Rv 20, ei liikkeitä, ei mahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miukuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miukuliini

Vieras
Onko muita samassa tilanteessa olevia, eli raskausviikkoja koossa jo jokunen, liikkeitä ei tunnu ja mahaakaan ei oikein ole?

Viimeksi 18. viikon lopussa kuunneltu sydänäänet ja jonkun siellä pitäis muka asustella, mutta tässä tulee vähitellen aivan vainoharhaiseksi, kun katselee noita Odotus-puolen mahapinoja ja kertomuksia siitä, milloin ihmiset ovat tunteneet ensimmäiset (selvät) liikkeet. Ensimmäistä odotan ja olen aika pitkäkin, mutta tuntuu, että olen ainoa tässä tilanteessa:(

Se maha kasvaa niin yksilöllisesti, että ei kannata huolestua vielä. Kohta tuskailet ison pallon kanssa. Tuntuuko sulla kohtu suurentuneelta, kun käsin kokeilet?

Ja sekin on ihan normaalia, että et liikkeitä tunne. Sun istukka voi olla edessä ja vaimentaa pikkuisen muksaisuja, ja kun vielä ensimmäinen raskaus kyseessä. :)

Ehkä niihin mahakuvapinoihin kuvia laittaa ne, joilla on jotain mitä näyttää. En mäkään viitti niihin omaa oletonta rv17-mahaani laittaa. :D

No ei se masu välttämättä näy vielä, jos kohtukin vaikka taakse päin kallellaan. MUTTA, mikäli sua huolettaa, soita ihmeessä huomenna heti neuvolaasi ja pyydä että kuuntelevat sydänäänet. Milloin sulla on rakenneultra? Eikö senkin aika ole jo kohta lähellä? Liikkeistä, voit koittaa juoda tai syödä jotain makeaa ja sitten mennä kyljelleen makoilemaan ja kuulostelemaan josko vauva sulle vastaisi makeaan kutsuun, mutta ei niitä liikkeitäkään aina tunne edes noilla viikoilla, tämäkin riippuu istukan paikasta. Voimia :hug: =)

mulla itellään ei tuntunu mitään liikkeitä ennen 24 viikkoa. lapsi silti ihan normaali kokonen. ei musta kyllä sillon edes näkyny että olin raskaana. viimesimmät ihmiset huomas mun mahan vasta viikolla 32. kyllä se siellä on. taitaa tulla kiltti lapsi.

Jos odotat ensimmäistä,niin älä huoli vielä.Voit olla tuntematta liikkeitä hyvinkin vielä pari viikkoo.Ekakertalainen voi tuntea siinä vasta rv 22..

Mee neuvolaan kuunteluttaan sydänäänet jos hermoilet.Tai hanki itelles koti-doppler!Mulla oli se jo vkosta 14 ja siitä asti kuunneltiin äijän kans aina iltaisin sydänääniä,et mielen sai rauhoittumaan ennen nukkumaanmenoa ku liikkeitä ei vielä tuntunu.Mä makson siitä vehkeestä 60 e.Niit myydään varmaan huutonetissäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos odotat ensimmäistä,niin älä huoli vielä.Voit olla tuntematta liikkeitä hyvinkin vielä pari viikkoo.Ekakertalainen voi tuntea siinä vasta rv 22..

Mee neuvolaan kuunteluttaan sydänäänet jos hermoilet.Tai hanki itelles koti-doppler!Mulla oli se jo vkosta 14 ja siitä asti kuunneltiin äijän kans aina iltaisin sydänääniä,et mielen sai rauhoittumaan ennen nukkumaanmenoa ku liikkeitä ei vielä tuntunu.Mä makson siitä vehkeestä 60 e.Niit myydään varmaan huutonetissäkin.

Hyvä kun mainitsit koti-dopplerin. Mulla se kanssa rauhoitti mieltä yhden keskenmenon jäljiltä. Kaikille se ei toki sovi.

Ekassa raskaudessa ei välttämättä vielä niitä liikkeitä tunnista tossa vaiheessa. Varsinkin jos sulla on istukka etuseinässä, ne on hankalampia huomata, ja jos vauva on syvällä lantiossa. Sitäpaitsi timmit vatsalihakset pitää mahan pienempänä pidempään, myöhemmissä raskauksissa taas tuntuu että maha plumpsahtaa esiin jo ennen ku menkat on edes myöhässä!

Jos oot tosi huolissas, soita neuvolaan ja pyydä että pääset kuunteluttaan äänet. Kyllä ne on siihen tottuneet, eikä sitä tarvi nolostella. :hug: Mäkin menin töissä alakerran neuvolaan joskus noilla viikoilla vonkaamaan yhdeltä hoitajalta että voisko kuunnella kun oon niin huolissani. Kuuntelihan se, vaikka en edes asunu sillä paikkakunnalla.

ei hätää... kyllä ne liikkeet alkaa tuntua, kunhan tunnistat millaisia ne on.

Paras aika on illalla kun meet nukkumaan, makaat selälläsi rentona, lue vaikka jotain... pitäis tuntua joku ilta liikett'...

Kiitos vastauksista! Rakenneultraan on vielä hieman aikaa, mutta ehkä sitä voisi neuvolaan mennä hakemaan pientä mielenvahvistusta. Kohtu tuntuu kyllä suurentuneena, vaikka pieni vararengas päällä kiertääkin...

Tää on varmaan taas tätä aikaa, kun pitäis vaan tajuta mennä nukkumaan, eikä miettiä ja tunnustella mahaa joka toinen sekuntti.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Toi dopplerikin voi aiheuttaa huolta, jos ei syystä tai toisesta saakaan sydänääniä kuuluviin (vauva pakoilee anturia tms.).

Siksi se ei kaikille sovikaan. Välillä vauva kävikin karussa, mutta kun kuunteli hetken päästä uudestaan, siellä se oli hyvässä tallessa kuitenkin. Ja se kotidoppler on oikeesti hyvä, kunnon patterilla se löysi hieman pyöreämmältäkin ne sydänäänet vaikka siitä niin kovin peloteltiin täälläkin. Ja kohtukin taakse päin kallellaan mulla. Mutta ap:lle henkistä tukea täältä ajatuksen voimalla, koita ajatella positiivisesti ja huomenna sitten nlan tädille soittelemaan :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Hyvä kun mainitsit koti-dopplerin. Mulla se kanssa rauhoitti mieltä yhden keskenmenon jäljiltä. Kaikille se ei toki sovi.

Mä siis ostin sen koti-dopplerin just keskenmenon vuoksi!Ed.raskaus päättyi keskenmenoon rv 11

Ekan lapsen kanssa istukka etuseinässä ja tunsin liikkeet vasta joskus raskausviikolla 26 eikä vatsakaan kasvanut ennenkuin vasta ihan viime metreillä. Eli ei kannata huolestua kyllä ne sieltä vielä tulevat. Vaikka eihän se vakuuttelu mitään auta, itsekin olin silloin ihan varma, että ei siellä mitään ole tai että se on ainakin kuollut kun ei mitään tuntenut mutta terve ja hyväkokoinen neiti sieltä kutenkin vaan tuli :)

Et ole ainoa :). Olen nyt rv 26, eikä ne liikkeet todellakaan ole niin voimakkaat kuin monilla palstoilla kehutaan. Tosi harvoin tuntuu vatsan päälle. Päivä päivältä liikkeet kuitenkin voimistuvat ja veikkaanpa, että jonain päivänä sitä on vaan tyytyväinen, jos ei liikkeet tunnu ihan niin kovaa kuin muilla :).

Vkolla 20 tunsin jotain epämääräistä elohiiren tapaista, ei siis mitään todella selkeää. Ultra kuitenkin tiesi kertoa, että istukka on edessä, joten liikkeet ei kovin hyvin tunnu, vaikka lapsi liikkui vilkkaasti.

koti-dopplerilla kuulee myös vauvan liikkuvan kohdussa ja sen lapsiveden "lorinat" ku pikkanen jumppaa siellä.eli jos ei heti löydy sydänäänet,ni kuulee liikkeet,et hengissä ollaan...

Oli istukka edessä, enkä tuntenu kunnolla liikkeitä loppuaikoinakaan. Tosin tytön asento oli kans vähän hankala sen liikkua et mitään kuperkeikkaa ei heitellykkää, mut käytiin käyrillä ja muuta niin kyllä se siellä liikuskeli paljonkin. Terve ja varsin liikkuvainen 8kk tuo nyt on.

Jos maha ei vielä ole kasvanut ulospäin, niin on odotettavissa että se kasvaa sitten vauhdilla kun lähtee kasvamaan kunnolla. Kannattaa rasvata ja hieroa vatsanahkaa etenkin kyljen etuosasta sillä raskausarvet tulevat oletettavasti olemaan melkoiset. Itselläni liikkeet tuntuivat kyllä mutta maha alkoi kasvaa vasta puolenvälin jälkeen ja näytin aivan violettiraitaiselta tiikeriltä.

Takana tosiaan yksi keskenmeno ja se tietysti tuo oman epävarmuutensa koko odotukseen. Ultra oli nyt 12. viikolla ja silloin kaikki onneksi ok:)

Ehkä täytynee harkita, josko tuon dopplerin sittenkin vielä hankkisi. Olen ollut niin kahden vaiheilla sen hankkimisen kanssa, kun en ole osannut päättää, lisäisikö vai vähentäisikö se tätä vainoharhaisuutta, jos en esim. jonain päivänä olisi saanut ääniä kuuluviin. Neuvolassakin ovat vähän joutuneet ääniä kaivelemaan, tarkoittaisiko sitten juurikin sitä, että kohtu on taaksepäin kallellaan. Mutta nyt kun ajattelen, niin kyllä olisin ehkä silti tyytyväisempi, jos olisin sen dopplerin tosiaan hommannut:)

Yhteistyössä