edellä näytti monella muullakin olevan.

Tampere-Lontoo väli on lennetty tuolla ja ihan hyvin kaikki toimi, ja tosiaan lapsiperheet pääsivät ainakin tampereella ihan ekaksi koneeseen, mikä oli mun mielestä hyvä asia, vaikka mulla ei lapset mukana olleetkaan. =)
 

Yhteistyössä