rv 8+1 ja ei sikiötä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justiinsajust
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

justiinsajust

Vieras
Hei,

kävin tk:n ultrassa ja terveydenhoitaja ultrasi vatsan päältä ja ruudussa näkyi vain musta pussi, eli ruskuaispussi eikä mitään muuta. Terkka oli näkevinään hieman raskausmateriaalia pussin ympärillä, mutta sydänääniä ei näkynyt, alkiota ei näkyny...

Pitäskö tässä olla tosissaan huolissaan? Alaselkää särkee välillä toiselta puolelta ja välillä palelee, mutta muita oireita ei juurikaan ole. Ens viikolla lääkäri ultraa uudestaan, josko oiskin kyse siitä etten oo näin pitkällä vielä, mutta kyllä mää oon ihan varma siitä että viikkoja on vähintään 7+5.

Että tämmöstä.. onko normaalia siis että vatsan päältä ultratessa ei vielä kuulu/näy välttämättä mitään?

Kuulostaa aika oudolta, että ovat ultranneet vatsan päältä, minulla ainakin noilla viikoilla on ultrattu emättimen kautta ja ihan lääkärin toimesta. Miksi sinua edes noin aikaisilla viikoilla on ultrattu? Yritä ottaa rennosti ja odottele ensi viikon ultraa. Tsemppiä.

Ultrattiin siksi, koska mulla on aiemmassa raskaudessa ollu häikkää...
Lueskelin tässä, että tosi monella on näkynyt jo 6 + viikolla vatsan päältä. Ihmettelen ettei sydän edes erottunut. Pelkkä pussi vaan oli. Pelkäänkin, että tässä on kyseessä tuulimuna tai kohdun ulkoinen tai...

Olenkin odottanut että jokohan alan vuotaa, mutta ei mitään sen suuntaista ole havaittavissa. Jospa saiskin mukavan yllätyksen sitten kun lääkäri ultraa.

Monet ultrat läpikäyneenä ihmettelen myös, miten noin varhaisessa vaiheessa ultrattu vatsan päältä. Sekä yksityisellä että julkisella puolella minulla ultrattu alapään kautta muistaakseni viikoille 13 asti. Jos vatsan päältä ultrattukin, niin aina sanottu ettei tästä välttämättä näy ja alapään kautta katsotaan heti, jos epäselvää. En tarkoita valaa turhaa toivoa, mutta niin monet kerrat olen kuullut "vääristä hälytyksistä" ja huolista, jotja johtuvat vatsan päältä tehdyistä liian aikaisista tuomioista, tuulimunista yms.

Kuten sanoin, aina kai kannattaa varautua pahimpaan, mutta mokakin voi käydä tuossa vatsan päältä tehdyssä. Yksityisellä mulle myös sanottiin, että kaikkein varminta on ultrata 9+ viikolla. Toki monilla ystävilläni näkyneet sykkeet jne jo vkoilla 6, mutta itse hlökoht. en uskalla tuolloin vielä edes mennä, koska pahemmalta tuntuu mielestäni nähdä syke tuolloin ja kahden vkon päästä sitä sitten ei ole tai vastaavasti olla näkemättä sykettä ja pelätä turhaan, kun kaikki kuites on kunnossa myöhemmin. Mutta jokaisen kai pitää tehdä niinkuin oma psyyke kestää parhaiten.

Voimia :)

Kiitos vastauksista.

Kävin reilu viikko sitten uudestaan ultrassa ja sikiö löytyi, mutta ei vielä sykettä... viikkoja olis pitäny olla 8+5 mutta lääkäri meinas ettei ole niin pitkällä. Veikkas että 7 rv. Vähän jäi mietityttämään...

Nyt sitten eilen alkoi verinen vuoto, niukkaa... pyyhkiessä tulee vain. Ja tänään jatkunut rusehtavalla. Niukkaa edelleen. Oikealta puolelta särkee alaselkää ja nyt tuntuu alavatsassakin kummallisia väänteitä. Tässä nyt on kokoajan mielessä, että keskenkö tämä menee. Ja sikiön jo ehdin nähdä ultrassa...:( oliko kuolleena jo silloin? Pitäskö varata aikaa neuvolaan ennen joulua vai mitä tässä tekis... :S

Paha sanoa mihinkään mitään kun kaikki kai tuossa alussa on kovin epävarmaa ja toivottomatkin tapaukset voi joskus selvitä parhain päin.. Itse kyllä varaisin ajan johonkin. Kokemuksesta tiedän, että sikiön nähtyään sen menetys tuntuu jotenkin erityisen pahalta, vaikka miten järki sanoo ja kaikki hokee että yleisiä ovat keskenmenot noilla viikoilla. Ei paljon lohduta. Toisten kertomat ihmetarinat antaa hetkeksi toivoa, mutta kun se on just se sun tapaus niin eipä siinä auta muu kuin ottaa asiasta selvää.

Toivon sydämestäni, että kaikki hyvin <3 Mutta jos ei ole, niin keskenmenosta VOI selvitä. Vaikeaa se on, minulle vaikeampaa kuin olisin ikinä osannut kuvitellakaan, mutta nyt elän kuitenkin. Tärkeää oli antaa itselleen lupa surra, vaikka ulkopuoliset tuppaavat lohduttamaan positiivisin sanoin (pahaa tarkoittamatta). Yllättävän nopeasti sitä alkaa luoda mielikuvaa vauvasta ja siitä luopuminen on kamalaa. Anteeksi kun ehkä kiirehdin asioiden edelle, en tarkoita olla toivon tuhooja, mutta itse aina varaudun pahimpaan. Ja jos jotain parempaa onkin luvassa, iloitsen tuplasti enemmän :)

Voimia <3

Tässä oon viikon jo vuotanut. Nyt muuttunut kirkkaan punaiseksi ja on kuin menkat olisivat, paitsi niukemmat. Vuoto silti lisääntymään päin, hyytymiä...
En sitte menny lääkäriin joten joudun nyt oottelemaan pari päivää vielä. Kyllä tää on keskenmeno, en voi uskoa enää mitään muuta. Mutta voiko tässä kyse olla jostakin vakavammasta??? Olisko mun kuitenki heti pitäny olla yhteydessä johonki? Mulla ei tämmösestä oo aiempaa kokemusta, nii en tiedä miten toimia...

Huoh...

Pahoittelut keskenmenosta, se on aina rankkaa.

En usko, että kyse on mistään vakavammasta, vuoto on ainakin minulla on ollut aina pitempi kestoinen keskenmenon jälkeen. Ehdit varmasti käydä vasta maanantaina.
Voimia.

Kiitos.

Haluaisin vielä tietää saman kokeneilta, että onko mulla vaaraa nyt? Tänään alkoi kunnon vuoto, tulee verisiä klönttejä ja valuu kokoajan verta. Silmissä vilisi jo sahalaitakuvioita ja päätä jomottaa välillä. Kuinkakohan matalaksi hemoglobiini ehtii laskea jos vuoto samanlaisena jatkuu vielä pitkäänkin? Onneksi huomenna on jo maanantai ja pääsen lääkäriin, mutta sinne asti odottelu on kuitenkin pitkä, kun pelkään menenkö itse huonoon kuntoon.

Mitä seuraavaksi? Ultrataan? Kaavitaanko? Lääkkeellinen tyhjennys? Vai ei mitään? En tiedä yhtään... :S

Soita ihmeessä lähisairaalasi naistentautien päivystykseen/synnytysvastaanottoon. Ottavat sinne kyllä vastaan, ultraavat, ottavat verikokeet jne ja laittavat osastolle, jos on tarvetta. Itselläni on ollut yksi alkuraskauden km jokunen vuosi sitten. Äitini soitti synnytysvastaanottoon, ja olisivat ottaneet minut sinne. En mennyt. Menin vastaavasti terveyskeskuksen päivystykseen, jossa makasin paareilla monta tuntia käytävässä. Lopulta lähdin kotiin, kun kukaan ei ehtinyt tutkia minua. Menin sairaanhoitajalle sitten seuraavana arkipäivänä ja lääkärille parin päivän päästä, ja sain lähetteen labraan verikokeisiin raskaustesteihin verestä. Nämä otettiin pariin kertaan. Ultrassa kävin vasta pari viikkoa km:n jälkeen. Saikkua tuli viikko töistä. Olin heikossa kunnossa, oli kovia kipuja, pyörrytti kovasti ja vuoto kesti kaksi viikkoa. Hemoglobiini oli kuitenkin ok tasolla, mutta otin rautatabletteja vähän aikaa.

Kovasti voimia sinulle! Tiedän, että se on kamalaa, Soita ihmeessä sairaalan synnytysvastaanottoon.

Unohtui vielä sanoa, että jos sinulla on rhesus negatiivinen veri (esim. A-), niin tarvitset keskenmenon jälkeen mahdollisimman pian anti-D-immunoglobuliinipistoksen.

Mutta tiedätkö oletko B+ vai B-? On mahdollista, että jos lapsen äidillä on rheesusnagatiivinen veri ja isällä taas positiivinen, niin sitten seuraavassa raskaudessa muodostuu vasta-aineita sikiötä vastaan. Joku toinen ehkä osaa selittää asian paremmin. Ajattelin vain siksi mainita, etten itse keskenmenon ajankohtana vielä tiennyt koko asiasta. Rokotus tosiaan pitäisi ottaa keskenmenon yhteydessä, jos on rh neg. veri.

Edelleen kannustan sinua ottamaan yhteyttä synnytysvastaanottoon, niin saat parhaan avun. Voimia tilanteeseen!

Yhteistyössä