rv6+, ruskea tuhruvuoto....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "helmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"helmi"

Vieras
Eka raskaudessa ei ollut pienintäkään veristä vuotoa.

Nyt odotan toista, ja äsken alkoi tiputtamaan verituhrua. Vaaleanruskeaa tuhrua jää paperiin pyyhkiessä. Tiedän, ettei auta kun odottaa. Voi olla keskenmenon alkua tai viatonta vuotoa.

Kävin juuri varhaisultrassa, jossa kaikki hyvin, sykekin näkyi. Siellä lääkäri näki kuitenkin, että kohdussa oli sikiönpussukan lisäksi toinen neste(?)pussi. Ei varoitellut mitään, että siitä voisi olla haittaa. Mutta voisikohan tuollainen aiheuttaa tämän vuodon? Kaikkea yrittää nyt miettiä, että saisi vielä toivoa...

No, mä en noin aikaisessa vaiheessa edes laskisi olevani raskaana. Olen alkanut laskennat vasta rv 8 eli, kun 42 päivää on täynnä. Minulla olisi ilman tuota laskentatapaa ollut jo kaksi keskenmenoa. Nyt minulla ei ole yhtään. Varhaisultraan olen mennyt rv 8 paikkeilla.

Hei! Minä kävin juuri tänään Kättärillä verisen vuodon takia joka on tänään muuttunut ruskeaksi tiputteluksi, jonka huomaa vain pyyhkiessä. Mulla rv 9+6.
Lääkäri sanoi, että pikkuisella näyttää kaikki olevan hyvin ja ettei tiputtelusta kannata huolestua.
Jos vuotoa on runsaammin tai siihen liittyy kipua, niin sitten ottaisin yhteyttä lääkäriin.
Minä uskon, että sinulla ja pikkuisellasi on kaikki hyvin, mulla on tiputellut myös sellaista ruskehtavaa pitkin alkuraskautta. Iso hali!

No, mä en noin aikaisessa vaiheessa edes laskisi olevani raskaana. Olen alkanut laskennat vasta rv 8 eli, kun 42 päivää on täynnä. Minulla olisi ilman tuota laskentatapaa ollut jo kaksi keskenmenoa. Nyt minulla ei ole yhtään. Varhaisultraan olen mennyt rv 8 paikkeilla.

Öh. Minä ihan luulin, että näille asioille on biologiset ja lääketieteelliset määritelmät, eivätkä ihmiset ole raskaana silloin kun "siltä tuntuu" tai "laskevat sopivaksi". Kyllä sinulla on ollut kaksi keskenmenoa. Ikävä juttu, mutta niin se on.

Ap:lle kovasti tsemppiä, kyllähän monilla tuhruttelee ihan vaarattomasti. Itse olen kokenut yhden alkuraskauden keskenmenon, joka alkoi tuhrulla mutta nopeasti muuttui verenvuodoksi. Omani taisi kuitenkin olla tuulimuna, en ainakaan ehtinyt elävää alkiota ikinä sieltä löytää. Toivottavasti siellä kuitenkin kaikki hyvin kun sykekin on löytynyt :hug:.

Öh. Minä ihan luulin, että näille asioille on biologiset ja lääketieteelliset määritelmät, eivätkä ihmiset ole raskaana silloin kun "siltä tuntuu" tai "laskevat sopivaksi". Kyllä sinulla on ollut kaksi keskenmenoa. Ikävä juttu, mutta niin se on.

Ap:lle kovasti tsemppiä, kyllähän monilla tuhruttelee ihan vaarattomasti. Itse olen kokenut yhden alkuraskauden keskenmenon, joka alkoi tuhrulla mutta nopeasti muuttui verenvuodoksi. Omani taisi kuitenkin olla tuulimuna, en ainakaan ehtinyt elävää alkiota ikinä sieltä löytää. Toivottavasti siellä kuitenkin kaikki hyvin kun sykekin on löytynyt :hug:.

Et ehtinut elävää alkiota sieltä löytää...? Miten sitä etsit? Kuulostaa aika karulta. No, itse annan luonnolle aikaa asioiden tapahtua. Hedelmöittyminen on todennäköisesti minullakin tapahtunut kaksi kertaa. Sen sijaan alkio ei ole kiinnittinyt kohtuun kunnolla tai on ollut esim. jokin kromosomihäiriiö kyseessä ja alkanut raskaus on mennyt kesken. Itse en näitä miksikään keskenmenoiksi laske, ehkä ne sitä ovat. Lääketieteessä tuskin ovat asiasta edes kiinnostuneita. Itseäni ihmetytti ystäväni ,joka itki keskenmenoa rv 7, koska tosiaan itse alan laskea raskautta vasta, kun todella alan tuntea alkion itseeni kiinnityneen. Ennen vanhaanhan ei edes tiedetty olevansa raskaana rv 6-7, vaan jouduttiin odottamaan, miten mahdollinen raskaus etenee. MInusta on ihan hyvä ihmisen luonnonmukaisesti tunnustella ja pohdiskella asioita. Ilman nykyajan raskaustestejä raskaus ei noilla viikoilla olisi edes tiedossa.

Et ehtinut elävää alkiota sieltä löytää...? Miten sitä etsit? Kuulostaa aika karulta. No, itse annan luonnolle aikaa asioiden tapahtua. Hedelmöittyminen on todennäköisesti minullakin tapahtunut kaksi kertaa. Sen sijaan alkio ei ole kiinnittinyt kohtuun kunnolla tai on ollut esim. jokin kromosomihäiriiö kyseessä ja alkanut raskaus on mennyt kesken. Itse en näitä miksikään keskenmenoiksi laske, ehkä ne sitä ovat. Lääketieteessä tuskin ovat asiasta edes kiinnostuneita. Itseäni ihmetytti ystäväni ,joka itki keskenmenoa rv 7, koska tosiaan itse alan laskea raskautta vasta, kun todella alan tuntea alkion itseeni kiinnityneen. Ennen vanhaanhan ei edes tiedetty olevansa raskaana rv 6-7, vaan jouduttiin odottamaan, miten mahdollinen raskaus etenee. MInusta on ihan hyvä ihmisen luonnonmukaisesti tunnustella ja pohdiskella asioita. Ilman nykyajan raskaustestejä raskaus ei noilla viikoilla olisi edes tiedossa.

Jos ei ole kiinnittynyt niin silloinhan on kyseessä kemiallinen raskaus. Se on ihan ok, jos et ole omia varhaisia keskenmenojasi hurjasti surrut kun asia ei sinulle vielä tuntunut konkreettiselta. On kuitenkin aika käsittämätöntä, että et voi ymmärtää kuinka toiselle se voi olla todella kova pala. Joku toinen valmistautuu äidiksi jo ennen plussatestiä.

Tarkoitin "löytymisellä" omassa raskaudessani varhaisultraa, johon en ehtinyt ennen kuin vuoto oli jo alkanut. Ultrassa ei näkynyt enää kuin tyhjä pussi. Epäilin tuulimunaa, koska vuodon seassa en ollut huomannut alkioksi "kelpaavaa" palasta.

Viimeinen virkkeesi on aika turha. Teknologia ja tieto kehittyy. Mitäs nyt rokotteista tai verenpainelääkkeistä, on sitä ennenkin pärjätty ilman? Muutenkin olet erehtynyt, osa raskauksista ei olisi edes tiedossa. Raskausoireet vaihtelee, sekä ihmisten kuukautiskierron tarkkuus. Kyllä jotkut ihan oikeasti tietävät olevansa raskaana jo ennen kuin ne menkat on useamman kuun myöhässä ja mahan koko tuplaantunut. Vielä useammat vähintäänkin epäilevät.

Sinun lähestymistavassasi ei ole mitään vikaa, mutta vaikutat aika empatiakyvyttömältä kun et kykene ymmärtämään, että muilla ihmisillä on erilaisia lähestymistapoja, eivätkä ne ole vääriä.

Viimeksi muokattu:
Okei, olen tervedenhullossa töissä ja päivittäinen raistus on nuoret naiset, jotka soittaa rv 4+, että haluat ns. virallisen raskaustestin. Sitten soitellaan rv 7-11 välillä tuhruvuodoista jne. En jaksa enää olla empaattinen. Miksi ihmiset ei oikeasti anna asioille aikaa tapahtua? Itse tulin myöhään äidiksi ja ehdin toivoa raskautta pari vuotta, ennen kuin se tapahtui. Ymmärrän siis tilanteen täysin. Mutta olen oppinut hieman malttia elämän varrella. Ei terveydenhuoltoa ole luotu siksi ,että ihan luonnollisia asioita siellä jatkuvasti tutkittaisiin ja testattaisiin. Ihan vapaasti voi käyttää yksityistä terveydenhuoltoa, jos siltä tuntuu. Ennen rv 12 tapahtuneet spontaanit keskenmenot ovat kuitenkin niin yleisiä, että ei niitä kannata alkaa hysterioimaan. Itse en ainakaan jaksa ajatella, että minulla olisi jo kaksi lasta. Elävien lisäksi.

Okei, olen tervedenhullossa töissä ja päivittäinen raistus on nuoret naiset, jotka soittaa rv 4+, että haluat ns. virallisen raskaustestin. Sitten soitellaan rv 7-11 välillä tuhruvuodoista jne. En jaksa enää olla empaattinen. Miksi ihmiset ei oikeasti anna asioille aikaa tapahtua? Itse tulin myöhään äidiksi ja ehdin toivoa raskautta pari vuotta, ennen kuin se tapahtui. Ymmärrän siis tilanteen täysin. Mutta olen oppinut hieman malttia elämän varrella. Ei terveydenhuoltoa ole luotu siksi ,että ihan luonnollisia asioita siellä jatkuvasti tutkittaisiin ja testattaisiin. Ihan vapaasti voi käyttää yksityistä terveydenhuoltoa, jos siltä tuntuu. Ennen rv 12 tapahtuneet spontaanit keskenmenot ovat kuitenkin niin yleisiä, että ei niitä kannata alkaa hysterioimaan. Itse en ainakaan jaksa ajatella, että minulla olisi jo kaksi lasta. Elävien lisäksi.

Öh? Siis sinua ketuttaa raskaudestaan huolestuneet naiset? Ok. Minun mielestäni ei ole hysteeristä soittaa terveyskeskukseen jos olet raskaana ja vuodat verta. Eikö neuvoa saisi kysyä?

Sitäpaitsi tämä ap:han täällä palstalla purkaa tuntojaan ja kyselee onko mitään tehtävissä, eikä suinkaan ole sännännyt minnekään ensiapuun vaatimaan mitään. On melko varmasti käynyt varhaisultrassakin yksityisellä - niinkuin minäkin.

Niin mistä sinä oikein nyt hermoilet? Tulet huolestuneen raskaana olevan naisen ketjuun sanoman, että "et sää oikeestaan ole edes raskaana, älä hysterisoi". :headwall:
Onneksi kaikki terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole niinkuin sinä.

Sanon vain : annan asioille aikaa tapahtua. Alkio pysyy sinussa, jos pysyy. Tuhruvuoto voi tarkoittaa, että alkio tulee ulos. Tätä ei haluta vain kuulla. KÄydään ultrassa, josta maksetaan 60-200 euroa. Tehdään kymmenen testiä, yksityisellä ja/tai julkisella. Miksi ei voisi vain maltttaa mielensä muutaman viikon, odotella ja katsoa? Ei mikään testi, soittelu, ultra tms. saa alkiota pysymään noilla viikolla sisällä. Sen haluaisin soittelijoillekin sanoa.

Ja kyllä. Minua ketuttaa raskaudestaan huolehtivat naiset, jotka kuormittavat julkista terveydenhuoltoa ihan luonnollisilla asioilla, jotka menevät luonnollisesti eteenpäin joko raskautena tai keskenmenona. Ne eivät ole edes mitään terveydenhuollon aluetta. Meillä on parempaakin tekemistä.

Sanon vain : annan asioille aikaa tapahtua. Alkio pysyy sinussa, jos pysyy. Tuhruvuoto voi tarkoittaa, että alkio tulee ulos. Tätä ei haluta vain kuulla. KÄydään ultrassa, josta maksetaan 60-200 euroa. Tehdään kymmenen testiä, yksityisellä ja/tai julkisella. Miksi ei voisi vain maltttaa mielensä muutaman viikon, odotella ja katsoa? Ei mikään testi, soittelu, ultra tms. saa alkiota pysymään noilla viikolla sisällä. Sen haluaisin soittelijoillekin sanoa.
No johan tuon ajan antamisen ap:kin tiesi. Halusi vaan purkaa tuntojaan ja mietiskellä tilannetta. Miten se on sinulta pois? Pitääkö keskustelupalstalla kostaa huolestuineille naisille, kun ne niin hitosti siellä töissä vituttaa? Ja jos joku haluaa maksaa vaikka miljoonan varhaisultrasta niin mitä se sinulle kuuluu?

Ja kyllä. Minua ketuttaa raskaudestaan huolehtivat naiset, jotka kuormittavat julkista terveydenhuoltoa ihan luonnollisilla asioilla, jotka menevät luonnollisesti eteenpäin joko raskautena tai keskenmenona. Ne eivät ole edes mitään terveydenhuollon aluetta. Meillä on parempaakin tekemistä.
Aina vaan kaikki ei ole ok. On esimerkiksi sellaisiakin asioita kuin kohdunulkoinen raskaus tai puuttelinen lääkitys. Ja normaali raskaanaoleva nainen ei välttämättä tiedä kaikkea raskauteen liittyvää, joten terveyskeskukseen soittaminen huolestuttavan kysymyksen kanssa on mielestäni aika fiksua, vaikka se sinua ärsyttäisikin. Fiksua on ottaa asioista selvää ja huolehtia terveydestään, eikä suhtautua kaikkeen "kyllä se siitä sutviintuu". Se muutaman minuutin puhelu varmasti kuormittaa ihan hirveästi, muista nyt vähän sättiä jokaista soittajaa...

Kyllähän niitä oikeitakin luulotautisia ja ylihysteerisiä on olemassa, mutta ei ole sinun asiasi määritellä jokaista soittajaa ja keskustelupalstan kirjoittajaa sellaiseksi. Enkä vieläkään pääse yli siitä, että olet olevinasi terveydenhuollon ammattilainen, mutta olet sitä "mieltä" että naiset eivät ole edes oikeasti raskaana ennen kuin rv8. Huhhuh.

En sanonut, että naiset eivät ole raskaana ennen rv 8. Sanoin, että itse alan laskea vasta tästä hetkestä. Ja suosittelen sitä muillenkin :) On varmasti fiksua huolehtia itsestään ja soittaa tk:hon, siitähän tässä ei ollut kyse. Julkisesta keskustelupalstasta. Ja kuten sanoin ap:lle, sanon vieläkin, odottele muutama viikko .Jos tulee rajuja muita oireita, ota yhteys terveydenhuoltoon. Muuten täytyy vain kastoa, kiiinnittyykö alkio kunnolla vai ei. Tuhruvuoto voi olla merkki, ettei kiinnity. Monilla on tuhruvuotoa vaikka kiinnityisikin.

Yritän olla aina asiallinen tämäntyyppisiä puheluita kohtaan. Välilä se on vaikeaa, koska alkuraskauksista on tehty niin tärkeitä samaan aikaan, kun joku saa sydänkohtauksen, pitäisi olla testaamassa rv 6 olevan raskautta. Miksi ihmeessä.

Yritän olla aina asiallinen tämäntyyppisiä puheluita kohtaan. Välilä se on vaikeaa, koska alkuraskauksista on tehty niin tärkeitä samaan aikaan, kun joku saa sydänkohtauksen, pitäisi olla testaamassa rv 6 olevan raskautta. Miksi ihmeessä.
En usko, etteikö sydänkohtausta voisi priorisoida korkeammalle. Voit varmasti sanoa vaikka suoraan siihen puhelimeen, että nyt on kyse elämästä ja kuolemasta, voisitko soittaa hetken päästä uudelleen. Missä pitää testata kenenkään raskautta sillä välin kun sydänkohtauspotilas odottaa ilman hoitoa? Ja jos näin olisi, niin onko se sen raskaana olevan naisen vika vai olisiko kenties jossain muualla säätelyn paikka?

Huh, huh HIKLU!! Toivottavasti et ole "ammattilaisena" täälläpäin. Kyllä moni äiti pahoittanut varmasti mielensä...:`( En toivoisi joutuvani kynsiisi, kun ottaisin yhteyttä terveydenhuoltoon.

Yöllä ei ollut mitään, nyt taas hieman tuli tuhrua. Ei tässä tiedä mitä ajatella. Meilläpäin nämä huolet otetaan onneksi todesta ja oma th ehdotti heti ultrausta ensi viikon alussa. Otin sen kiitollisena vastaan. Siihen mennessä vuoto varmaan jo kovenee jos menee kesken.

Yhteistyössä