rv 38 ja sikiö iso ultrassa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 38
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän tuo vielä mikää iso ole :) Oma poika syntyi rv 38+3 ja painoi 3805g. Kun sulla on raskausdiabetes, eivät varmaankaan ainakaan yliaikaiseksi päästä. Toi hartioiden koko on tosiaan se ongelma, mikä "sokerivauvoissa" on, eli ne saattavat olla tavallista leveämmät. Ite kun pelkäsin tämän nuorimmaisen synnytystä, kun käynnistettiin rv 41+3 ja painoarvio oli 4,6kg, sanoivat kätilöt mulle, että ei tarvi yhtään hätäillä, jos lapsi ei mahdu syntymään, synnytys ei yksinkertaisesti edisty. Siihen mä luotin ja tyttö syntyi ilman ainuttakaan repeämää...painoi tosin "vain" 4,2kg. Onneks.

Painoarvio ei varmaan kuulostakaan isolta, ilmaisin ehkä itseäni huonosti :) se mahanympärys mua enempi huolettaa, viikko sitten kun se oli muka normaali ja paino 500g pienempi. Ja on tämä varmaan esikoista isompi, koska jos kasvaa 200g viikossa, painaisi rv 42 jo 4400g. Ja ahdistuneena mietin sitäkin, miten ultra voi näyttää vaikka 500g pieleen nytkin... Mut pitäs vaan rauhottua.

Eihän tuo vielä mikää iso ole :) Oma poika syntyi rv 38+3 ja painoi 3805g. Kun sulla on raskausdiabetes, eivät varmaankaan ainakaan yliaikaiseksi päästä. Toi hartioiden koko on tosiaan se ongelma, mikä "sokerivauvoissa" on, eli ne saattavat olla tavallista leveämmät. Ite kun pelkäsin tämän nuorimmaisen synnytystä, kun käynnistettiin rv 41+3 ja painoarvio oli 4,6kg, sanoivat kätilöt mulle, että ei tarvi yhtään hätäillä, jos lapsi ei mahdu syntymään, synnytys ei yksinkertaisesti edisty. Siihen mä luotin ja tyttö syntyi ilman ainuttakaan repeämää...painoi tosin "vain" 4,2kg. Onneks.

Kiitos sullekin rohkaisevista sanoista :)

Mulle ainakin sanottiin että juuri tuota vatsan ympärystä on noilla viikoilla jo hankala mitata, kun sieläon niin vähän tilaa että on hankala nähdä missä vatsan rajat menee...

Ja useinhan on niin että seuraava lapsi on aina vähän suurempi, jos mitään ihmeellistä ei ole..

Mulla oli insuliinihoitoinen rd ja vauvan paino-arvio oli vähintään 4200g ja isomahainen. Päädyttiin sektioon, vauva syntyi 3700g painoisena ja ihan normaalina muutenkin. Sokerit oli aina hyvä jne. Kukaan ei nyt voi sanoa onko juuri sinun kohdalla arvio oikea, mutta mulle tuli ainakin raskauden aikana sellainen olo, että vauvaa todella seurataan hyvin ja lääkärit tekevät päätöksen mitään riskejä ottamatta. Uskon, että sullekin tehdään sektiopäätös jos siltä näyttää ja vaikka päätyisit synnyttämään alakautta sitä seurataan tarkemmin ja esim. leikkaukseen lähdetään herkemmin tuon diagnoosin ja ultrien takia. Tsemppiä! :)

Mulla oli insuliinihoitoinen rd ja vauvan paino-arvio oli vähintään 4200g ja isomahainen. Päädyttiin sektioon, vauva syntyi 3700g painoisena ja ihan normaalina muutenkin. Sokerit oli aina hyvä jne. Kukaan ei nyt voi sanoa onko juuri sinun kohdalla arvio oikea, mutta mulle tuli ainakin raskauden aikana sellainen olo, että vauvaa todella seurataan hyvin ja lääkärit tekevät päätöksen mitään riskejä ottamatta. Uskon, että sullekin tehdään sektiopäätös jos siltä näyttää ja vaikka päätyisit synnyttämään alakautta sitä seurataan tarkemmin ja esim. leikkaukseen lähdetään herkemmin tuon diagnoosin ja ultrien takia. Tsemppiä! :)

Kiitti sullekin :) millä viikoilla tehtiin sektio? Ja ihan niinä aikoinako arvioivat painoksi tuon 4200 ja ison vatsanympäryksen? Vai ennustivatko tulevaksi kooksi vai miten? :)

Ei noihin kokoarvioihin oikeen voi luottaa. Mun pojan painoarvio vk 38 ultrassa oli 3600g. Mä vaadin ja vaadin käynnistystä, koska tunsin että vauva on reilusti yli nelikoilinen. Aikaisemmin olin synnyttänyt 3,5kg ja n 4,5kg vauvat, joten osasin luottaa omiin tuntemuksiin. Poika käynnistettiin seuraavana päivänä tuosta ultrasta ja painoa oli 4,5kg!! Arvio siis heitti melkeen kilolla! Pojalla oli tosi leveät hartiat ja kätilö hartia kerrallaan nitkutti ne tulemaan. Kauhulla mietin vieläkin miten isoksi poika olis ehtiny kasvaa, jos synnytystä ei olis käynnistetty.
Seuraavassa raskaudessa pelkäsin ihan hirveesti isoa vauvaa. Kokoarvio vk 38 ultrassa oli taas 3600g. Lääkäri käsikopelolla sanoi, ettei vauva ole millään neljää kiloa (makas melkeen mun päällä kun niin perusteellisesti ja rajusti vauvaa paineli). Mut mun pelon ja edellisten "isojen" vauvojen takia synnytys käynnistettiin seuraavana päivänä. Arvio tälläkertaa piti paikkansa ja tyttö painoi 3,6kg :)
Nyt olis taas poika mahassa ja uskon, että pelko isosta vauvasta kasvaa raskauden myötä niin, että olen taas vaatimassa käynistystä vk 38 :(

Kiitti sullekin :) millä viikoilla tehtiin sektio? Ja ihan niinä aikoinako arvioivat painoksi tuon 4200 ja ison vatsanympäryksen? Vai ennustivatko tulevaksi kooksi vai miten? :)

Sektio tehtiin rv39+ jotain, pari päivää ennen laskettua aikaa. Vauva oli viikkoa ennen sitä (rv38+) ultran mukaan päälle 4kg ja laskettuna kuulemma olisi ollut sen 4200g. Kävin silloin lopussa viikon välein arviossa. Rv 37+ puhuttiin vielä käynnistyksestä, mut tuolla viimeisellä kerralla sain leikkausajan ja jos olisi lähtenyt itsestään käyntiin olisi pitänyt tehdä hätäsektio. Syynä vauvan iso koko (mulle) ja suuri merkitys oli myös tuolla vatsan koolla suhteessa vauvan päähän.

Kiitti vielä Miaa, kiva kuulla että teillä vauva voi sitten hyvin sokereidenkin puolesta :) oliko teidän vauvalla mahanympärys paljonkin viikoissa edellä muita mittoja, muistatko yhtään?

Ja kiitos sinullekin vieras :) oliko teidän iso poika kauttaaltaan ronskin mittainen, vai oliko mahanympärystä enempi kun hartiat olivat tiukassa?

Mulle sanottiin rv 38 että iso vauva tulossa, painoarvio lähelle 4 kiloa ja harkittiin käynnistystä. Päätettiin kuitenkin katsoa vielä viikko eteenpäin. Seuraavalla viikolla ylilääkäri ultrasi ja painoarvio pyörähtikin pienen vauvan puoleen, arvioksi tuli 2900g. Vauva syntyi rv 41+1 ja painoi 3400g... Ja insuliinihoitonen raskausdiabetes mulla siis.

Kiitti vielä Miaa, kiva kuulla että teillä vauva voi sitten hyvin sokereidenkin puolesta :) oliko teidän vauvalla mahanympärys paljonkin viikoissa edellä muita mittoja, muistatko yhtään?

Ja kiitos sinullekin vieras :) oliko teidän iso poika kauttaaltaan ronskin mittainen, vai oliko mahanympärystä enempi kun hartiat olivat tiukassa?

En valitettavasti yhtään muista, muuta kuin sen, että mahan piti olla iso, makrosominen sikiö lukee papereissa. :/

minunkaa mielestä arvio ei ole sillai mitenkään iso ja tosiaan ne arviot voi heittää suuntaan ja toiseen.

kolmannessa raskaudessa kokoarvio oli 4000g rv37, käynnistettiin rv38+5, poika oli 4015g, eli ei mikään jättiläinen ja arvioki jonki verran heitti..

toisessa raskaudessa kokoarvio oli 4010g rv 38+6 ja poika syntyi 39+1 ja oli 4085g, eli aikas lähelle meni..

mutta onnea tulevaan synnykseen ja vauva-arkeen :)

Laitanpas omat kokemukseni tähän..
Eli esikoista odottaessa tehtiin painoarviota vkoilla 38 arvioitu paino oli 3,5kg.
Tyttö syntyi käynnistettynä(raskausmyrkytys) 38+5 ja painoi 4020g.
Poikaa odottaessa tehtiin myös arvio vkoilla 38 arvio oli 3900g.
Poika syntyi käynnistettynä(ison koko arvion vuoksi ja ekan synnytyksen komplikaatioiden takia)vkoilla 39.Syntyessään vauva painoi 4375g.
Molemmat synnytykset olivat suht.nopeita 6-7h,mutta erittäin vaikeita.
Pitkittynyt ponnistusvaihe ym..mitä en nyt jaksa kertoilla tässä..

voi ei innolla ja kauhulla näitä luin!
Mulla todettu nyt täs kolmannessa raskaudessa rd ja mitalluit olen moneen kertaan,muutamia kertoja on mennyt yli,ja olen ainakin tähän asti ruokavaliolla selvinnyt.
Mulla hu neuvola ja aion vaatia kyl painoarvioon vauvan siis ja diabeteshoitajalla käyntiä....
olisikin kiva jos ei rd vauvoja päästettäis yli la:n..et käynnistettäis vaik sit..'
mut tosiaan nuo ultra arviot heittää tooosi paljon!!!
Mulla esikoisesta veikattiin paria päivää ennen leikkausta et 2,7kg,mut syntyikin 3,2kgrv 38+4,et siinäkin puolen kilon heitto. ja kuopus syntyi rv 39+5 ja painoi 3,7kg..kummatkaan ei siis olleet sokerivauvoja.
eli tämä tulee meneen varmasti yli 4kg!!

Kannattaa muuten pyytää kokenutta kätilöä tekemään arviota vauvan koosta käsituntumalla. On paljon tarkempi kuin yksikään ultra. Itellä kun ultra näytti arvioksi 4,6kg ja olin aivan paniikissa, kätilö tuli koittamaan ja sanoi, että vauva on korkeintaan 4,2 kiloinen. Tarkka paino olikin sitte 4190g :)

Mulla menossa rv 33 ja tyypin 1 diabetes. Ultrassa tänään vatsanympärys arvioitiin 2 viikkoa isommaksi kuin "muu osa" vauvasta ja pohdiskelen kans että mitä riskejä tässä on. Kauhukuvissa lapsi jää synnytyskanavaan jumiin.

Mulle just sanottiin tänään diabetespolilla, että uusien ohjeiden mukaan ei aleta automaattisesti käynnistellä rv 38 kohdalla, kuten aiemmin on ollut diabeetikoille tapana.

Esikoinen syntyi rv 37+2, käynnistyksen jälkeen (jouduttiin tekemään lopulta hätäsektio napanuoran esiinluiskahduksen vuoksi tosin), painoi 4 kg ja oli 52 cm pitkä jo noilla viikoilla. Onneks ei raskauden annettu mennä pidemmälle.

Mun sokerivauvani syntyi rv 40+5 ja painoi kokonaiset 2.8 kg. En mitenkään hoitanut raskausdiabetestani tuolloin - neuvola ei siihen neuvonut ja itse en tajunnut :snotty:

Painoarvio aikoinaan oli "kolmekiloinen". Aika lähelle siis meni.

Nyt olen raskausviikolla 35 ja sikiö oli muutama viikko sitten ultrassa kuulemma ihan normaalikokoinen. 1,2 kg painoi silloin. Painoarvion tekevät rv 38.

Yhteistyössä