Rv 31+2 ja paikat pehmenneet!

  • Viestiketjun aloittaja "Äitiliini"
  • Ensimmäinen viesti
"Äitiliini"
Heips!
Olen siis rv31+2 ja eilen kävin äippäpolilla supistelujen takia, jossa totesivat kohdunsuun pehmenneen ja kohdunkanava oli lyhentynyt 3cm 1,5cm:iin. Auki on ollut jo jonkun aikaa 1sormelle. Sairaslomaa sain äitiysloman alkuun saakka ja vuodelepoon määräsivät.
Nyt kaipailisin muiden kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta, onko muilla ensisynnyttäjillä alkanut jo näin varhaisessa vaiheessa paikat pehmenemään, tulisiko nyt vain maata ja maata, uskallankohan lähteä missään enään käymään?
 
"vieras"
Mulla paikat olivat pehmenneet jo rv 20, kohdunkaula oli jonkin verran lyhentynyt. Nyt rv 35, vauva edelleen masussa, joten mulla ei ainakaan ole suuremmin tuo vaikuttanut, ainakaan vielä.
 
Nyt makaat tiiviisti ainaki kuukauden. Ota se vakavasti, sillä ei todellakaan ole kiva, jos vauva syntyy 2 kk etuajassa. Vaikka nää munkin keskoset on selvinneet ihan hyvin, niin olihan siinä alussa kaikenlaista sen lisäksi, että vauvat piti jättää sinne sairaalaan (tietty). Missään et kyllä uskalla enää lähtä käymään!

tsemppiä <3
 
_____
Kannattaa kyllä ottaa lepo ja makailu -kehotus tosissaan. Kun malttaa todella huolellisesti levätä, on pieni mahdollisuus, että paikat jopa jonkin verran palautuu, siis esim. kohdunkaulan mitta pitenee.

Hyvä, että oot selvinnyt kuitenkin jo noin pitkälle, jotkut joutuu vuodelepoon huomattavasti aikasemminkin.
 
"Äitiliini"
ap täällä kiittelee vastauksista ja tsemeistä! :)
Eipä tässä nyt auta tosiaan, ku edetä päivä kerrallaan ja toivoa et kaikki menis parhain päin. Eilen mulle tuli illasta joku ihan kumma siivousvimma kun olo oli parempi ja supistukset hellittivät joksikin aikaa, nyt vähän kaduttaa kun menin touhuamaan, pian "kostautuu" :/
 
"Satu"
kannattaa ottaa rauhallisesti mutta en usko että tarvitsee vain maata,mutta tietysti eihän sitä voi tietää kuinka helposti käynnistyy...

itsellä tokassa ja kolmannessa oli paikat auki jo rv 28 ja kaula lyhentynyt mutta täysaikaiseksi menivät
 
"Äitiliini"
Mäkin mietin tuota, kun käskettiin vain levätä että onko nyt tosiaan kaikki siivoaminen, normaalit kotiaskareet, kyläily yms. kielletty.. Ymmärrän kyllä, että nyt tulisi ottaa mahd. rauhallisesti, mutta ajatus monen viikon makoilusta yksinään (7viikon raju raskauspahoinvointi takana!) masentaa... Mutta ei kai tässä ole paljoa vaihtoehtoja.
 
"vieras"
minä jäin saikulle jo viikolla 24 saman syyn takia, tai ei ollut vielä auki, mutta oli pehmennyt ja lyhentynyt 3cm. Kielto oli kaikkeen liikuntaan, siivoamiseen tms. ruokaa sai laittaa. Kyläillä sain, jos joku vei ja siellä vain lepäilin eli istuin tai makoilin. Kauppaan sai mennä, jos joku työnsi siellä pyrörätuolissa.. aika kävi aluksi pitkäksi, mutta sitten keksin kaikke tekemistä sohvalla ollen. Tuli jos mitä tuotosta tulevalle vauvalle. Istutin siemeniä ja koulin niitä kun kasvoivat, luin paljon ja nukuin jonkin verran. Mies otti kanavapaketin minulle ja katsoin aika paljon samalla telkkua. Liikkumattomuudesta huolimatta painoa tuli normimäärä eli joku reilu 10kg.
 
"Äitiliini"
No eiköhän tässä nyt viimiset viikot mene vaikka vaaka-asennossa, vauvan parastahan tässä pitäs ajatella... ja katsotaan ny, onko muutosta tapahtunu huomisen kontrollikäynnillä.
 
"mamma"
Mie lepäilin viikosta 20 alkaen. Neuloin paljon, tein ristipistoja, huovutin, maalasin lastenhuoneeseen tauluja jne. Korttiaskartelukin oli kivaa. Lukeminen, telkun katselu oli myös ajankuluna. Järkyttävää oli maata 17 viikkoa, koska olin aina tottunut touhuilemaan. Niinpä sitten aloin tekemään käsitöitä ja askartelemaan. (Tein niitä kyllä jo aiemminkin.)

Viikolla 37 oli ihanaa, kun sai alkaa liikkumaan. Vauva syntyi 40+2. Vauva on kyllä sen lepäilyn arvoinen! Tsemppiä!
 
"Äitiliini"
Lääkäri sano mulle, et istuminen on myrkkyä et sitä ja seisaalteen oloa tulis välttää... Kaipa se pitää käskeä miehen hommata mulle jostain läjäpäin kirjoja, lehtiä ja leffoja niin saa ajan kulumaan.
Tässä makoilussa ja sisällä olossa on sekin huono puoli, että kun mun maha on älyttömän herkkä ni se vetää sit ihan jumiin ku tarpeeksi kauan on tekemättä mitään. Suppareiden päälle vielä sekasin oleva maha kera kaameiden ilmavaivojen, NO thanks! :{
 
"mamma"
Saatko olla tyynyillä tuettuna sängyssä sellaisessa osittain istuvassa asennossa? Se mahdollisti mulla noiden askartelujen teon. Oli kyllä tylsää makoilla just niiden viime kesän helteiden aikana. Hirveä hiki koko ajan.

Toivottavasti sinulla nyt menee hyvin, maha pysyy kunnossa ja vauva tulee myöhäisemmillä viikoilla maailmaan.
 
"Äitiliini"
Uskon, että siitä ei kovinkaan paljoa haittaa ole...
Ja kyllä käyn päivässä muutaman kerran pöytäkoneellakin istumassa, läppärillä kuulu kylläkin
enemmän tuolla sohvanpohjalla makuuasennossa aikaa.
Eihän tämä herkkua ole, mutta pitäis muistaa koko ajan minkä tästä saa sitten palkinnoksi :)
Tämän päiväisellä äitipolikäynnillä paikat olivat pysyneet samana, ei mitään muutoksia ollut tapahtunut. Lääkäri sanoi, että jos pääsisin viikolle ainakin 34 ni olis tyytyväinen... tänään tuli 32vko täyteen, että eiköhän sitä mennä vielä muutama viikko vähintään tässä :)
 
"vieras"
Jos on ULKOsuu auki niin se on täysin normaalia. Jos sisäsuu niin se on aina huolestuttavampaa. Minä olin puolivälissä pari senttiä ulkosuusta auki ja paikat lyhentyneet pehmenneet, rv 36 oli sisäsuu 4 cm auki molemmissa raskauksissa. Toinen syntyi yli lasketun, toinen 39+1
 
"Äitiliini"
Mulle ei oo selvennetty noista sisä- ja ulkosuista mitään, mut uskosinpa että mullaki ulkosuu auki kun lääkärineuvolassa jo lääkäri totes mun olevan sormelle auki, eikä siitä ollut huolissaan...
 

Yhteistyössä