Rv 32 menossa, supistuksia päivittäin, kohdunkaulan tilanne huono... kokemuksia kuinka kauan menee synnytykseen?!

• Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti
"huolissaan"
Nyt siis rv 32, kipeitä supistuksia (ja muitakin vatsakipuja) päivittäin, useita kertoja päivässä... lääkäri tutki käsin ja ultralla kohdunkaulan ja -suun tilanteen: ultralla kohdunkaulaa jäljellä noin 4 cm, käsin tunnusteltaessa reilut 2cm ja ylävatsalta painettaessa (eli supistuksia "matkittaessa") sisäsuu aukenee reilun sentin, suljettua kaulaa siis noin 3cm. Lääkärin (gyne) mielestä tilanne huono, lepoon määräsi jotta saisi hillittyä supistuksia, mutta niitä tulee silti usein. Kontrollia viikon päästä ja sairaalan osastolle uhkaavat ottaa... Miten kauan muilla suunnilleen vastaavassa tilanteessa on mennyt synnytykseen? Toki yksilöllistä, mutta antaisi edes vähän viitteitä mikä tilanne on... kun ei se lääkärikään enempää kommentoinut.

40+4
Mulla oli esikoisen odotuksessa sama tilanne jo rv31 ja jouduin vuodelepoon, kontrollissa ravasin sitten ihan tarpeeks usein mutta tilanne pysyi samana ja esikoinen synty vasta 40+4 pitkän kaavan mukaan vielä sillonkin.
On todella yksilöllisistä mutta näinkin voi käydä :)

mulla näin
No itselläni oli sama tilanne jo rv27 alkaen kuin sulla. Jouduin sairaslomalle ja sain levätä kotona. Kun sitten viikot tulivat rv 30 ja oli kohdunkaulaa enää vain vajaa 3cm jäljellä ultralla katsottuna ja olin sormelle auki, niin sain jatkaa töitäkin hetken. Supistukset oli rajuja ja tulivat ihan säännöllisesti, joita hillittiin lääkityksellä. Pari kertaa sairaalassa myös pysäytettiin ne jollain piikillä. Tuo tilanne sitten pysyi tuollaisena, vaikka kuinka kauan. Supistelin säännöllisesti rv 35 alkaen karkean viikon (väliä n.3-15min), joskin supistukset olivat hieman ei-niin-kivuliaita, onneksi. Lapsi käynnistettiin rv 36+ risat muiden ongelmien (vaikea raskaushepatoosi) ja mun väsymyksen vuoksi. Kohdunkaula säilyi synnytyksen loppuun saakka, vaikka avauduinkin kunnolla..

Eli toisinsanoen kohdunkaulan pituudella ei välttämättä ole mitään merkitystä.

alkuper.
Alkuperäinen kirjoittaja nou hätä;23614913:
Mulla alkoi kipeät supistukset rv 25 ja poika syntyi 42+2
Uteliaana ja ihmetellen kysyn, että osaisko joku valaista miksi lääkäri oli huolissaan ja halusi minut ehdottomasti saikulle, jopa osastolle tarkkailuun, jos kerta ei ole suurta hätää? Siis jos voi tosiaan käydä niinkin että supistukset alkaa jopa rv 25 ja silti menee reippaasti yli...

"klö"
Kohdunkaulan täytyy hävitä ennen kuin synntytys alkaa, tuolla kohdunsuun aukenemisella ei ole niin paljon merkitystä. Kaulaa on kuitenkin tuonkin verran jäljellä joten jos nyt lepäilet niin tuskin ihan rytinällä tulee.
Mutta mistäpä näistä koskaan tietää

"vieras"
Esikoienn syntyi rv 35+0 ilman mitään harjoitussupistuksia kummempia ennakkosupistuksia (harjoitussupistuksia oli niin aikaisesta vaiheesta asti kun muistan, joten tästä ei kauhean huolissaan oltu) ja kohdunkaulan muutoksia ei ollut. Se synnytys vaan lähti käyntiin. :)

Kuopuksesta. rv 32+1. neuvolakortissa lukee: Vauva laskeutunut, kohdunsuu pehmennyt ja auki 1cm.

34+0 läksin osastolle synnytyksen käynnistyttyä, olin muutaman päivän supistusten estolääkityksessä jonka päätteeksi vauva syntyi 34+4.

klö: Mulla kohdunkaula lähti tasan ponnistusvaiheessa!

Kohdunkaulaa oli jäljellä vielä n. 1cm käsiköpelöllä ennen sitä, joten tuo ei kerro yhtään mitään.

Lääkäri on siksi huolissaan, koska ikinä ei voi tietää onko sun supistukset niitä jotka vievät eteenpäin, vai ovatko sellaisia mikä ei käynnistä synnytystä.

"Josa"
Kaikissa kolmessa raskaudessa n. 20 viikosta eteenpäin päivittäin supisteluja. Kohdunkaula alkoi samalla lyhentyä ja aueta. Ekasta ja tokasta olin sairaalassa levossakin ja sain supistuksen estolääkitystä. Ensimmäinen syntyi 36 viikolla, toinen 37 ja kolmas 39. Synnytysten kesto 3-4h.

näin
Mullakin oli aina kohdunkaulaa jäjellä synnytyksissä, kätilö yritti sitä käsin levitellä, kun muuten jo auki ja sitten vain ponnistamaan. kolmella työnnöllä kaikki lapset maailmassa ja täysiaikaisina, luomusti. Supistuksia myöhemmissä raskauksissa oli paljonkin ja väliin jopa sairaslomaa olisi antanut, mutta kevyt työ.

äityli-kätilö
Hirveän yksilöllistä tuo synnytyksen käynnistyminen. Varmuuden vuoksi sinun kannattaa ottaa muutama viikko levon kannalta, sillä kaikki päivät ovat vauvalle eteenpäin (viikot kuitenkin onneksi jo noinkin hyvät, eikä vauvalle pitäisi olla mitään isompaa hätää, vaikka syntyisikin). Noiden kipeiden supistusten vuoksi lääkäri varmastikin oli enemmän huolissaan. Toivottavasti rauhoittuvat, kun saat nyt levähdellä. Jos olet uudelleen synnyttäjä, niin tuo kohdunsuun tilanne kuulostaa ihan normaalille. Ultralla kanavaa jäljellä vielä kovasti. 34 viikon jälkeen, jos synnytys käynnistyy, sitä ei enää estellä, vaan vauva saa syntyä.
Itselläni oli myös supistuksia ja kohdunsuun kypsymistä kakkos ja kolmos raskaudessa. Alkoivat 23 viikolla ja 25 viikolla kakkoselta kiinni olevaa kanavaa oli ultralla 1.3cm ja lisänä tuota sisäsuun aukeamista. Sain kuitenkin luvan pötkötellä kotona, enkä mitään muuta tehnytkään. 32 viikolla kohdunsuu oli sormelle auki ja kanavaa 1cm, joka on myös normaalia uudelleen synnyttäjälle. Lääkäri sanoi, että voi syntyä nyt tai laskettuna aikana. Vauva syntyi 40+5...
Nyt kolmosesta myös supistuksia ja sairauslomaa 23 viikolta lähtien. Aluksi otin kriittisimmät viikot levon kannalta, mutta kohdunsuun pysyessä suht hyvänä olen saanut myös liikkua oman voinnin mukaan. Nyt 32 viikolla kanavaa oli ultralla 2cm ja sormelle auki. Nyt viikkoja 37+ ja jännityksellä odottelen milloin synnytys käynnistyy.
Tsemppiä loppuraskauteen! Yritä nauttia joutenolosta ja levähdellä kovasti! Toivottavasti supistukset rauhoittuvat ja saat viikkoja vielä paljon lisää :)!

Yhteistyössä