Rv 38 ja maha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Normaaliako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Normaaliako?

Vieras
"Tipahatanut" monta senttiä alaspäin ja sitä myöten vauvan liikkeet hiljentynyt, liikkuu kyllä mutta paljon vähemmän.
Lapsi perätilassa, voiko olla että on kääntynyt vaan jotenkin niin päin etten tunne kaikkia liikkeitä vai pitäisikö huolestua? Liikkeitä tulee vain se pari-kolme kerralla ja mitään kunnon mylläyshetkiä ei enää ole, provosoitaessa liikkuu kyllä eli jos tuuppii mahaa tms.
Vauva on aina ollut ihan yliaktiivinen ktg käyrällä joten hävettää sitten jos ryysään äitipolille ja myllää sitten koko käyrillä oloajan.
Jossain määrin liikkeiden hiljeneminen tässä vaiheessa on ilm. ihan normaaliakin?

Ei sillä vauvalla ole siellä enää tilaa niin paljoa myllätä. Se laskeutunut maha ennakoi synnytyksen lähestymistä, niinkuin sun viikotkin antaa kertoa. Toki, jos asia sinua huolestuttaa kannattaa olla yhteydessä neuvolaan, pääset kuunteluttaan sydänäänet ja tarvittaessa käyrällekin.

Minkä olen myös laittanut merkille on se että lapsen liikkeet melkein poikkeuksetta aiheuttaa supistuksia, eli aina kun vauva liikkuu, alkaa supistaa, onko muilla ollut samanlaista?

Liikkeiden MÄÄRÄ ei saa vähentyä edes loppuraskaudesta, ne voivat kyllä tuntua erilaisilta. Jos vauvan liikkuminen vähenee oleellisesti aiemmasta, niin kipinkapin käyrälle. Tällaiset ohjeet olen ainakin itse saanut synnäriltä. Liikkeiden väheneminen voi olla merkki siitä, että vauvalla on hätä.

Meidän tyttö oli perätilassa myös, mutta mielestäni mulla ei maha tipahtanut koskaan kovin rajusti. Tosin perätilan syynäkin oli liian lyhyt napanuora. Mutta kävisin kyllä käyrillä/ultrassa jos suostuvat ottamaan...

Yhteistyössä