Rv 25+3 ja tu-ka-la olo ison mahan takia

Hei,

miulla on menossa rv 25+3 ja mahani on todella iso (sf-mitan yläkäyrällä mennään, painoa tosin tullut "vain" +5kg). Tästä johtuen kärsin tukalasta olosta ja nyt palattuani töihin lomalta (istumatyö) istuminen ison mahan kanssa on alkanut aiheuttaa tukalaa oloa. Varsinkin ylävatsassa on koko ajan mieletön painen tunne ja varsinkin loppupäivästä maha on kipeä ja "väsynyt". Miten tätä tunnetta voisi helpottaa tai ehkäistä?
 
SPy
Pystytkö istumaan eri asennoissa?
Mulla 26+3 ja vaihtelen asentoa koko ajan. Istun jalat ristissä, välillä toinen jalka tuolilla, välillä jalkojen päällä.
Ja enintään tunnin istun paikoillaan. Keksin joka tunnille jotain tekemistä, joko teekupin haku, vessassa käynti jne. Ja jos ei minnekkään tarvii mennä, ainakin nousen seisomaan ja jumppailen pikkasen. (Nuo ohjeet ei tietenkään paljon auta jos olet vaikka pankissa palvelutiskiilä töissä....) Mulla on se onni että teen nyt raskauden lopulla kotitoimistossa enimmäkseen töitä joten voin ottaa vaikka läppärin sänkyyn ja mennä pötköttelemään välillä.

Lantion alueen pyörittely ja eteen taakse kääntäminen saattavat myös helpottaa kun lähtee nesteet kiertämään.
 
Itse odotan kolmatta lasta,viikkoja on nyt 24+5. Ja jo parin kolmen viikon ajan on olo ollut tukala. Maha kasvaa joka raskaudessa nopeammin. Ja jatkuvasti närästää, on vaikeaa kumarrella yms. Paikallaan istumiseen en ole keksinyt mitään ihmeellisiä jippoja. Kannattaa istua selkä suorana ja jalotella aina tunnin välein. Tosin mulla ei ole tuota paikallaan istumisongelmaa, kun olen kotona 2 villin muksun kanssa :D
Kannattaa syödä mahdollisimman vähän kerrallaan. Itselläni ainakin maha menee heti tosi piukeaksi ruokailun jälkeen, ja olo tukaloituu lisää.
 
Mulla nyt rv 27 ja parivkoa jo ollut tukalaa masun kanssa. Istua ei pysty kauaa kerrallaan ja sopivaa istuma-asentoa ei meinaa löytyä. Tukivyö auttaa kävellessä mutta kun ahistaa lähinnä ylämahasta niin sekään ei tähän auta. Lisänä vielä kipeät liitokset. Sängyssä ei meinaa onnistua kyljen kääntö mitenkään kun sellasta tuskaa :(
 

Yhteistyössä