RV14, alavatsa- ja selkäkipuja & virtsaamisvaivoja, päivystys ei ota vastaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen vaan

Vieras
Päivällä vihlasi muutamasti oikelta puolelta alavatsasta, mutta loppui sitten. Illalla alkoi uudestaan ja soitin sitten terveyskeskuspäivystykseen ja epäilivät virtsatietulehdusta, koska ollut myös tihentynyttä virtsaamistarvetta ja selkäkipuja. Ajattelin molempien edellämainittujen liittyvän raskauteen itseensä, tosin onko sitten yöllä tunnin välein vessaan heräily tai ennen uloslähtöä 3-6 kertaa vessassa käyminen tai tunnin lenkin aikana pakko käydä kaksi kertaa vessassa normaalia?
Koska terveyskeskuspäivystys oli juuri sulkeutumassa minut ohjattiin puhelimessa soittamaan sairaalan päivystykseen, jotta tekisivät heti testit. No, sairaalan päivystyksen vastaus oli, että joko olet ottanut Panadolia ja jos se lapsi kesken menee niin menee, tule sitten tänne jos kivut ovat niin kovat, että tarvitset vahvempaa lääkitystä tai alkaa verinen vuoto. Mainitsin, että terveyskeskuspäivystyksessä epäilivät virtsatietulehdusta, niin ei heillä kuulema ole siihen testejä eikä antibiootteja, asia kuuluu terveyskeskukselle ja aamulla sitten sinne uudelleen, ei tarvitse odotella enää kuin muutama tunti (9h).
Ei tässä muuta, hiljaiseksi veti tämäkin puhelu.
Eikö sairaalan päivystyksellä tosiaan ole pikatestejä tai antibiootteja? Entä jos homma etenee tässä yön aikana munuaistulehdukseksi, saako sairaalan päivystyksestä silloinkin vain kipulääkettä ja odotellaan antibiootteja aamuun asti?
Ehkä otan asian vain liian vakavasti ja 9:n tunnin odottelu tosiaan on ok. Ja jos se vauva tästä menee kesken niin menköön. Todettakoon vielä, että minulla on takana monen monta virtsatietulehdusta ja edellinen raskaus päättynyt reilusti ennenaikojaan.

Suomen terveydenhuolto on mitä on tällä hetkellä. Lähestytään Venäjän tasoa...

Mutta sun oireet viittaavat vahvasti virtsikseen, mene aamulla terkkariin ja jos sieltä ei saa apua, niin ehdit vielä saman päivän aikana yksityiselle saamaan lääkekuurin. Raskaus ei mene tavallisen virtsatietulehduksen takia kesken.

Juo tosi paljon, se puhdistaa munuaisia. Jos sulla on C-vitamiinia kotona, ota sitä yksi tabletti päivässä. Karpalo- tai puolukkamehua voit ostaa huomenna kaupasta, jos osoittautuu, että sulla on virtsis.

Osta niitä testipuikkoja jolla näkee tulehduksen ja sitten pyydät joko estolääkityksen tai antibiootteja varalle kotiin. Itse sain estolääkkeet, jotka toimivat myös kuurina tulehdukseen ja niitä siis söin vaan jos tuli akuutti tulehdus ja puikoilla sen testasin. Olisin siis voinut syödä jatkuvastikin.

Munuaisesi ovat turvassa, jos on virtsatietulehdus päivän pari. Se menee usein itsekseenkin ohi. Syö karpaloita. Ja totta on, että jos on raskaus menossa kesken, ei sille mitään voi tehdä. Turha siis kuormittaa päivystystä moisilla asioilla.

Antibiootit alkavat kunnolla vaikuttamaan vasta 2-3 päivää aloittamisen jälkeen. Joten käytännössä ei ole suurta eroa saatkokuurin heti vai 9 tunnin päästä.
Toisaalta kun oireet ovat vielä noin lievät voi olla syynä jokin muu tai raskaus itsessään.

mut otettiin sisään päivystykseen aikoinaan (rv12 muistaakseni), vaikka se sh oli tosi tyly mut lääkäri halus kuitenkin nähdä. sitten laitto lähetteen synnärille yhteydessä olevaan päivystykseen. sieläkin lääkäri otti vastaan eikä mitään mäkättänyt..onneksi pääsin, kipujen syynä oli keskenmeno, sikiö ei itekseen tullut ulos vaan sitten aloitettiin tyhjennys lääkkeillä ja sairaalassa olin vielä seuraavankin päivän.

joten toi ensimmäisen sairaanhoitajan negatiivinen toteamus minullekin, ettei sille mitään voida, oli ihan paska puhetta. sikiö oli kerenny oleen kuolleena sisällä jo jonkun aikaa..

Kiitoksia kaikille vastauksista!

Minulla siis ollut noita pissavaivoja jo kuukauden päivät ja tietty olen miettinyt tässä, että olisiko kyse virtsatietulehduksesta. Mutta ennen kun olen saanut tulehduksia, niin oireet ovat alkaneet heti ja kovina, nyt olleet aika lieviä ja pistinkin tihentyneen virtsaamistarpeen raskauden piikkiin.

Mutta ilmeisesti raskauden aikana virtsatietulehduksen oireet voivat olla erilaisia ja lievempiä kuin normaalisti ja saattavat siis pahentua munuaistulehdukseksi nopeastikin. Ja tulehdukset lisäävät aina keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Siksi vaan pelästyin ja mielestäni olisi tarpeellista hoitaa nämä viipymättä.

Joku sanoi, että antibiootit alkaa vaikuttaa vasta 2-3päivän jälkeen. Itselläni virtsatietulehduksissa jo ensimmäinen tabletti on aina helpottanut oireita merkittävästi.

Itse pääsin nyt aamupäivällä päivystykseen ja pikatestissä näkyi lieviä muutoksia (lääkärin äidinkieli ei ollut suomi, joten en saanut tarkemmin selvää, että mitä itseasissa) ja sain antibiootit.

Huolettaa silti edelleen vauvan vointi, taidan soittaa huomenna neuvolaan. Ensimmäinen neuvolakäynti takana ja silloin ei onnistunut koko pissatesti, koska olin liian stressaantunut, kärsin lääkäri yms. kammosta, jota ei paranna noiden nuiva suhtautuminen aina kun sinne ottaa yhteyttä.

Niin ja vielä, että petyin kai aika pahasti sairaalan päivystyksen suhtautumiseen, koska terveyskeskuspäivystyksestä neuvoivat sinne soittamaan ja puhuivat tyyliin, että sinne kyllä pääsee ja asia hoidettava välittömästi.

Tiedän kyllä, etteivät mahda mitään spontaaneille keskenmenoille, mutta kai voivat tulehduksista aiheutuvat keskesmenot yrittää välttää hoitamalla tulehdukset mahdollisimman pian?

Ota pissapurkki edellisellä kerralla aina valmiiks kotia mukaan ja pissaa näyte kotona.

Raskausaikana pissatulehduksen oireet kyllä voi olla erilaisia ku normaalisti, eli täysin oireetonkin.

Mutta edelleen, pelkkä pissatulehdus raskaanakaan EI ole päivystysasia. Sinne on tarkoitus mennä henkeä uhkaavat sairaustapaukset, murtumat, myrkytykset jne.
Pissatulehdus, joka joka kerta tarkistetaan neuvolassakin, ei ole päivystysasia. Se einyhdesdä, eikä viidessäkään päivässä mitään keskenmenoa aiheuta. Sitä en tiedä miksi et seuraavana päivänä vienyt neuvolaan pissatestiä jos eka näyte ei onnistunut ja koet oireilevasi koko ajan?

Ja onhan se asia niinkin kyllä, ettämsinun tarttis ihan itse olla tietoinen millon päivystykset menee kiinni, soitella niihin PÄIVÄSAIKAAN, eikä se nyt kuitenkaa keskussairaalan vika ole jos joku lupaa että hoitavat asioita jotka ei heille kuulu.

Yhteistyössä