Ruumillinen kuritus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pacific
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24747382]Surullista. Nyt ymmärrän, että et voi käsittää miten jotkut pärjäävät ilman tukistamisia ja luunappeja. Ja silti lapset uskovat ja osaavat käyttätyä.[/QUOTE]

Luitkohan mun alkuperäisen postauksen kunnolla? Sanoin varsin selvästi, että JOS MUU EI AUTA, ei ole mitenkään väärin yrittää HARMITONTA ruumiillista kuritusta. Jos joku saa hirveät traumat jostain tukistamisesta tai luunapeista niin kyllä siinä on jokin pielessä. Ei PIENEN ruumiillisen kurituksen takia normaali ihminen saa mitään traumoja.

Luitkohan mun alkuperäisen postauksen kunnolla? Sanoin varsin selvästi, että JOS MUU EI AUTA, ei ole mitenkään väärin yrittää HARMITONTA ruumiillista kuritusta. Jos joku saa hirveät traumat jostain tukistamisesta tai luunapeista niin kyllä siinä on jokin pielessä. Ei PIENEN ruumiillisen kurituksen takia normaali ihminen saa mitään traumoja.

Noinko ymmärrät normaliuden? Miten hyvin kestää kuritusta?

Okei ehkä huonot sanavalinnat en mä ihan niin tarkoittanut, mutta kyllä silti ihminen kestää harmittoman, pienen kurituksen ihan ilman minkäänlaisia traumoja tai loputonta vihaa vanhempiaan kohtaan.

[QUOTE="Minna";24747666]Olen saanut tukistuksia ja luunappeja, ja kyllä, rakastan vanhempiani vähemmän niiden takia. En halua nyt aikuisena halata niitä, jotka ovat minua satuttaneet.[/QUOTE]

Sitten vanhempasi ovat varmaan käyttäytyneet muutenkin eri tavalla kuin omani. Silloin kun oltiin ilman riitoja, niin meillä helliteltiin paljon ja oltiin läsnä, ehkä siksikin rakkaus vanhempiini ei rikkoontunut ajoittaisesta tukkapöllystä :)

• Tykkää
Reactions: Sanyo

Aha. Et ilmeisesti tajua, että lapset ovat erilaisia. Toinen saa helpommin syviä traumoja kuin toinen. Vanhemmat yleensä vähättelevät käyttämänsä väkivallan määrää. Pikkuinen tukistus on tosiasiassa todella raakaa repimistä niskavilloista, niin että hiustupsut vaan jäävät käteen.

[QUOTE="Vieras";24747780]Aha. Et ilmeisesti tajua, että lapset ovat erilaisia. Toinen saa helpommin syviä traumoja kuin toinen. Vanhemmat yleensä vähättelevät käyttämänsä väkivallan määrää. Pikkuinen tukistus on tosiasiassa todella raakaa repimistä niskavilloista, niin että hiustupsut vaan jäävät käteen.[/QUOTE]

Mistäs tiedät näin joka kodissa olevan? :whistle:

Mikähän se on se tilanne, jossa MUU EI AUTA? Ja miten määrittelet PIENEN ruumiillisen kurituksen? Jos se PIENIKÄÄN ei kohta enää auta, niin onko silloin oikein turvautua SUUREMPAAN voimaan ja KOVEMPAAN kuritukseen?

Mikähän se on se tilanne, jossa MUU EI AUTA? Ja miten määrittelet PIENEN ruumiillisen kurituksen? Jos se PIENIKÄÄN ei kohta enää auta, niin onko silloin oikein turvautua SUUREMPAAN voimaan ja KOVEMPAAN kuritukseen?

Jos esimerkiksi lapsi käyttäytyy syyttä väkivaltaisesti vanhempiaan kohtaan, niinkuin minä tein lapsena ja olen tyytyväinen siihen, että vanhempani kurittivat minua. Siinä yksi esimerkki. Määrittelen pienen ruumiillisen kurituksen juuri esimerkiksi luunappiin tai LIEVÄÄN tukistamiseen. Ja ei, jos ei pieni kuritus auta, se ei oikeuta suurempaan.

Jos esimerkiksi lapsi käyttäytyy syyttä väkivaltaisesti vanhempiaan kohtaan, niinkuin minä tein lapsena ja olen tyytyväinen siihen, että vanhempani kurittivat minua. Siinä yksi esimerkki. Määrittelen pienen ruumiillisen kurituksen juuri esimerkiksi luunappiin tai LIEVÄÄN tukistamiseen. Ja ei, jos ei pieni kuritus auta, se ei oikeuta suurempaan.

No sehäh kuulostaa hyvältä. Kaikki mätkii kaikkia..

2. ”Lapsi ei tottele, jos häntä ei kuriteta.”

Lapset haluavat yleensä miellyttää vanhempiaan. Pienen lapsen rajoittaminen on mahdollista aikuisen ylivoimalla, jos hän ei muuten tottele. Väkivallan välttämisessä on usein kyse vanhemman itsehillinnästä ja viitseliäisyydestä kärsivällisesti opastaa lasta.

Lasten impulsiivisuus taas edellyttää vanhemmilta valvontaa. Väkivallan käyttö on kielletty.

http://www.alalyolasta.fi/ala_lyo_lasta/kasityksia_kurittamisesta

Jos ei muu auta ko väkivalta ni sit on kasvatus pielessä. En kehtaa sanoa kyseisille ihmisille mut pikkasen puistattaa kun 2v heitti palloa sisällä ja tän isovanhempi kielsi mut lapsi ei uskonut ni st uhattiin tukkapöllyllä... ja lapsi hätääntyneenä itki ja piteli päätään "ei tukkapöllyä!" loppu pallon heittely uhkaamisellakin... kamlaa musta. en mä halua että lapsi pelkää mua että jos et tottele tulee tukkapöllyä! enkä mä oikeesti vois nyppästä noista hennoista hiuksista vaan sen takia ko mulla menee hermo enkä muuta keksi. Ja kyllä meillä on ihan kiitettävää uhmaa,, ja jos joku aikuinen ottaa mun lasta tukasta kiinni ni otan myös tämän aikuisen.. mikä ihme siinä on et aina verrataan ko ennen vanhaan sitä ja tätä.. paremmin asiat nykyään on..

• Tykkää
Reactions: Katylina
Ei ole, mutta hyväksyisitkö sen, jos puolisosi tulisi tukistelemaan sinua niskavilloista, tai nakkelisi luunappeja, kun teet hänen mielestään jotain väärin? Tuskin kukaan haluaa sellaista kohtelua itselleen, miksi sitten lapselle. Vaikka ei kyseessä olisikaan mikään kivulias rangaistus.

En hyväksyisi, mutta en tekisi niin lapsellekkaan. Minähän sanoinkin, että _jos_mikään_muu_ei_auta_....

Ei ole, mutta hyväksyisitkö sen, jos puolisosi tulisi tukistelemaan sinua niskavilloista, tai nakkelisi luunappeja, kun teet hänen mielestään jotain väärin? Tuskin kukaan haluaa sellaista kohtelua itselleen, miksi sitten lapselle. Vaikka ei kyseessä olisikaan mikään kivulias rangaistus.

No jos minä vänksytän miehelle neljä viisi tuntia yhteen mittaan jotain turhaa tai käyttäydyn muuten hyvin huonosti.... Todennäköisesti luunappi ainakin tehoasi :D

[QUOTE="Vieras";24680090]Kyllä on luunappikin väkivaltaa. Jos lasta saa fyysisesti kurittaa, saa aikuistakin samalla logiikalla. Ja laki kieltää kaiken fyysisen kurituksen, hyvästä syystä. Kyllä lapset saa muutenkin kuriin.[/QUOTE]

Yhtäään en ota kantaa ruumiillisen kurituksen puolesta tai vastaan. Mutta.... Vanhemmilla on oikeus, ja velvollisuus kurittaaa (jollain tavoin) lapsiaan.
Kellään ei taas ole oikeiuta tai velvollisuutta kurittaa ketään aikuista. Jos ei nyt oteta huomioon viranomaiskuritusta, sakkoja, vankeutta yms.....

Yhteistyössä