rv 29+, onko muilla ollut tällaista vai olenko mä vaan turhasta valittaja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Tuntuu kamalalta valittaa mutta...viikkoja mulla 29+3.

Selkä ollut aivan älyttömän kipeä jo monta viikkoa, nyt alkanut vaikuttamaan yöuniinkin..Herään yöllä kipuun ja saa monta tuntia taistella hyvän asennon kanssa. Öisin myös alavatsaa välillä särkee, ei kuitenkaan supista... Varsinkin vatsan sivuilta tosta nivusten yläpuolelta.
Kivuttomia supistuksia ollut jo rv 17 lähtien päivittäin ja ne vaan lisääntyneet... Lähes joka liikkeestä supistaa. Ei oo onneksi tehneet kohdunsuulla mitään.
Vauvan liikkeet sattuu välillä tosi inhottavasti kun potkii/nyrkkeilee tonne nivusiin päin mitkä on siis tosi kipeät..
Alavatsaa ja koko alapäätä ja peräsuolta vihloo mukavasti...

Älkää käsittäkö väärin, olen maailman onnellisin tästä raskaudesta (kahden keskenmenon jälkeen) mutta tuntuu että oon jo ihan loppu tän olotilan kanssa. Onneksi sentään saan olla sairaslomalla(selän takia) eikä töissä tartte ahertaa.

Lisäksi mulla on kamala ennenaikaisen synnytyksenpelko. Vaikkei siitä mitään merkkejä olekaan mutta tarkkailen jokaista tuntemusta ja pelkään että paikat aukee liian aikaisin :( Kaikki noi vihlonnat alapäässä ja alavatsalla saa mut aina kuvittelemaan kaikkea. Onneksi vauvalla olisi kuitenkin jo hyvät mahdollisuudet selviytyä jos nyt päättäisi syntyä, toivottavasti pysyis mahassa vielä kuitenkin.

Normaaleilta liitoskivuilta vaikuttais... Vähän sama toisessa raskaudessa rv 20 eteenpäin. Sattui ja särki koko ajan 24/7 synnytykseen asti joka siis vkolla 39. Ei ollu hääviä ei kun piti esikoistakin hoitaa. Ota rennosti kun se on mahdollista varsinkin jos on eka raskaus kyseessä.

Ei ihan noin aikaisin, ehkä vasta rv 35 lähtien on ollut tuskaa. Ihan hyvillä viikoillahan alat jo olemaan, toivottavasti se ennenaikaisen syntymän pelko vähän hälvenee kun alat olemaan jo turvallisemmilla vesillä.

Saat valittaa :hug:. Se ei tarkoita sitä ettetkö olisi vauvasta kiitollinen ja onnellinen. Toisille raskaus vaan on paljon vaikeampaa. Kaiken kivun lisäksi on vaikeaa yrittää pysyä levossa, mun mielestä ainakin. Eikä ole mukavaa kun joka ikinen liike sattuu. Mulla tällä hetkellä (olen menossa raskausviikolle 41) jopa tässä paikalla istuminen aiheuttaa vatsaan särkyä ja joudun nousemaan jaloittelemaan aina välillä. Tosin tässä muutenkin teen välillä kotihommia yms. mutta pitkään paikalla istuminenkin olisi siis tuskallista. Samoin inhoan jokaista hetkeä kun pitää mennä nukkumaan. Jokainen liike sattuu, ja sormet on niin jäykät aamulla että naksuvat vain, eivätkä taivu.

Kurja kun sulla on jo noin alusta lähtien tuollaista. Pitkät tulevat olemaan odotusviikot. Muista hakea sairaslomaa hyvällä omallatunnolla jos olet töissä.

Jaksamisia Sinulle!!

Ja sitä mä mietin että mistä mä tunnistan että onko toi alavatsan vihlominen liitoskipua tai jotain muuta normaaliin raskauteen kuuluvaa vai jotain vaarallista minkä takia pitäis käydä lääkärissä tarkistamassa että kaikki on hyvin?
Entä minkälaisista supistuksista pitää lähteä näytille, onko ne selvästi kivuliaita ettei niiden aikana pysty puhumaan/tekemään mitään vai vaan semmosta lievää jomotusta... Pelkään että en osaa reagoida tarpeeksi nopeasti kaikkiin kipuihin ja kolotuksiin ja sitten on jo liian myöhäistä estellä synnytystä :(

Tänään näyttäisi tosiaan olevan huono päivä, mieli ihan tosi maassa. Onneksi vauva riehuu mahassa niin että koko maha heiluu :)

Liitoskivuilta kuulostaa kyllä,varmaan 99% tapauksista loppuu viimeistään 2vk synnytyksen jälkeen. Itselläni kesti 7kk synnytyksestä kunnes vihdoinkin lääkäri otti tosissaan ja lähetti fysioterapiaan. On liikkeitä jotka tuohon auttavat joita voi tehdä raskaudenkin aikana + itse tykkäsin nukkua ns lusikassa niin että nukun miehen selkää vasten ja päällimmäinen jalka koukussa miehen päällä. Isot/hyvät tyynyt voi toki korvata miehen jos ei mies arvosta lämmintä halausta koko yötä :D Vaihtoehtoisesti myös selällään jalat levällään koukussa vähän kuin synnytyksessä :)
si-vyö maksaa pari kymppiä ja auttaa todella paljon - niitä saa varmaan fysioterapeutilta lainaksikin (ehkä neuvolastakin voi kysellä?) Ne fysioterapiassa tulevat jumppaliikkeet kehittävät lihaksia lantion alueella ja ajavat saman asian kuin si-vyö mutta ns sisäisesti.

Ota neuvolassa puheeksi tuo niin osaavat varmaan auttaa kunhan on osaava neuvolantäti :)

Synnytyssupistukset on sen verran kipeitä ettei pysty istumaan, makaamaan tmv ja sen kyllä tosiaan huomaa kun synnytys on alkanut. Itse en voinut edes seisoa paikallaan vaan kävelin ympäri taloa kunnes supistusväli oli sen vaaditun alle 5min välein ja tuli aika lähteä sairaalaan. Sinne soitetaan aina etukäteen ja he kyllä kertoo kertomasi perusteella onko syytä huoleen.

Itse olen sitä mieltä että jos joku huolestuttaa / painaa mieltä raskauden aikana siitä ei ole väärin mennä sanomaan lääkärille. Mielummin käy ns. turhaan ja saa mielenrauhan kuin miettii ja stressaa kokoajan, se on vauvallekin parempi.

Raskauteen liittyy monia normaaleja kipuja. Itse onneksi odottelen viimeistä lasta rv 26 selkäkipuineni yms vaivoineen, kyllä tästä silti nyt osaa jo nauttia...kun keskittyy niihin hyviin asioihin ja tuntemuksiin

Mullakin ollut selkä kipeä aika varhaisesta vaiheesta asti, vatsa on valtava (rv30 sfmitta 32cm) onneksi ei kuitenkaan näy puntarilla vaikka suklaata meneekin älyttömömästi, pitää mielentilan korkealla ;D
Nyt luulen että osa limatulpasta tuli ulos (rv31) enkä oikein ole varma onko mulla välillä öisin unenpöppyröissä tuskaa pelkästään selän takia vai onko jo supistuksia, ylös kun nousee seiniä pitkin pitää mennä, jalat ei kanna kun selkä on niiiiiin kipeä.
Mutta nautin silti kyllä raskaudesta <3

Yhteistyössä