Rv 23 ja kaikki isoimmat hankinnat tehty & vaatteita yms. On myös iso kasa. Olenko turhan hätäinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilmariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilmariina

Vieras
Mitään emme ole ostaneet uutena, mutta paljon tulee käytyä kirppareilla ja seurattua myyntipalstoja. Tutuilta olemme myös ostaneet ja saaneet paljon tavaraa kun alamme olla sen ikäisiä, että muilla alkaa olla lapsiluku jo täynnä. Mutta Olemme siis hankkineet vauvalle jo kaikki isoimmat hankinnat eli pinnasängyn, ensisängyn joka tulee päiväkäyttöön olohuoneeseen, hoitopöydän, yhdistelmävaunut, turvakaukalon, ammeen ja isot kasat on jo vaatteita, lakanoita, pinnasängyn suojia yms. Kaikki tavarat todella siistejä ja esim. Turvakaukalo ajateltiin ostaa uutena mutta kaverini voitti laadukkaan turvakaukalon arvonnassa ja heillä oli jo kaukalo joka sopii matkarattaisiin niinpä saatiin ostaa häneltä ylimääräinen kaukalo todella edullisesti. Yhdistelmävaunut (briot, 3 vuotta vanhat ja todella siistit lämpimässä säilytetyt ja kivan väriset) ostettiin tutulta 150€ eli ei mielestäni todellakaan paha hinta. Hoitopöytä saatiin kun kaverini laittoi facebookkiin viestin, että jos joku haluaa 3 kk käytössä olleen hoitopöydän niin saa ilmaiseksi hakea. Toki veimme pöytää hakiessa korin jossa oli kahvia & herkkuja kun ei mittän maksua suostunut ottamaan.

Mutta monet ovat ihmetelleet miksi olemme jo nyt hankkineet näin paljon tavaraa vauvaa varten jos raskaus ei sujukkaan suunnitelmien mukaan emmekä saakkaan lasta. Viimeksi eilen anoppi kauhisteli, että eikö tuota huonoa onnea ostaa jo tässä vaiheessa tavaroita vauvalle. Eikä ole ensimmäinen ihmettelijä. Olemmeko siis oikeasti tyhmiä kun olemme jo nyt innokkaina hankkineet vauvalle kaikenlaista mitä olemme löytäneet tai saaneet?

Kuopusta odottaessa uskaltauduin ostamaan vaunut ja turvakaukalon heti rakenneultran jälkeen rv22. Ja siinä pikkuhiljaa hankin kaikenlaista niin että suurin osa tarvittavasta oli hankittu rv30 mennessä. Ihan hyvä kun vauva syntyi rv32 niin eipä tarvinnu miettiä sellasia sit enää..

Ikävä kyllä missä kohtaa raskautta vaan, tai synnytyksessä tai sen jälkeen voi sattua ikäviä asioita, mut ei sellasta kannata alkaa miettimään.

En mä mitään outoa tuossa näe, itsekin hankin kaikki tavarat ajoissa. Voihan sen jättää viime tippaankin jos ostaa kaiken uutena, silloin ei tarvitse kuin kävellä kauppaan ja ostaa. Mutta jos ostaa käytettynä, niin siihen etsimiseen ja vertailuun menee aikaa.

Mä olin ihan tyytyväinen että hankin kaiken ajoissa, loppuraskaudessa supisteli niin paljon ja oli liitoskipuja, etten olisi jaksanut mihinkään kirpparimaratoniin edes alkaa.

Minusta ette. Varsinkin jos käytettyä haluaa, niin sitähän on melkein jo pakko kerätä siinä matkan varrella. Sitäpaitsi tulee "edullisemmaksi", kun hankkii tavaraa pitkän aikaa, eikä kerralla kaikkea. Mieki hankin esikoiselle pitkin matkaa kaikkea ja melko aikaisessa vaiheessa oli kaikki tarvikkeet kasassa. Tosin sitten laps tuli vähän etuajassa ja kaikki kamppeet oli vielä yhdessä kasassa, vaatteetkin vielä pesemättä :) Nyt odotan kolmatta ja menossa mahtaa olla rv35 tai jotain ja suurin osa tarvikkeista on toki isommilta lapsilta tallessa. Ne pitäisi vaan jaksaa tuolta varastosta ja vintiltä penkoa, mutta ei vain jaksa. Ollaan sairasteltu aika pitkään :/

Onnea odotukseen ja on aivan ihanaa huomata, ettei kaikki esikoisen odottajat osta kaikkea uutena. Sanoit kyllä, että olette jo sitä ikäluokkaa. Foorumeita lukiessa olen huomannut, että semmoset alle 25-vuotiaat esikoisen odottajat tuntuvat haluavan aivan kaiken uutena ja ne kaikki mahdolliset hilavitkuttimet mitä vaan markkinoilta löytyy. No jokainen tavallaan, itse vaan kannatan viimeiseen asti kierrättämistä, vauvatavaroissakin.

Jos hyviä tarjouksia tulee eteen (niinkuin teillä on käynyt tavaroiden suhteen) niin ostaisin minäkin.
Ei ole mitään määritettyä aikaa, milloin ne tavarat pitäisi olla ostettuna tai milloin niitä vasta saa alkaa ostamaan!
Se on tosiasia, että raskaudessa tai synnytyksessäkin jokin voi mennä pieleen ja tavaroille ei käyttöä tule. Sitä ei vaan etukäteen kannata murehtia.

Olen kokenut kohtukuoleman rv 40+1, ja voin sanoa, että siinä tilanteessa ne valmiiksi hankitut tavarat on viimeisenä mielessä.

Myös myöhemmissä raskauksissa olen kyllä hommaillut tavarat valmiiksi hyvissä ajoin. Sehän on osa sitä odotuksen ihanuutta.

Ei ole yhtään tyhmää. Itsekin kävin kiertelemässä vaunu yms. kauppoja jo raskauden alkuvaiheesta lähtien, ja sain kierrätysvaatteita sekä leluja tulokkaalle.

Laitokseltako sitten pitäisi käväistä ostoksilla, kun on varmaa että terve vauva tuli :D Eihän elämää voi elää niin että pelkää pahinta, eli älä välitä moisista.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27374436:
Ei ole yhtään tyhmää. Itsekin kävin kiertelemässä vaunu yms. kauppoja jo raskauden alkuvaiheesta lähtien, ja sain kierrätysvaatteita sekä leluja tulokkaalle.

Laitokseltako sitten pitäisi käväistä ostoksilla, kun on varmaa että terve vauva tuli :D Eihän elämää voi elää niin että pelkää pahinta, eli älä välitä moisista.

Hyvä vaan! Mulla meni rv 29 yllättäen kakkosesta lapsivesi, joten ihan hyvä että oli pääjutut jo hankittuna(jemmassa, ja netistä sai sit loput. Ei siinä oman ja lapsen sairaala-aikana ehi kaupoissa kierteleen.

Kiitos kommenteista!! Nyt en tunne itseäni niin yli-innokkaaksi :D lasta toivottu 5 vuotta ja aika paljon tuli tehtyä vertailua & kartoituta jo yritysaikana (silloin kun jaksoi olla toiveekkaalla tuulella) mitä kannattaa hankkia ja mitä minkälaisena haluamme. Käyttöikä on vauvatavaroilla niin lyhyt, että helposti löytää siistä /yhdellä lapsella käytössä ollutta tavaraa. Paljon myös tutut ovat kysyneet saavatko tuoda varastostaan tilaa viemästä vaatteita, lakanoita yms. meille kun heillä ei enää käyttöä ole.

Kukin niin kuin parhaakseen kokee. Eskoisesta pelkäsin keskenmenoa puolille välin raskautta enkä ennen sitä uskaltanut hankkia mitään ua seuraavatkin viikot varovaisella mielellä.

Nyt neloselle suurin osa tavaroista ja vaatteista löytyi jo valmiina. Tuplarattaat hommattiin kesällä ja sitteri pari viikkoa sitten. Kestovaippatarvikkeita myös kesällä, la siis 1.12. Tässä viikolla hommattiin vauvan vaatteille lipasto ja samalla olen pessyt ja silittänyt vauvanvaatteita, koonnut pinnasängyn ja hoitopöydän ym. Tänään rv 34+0 ja pakko sanoa että olisi voinut nuokin tehdä jo aiemmin, alkaa olo olla sellainen. Vauvavaatteet mitä vielä haluan taidan tilata netistä.

Kyllä mekin ajoissa alettiin kerätä/ostaa tavaroita, ihan jo senkin takia että kun suurempia säästöjä ei ollut hankitoja varten niin ei olisi kerralla ollut varaakaan kaikkea hankkia. Hiljalleen kun osteli, niin ei tarvinnut niihin erikseen säästellä.

Musta toi on vaan tosi fiksua, varsinkin jos hankitte suurimman osan tarvikkeista käytettynä - ei niitä välttämättä löydy kovinkaan lyhyellä varotusajalla. :)

Mä vedin rajan ekaan ultraan.. sen jälkeen uskalsin tehdä hankintoja, vaikka tiesin, että huonostikin voi käydä. Ihan turhaa murehtia etukäteen, eiköhän ne tavarat ole ikävässä tilanteessa se pienin harmi. Ja taikauskoista musta ei saa tekemälläkään.

Ei ole turhan aikaisin, itsekin hankin esim. vaunut (uutena) heti rakenneultran jälkeen. Nyt viikkoja tasan 30 ja kaikki oikeastaan hankittuna muutamia pikkujuttuja lukuunottamatta ( tuttipullot yms.).

Tosin odotan kaksosia ja ajattelin ettei sitä tiedä jos syntyvätkin liian aikaisin tai joudun esim. vuodelepoon, sairaalaan tms. Onneksi hankin ajoissa, nyt en enää jaksa olla puoltakaan tuntia jaloillani kerrallaan, olisi melko mielenkiintoista kierrellä kauppoja ja kirppareita. Vaunuista sovittiin että saa palauttaa jos jotain käy, en ole edes avannut pahvilaatikkoa missä vaunut toimitettiin.

Jokainen tyylillään. Itse olen synnyttänyt puolessa välissä raskautta koulleet lapset ja sen muiston vuoksi en ole pystynyt hankkimaan mitään ennen rv 30. Ensimmäinen raskaus menetyksen jälkeen oli pahin, silloin kävin katsomassa kaiken valmiiksi, mutta mies haki ne kotiin vasta kun olin jo synnyttänyt.

heh tulipa tästä mieleen, että minä vuosia lapsettomuudesta kärsiessäni luin aina kirjastossa vauva ja kaksplus lehdet... sitten kun raskauduin ja eka lapsi syntyi niin ei enää kyseiset lehdet kiinnostaneet. ilmeisesti minäkään en olis saanu noita lehtiä lukea kun omista lapsista ei ollut tietoakaan :D

Heips, nauti vaan nyt tuosta ajasta äläkä todellakaan murehdi toisten sanoja siitä että "mitä tahansa voi käydä" tms.! Itsekin olisin halunnut hankkia mutta meillä oli niin pieni asunto ettei sinne mahtunut, mutta olisi ollut ihana jos kaikki olisi ollut valmiina odottamassa =) Toivottavasti pikkukakkonen joskus tulee, niin sitten laitan jo kaikki hyvissä ajoin valmiiksi kun kerran pystyn (nyt ei tarvitsekaan hankkia paljoa, kun esikoisen tavarat on vielä säilössä). Sairaalakassi mulla oli jo viikolta 35 pakattuna, se toi kyllä sellaisen kivan hulettoman olon vaikka sitä sitten tarvittiinkin "vasta" viikolla 39+risat =)

Yhteistyössä