Ruumiillinen kuritus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Buono
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Buono

Aktiivinen jäsen
28.03.2007
1 070
0
36
No mietinpähän tässä vaan sitä asiaa, että esim silloin kun mun mummon lapset on olleet pieniä. Ei hänellä varmaankaan ole ollut aikaa kieltää jostain asiasta sataa kertaa ja estää lasta tekemästä pahojaan tuhatta kertaa. Väkisin tulee kyllä mieleen sekin, että miksi tämän päivän lapset ei usko mitään ja miksi tämänkin palstan mammat on suurinosa helisemässä jälkikasvunsa kanssa.
Ruumiillinen kuritushan on varmaan sen takia tehty kielletyksi, että aina on ihmisiä, jotka eivät hallitse itseään ja vetävät yli.
Suun peseminen saippualla tai luunappi ei varmaan ketään tapa tai aiheuta edes mitään traumoja. Pienehkö selkäsaunakin todennäköisesti vaan vahvistaisi luonnetta... mutta mennäänkö tässä nyt vanhempien kustannuksella ihan toiseen äärilaitaan, kun kaikki tämä on kielletty.

oon hiukan samoilla linjoilla sun kans. ei meistä (mä ja mun 3 sisarusta) kukaa ainakaa oo pöllömmäksi tullu vaikka luunappeja saatiinki,vanhin veli on kyllä saanu oikein vittastaki. Mä sain aina siitä ku muka kiusasin pikkuveljee... :whistle:

Mutta eihän aikuistakaan saa "ihan vähän vaan läppästä" :| Pitäskö miun antaa miun miehelle luunappi siitä hyvästä, ettei se "muista" tehä asioita, joita mie olen pyytäny?

Mie olen saanu lapsena selkääni ja voin sanoa, että olen siitä jopa jollain tasolla traumatisoitunut. Monta kertaa olen kurituskokemuksiani käynyt itkien läpi terapiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pistoja Syrämmes:
Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Mäkin oon saanut koivuniemen herraa paljaalle persustalle ja äiti tukisteli niin pitkään kuin ylettyi. Traumoja ei ole jäänyt, eikä musta tämän epänormaalimpaa tullut.

ootko varma...? :xmas:

Kyllä. Muistan selvästi sen vitsan ja tukistelut. Traumoja en ainakaan itse huomaa, ja tosiaankaan tämän epänormaalimpi en ole.

Mie kyllä sain harva se päivä kurinpalautuksen, veli ei niinkään mut mie olinki se pirullisempi. Suorastaan mahoton tyttö. Aina pahan teossa. Äitin kans puheltiin yks päivä tästä samaisesta asiasta ja sano että minun pikkusiskoja ei ole enää kuritettu tukkapöllyä kummemmin, ajat muuttuu...

[quote="Pitäskö miun antaa miun miehelle luunappi siitä hyvästä, ettei se "muista" tehä asioita,

Ei, kyllä se kasvatusvastuu sun miehesi osalta on ollut ihan muilla ja mennyt jo pahasti ohistse!

Olen sitä mieltä, että nykylapset kasvatetaan liian lempeästi, hempeästi, pehmeästi, kivasti... Kaikki perustellaan, selitetään, neuvotellaan ja mietitään vimpan päälle hienosti ja taiten. Että ei vaan ois epämukavaa tai ei aina niin kivaa. Se näkyy ja tulee näkymään, eikä välttämättä positiivisella tavalla.

Esimerkiksi opettajalla ei todellakaan ole aikaa ja rahkeita perustella joka asiaa ja tekemistä näille nykyajan viisastelijoille. Jos pitää tunnin alussa luennoida, miksi nyt avataan kirja ja miksi nyt pitää kuunnella, niin siihen peruskurin pitämiseen meneekin iso osa ajasta.

Miksi joku asia ei voi olla vain EI. Miksi pitää leipoa ja taikinoida joka risauksen kanssa. Miksi kasvatuksesta on tehty niin koukeroista, hienoa ja monisyistä? Miksi vanhemmat ei enää ole auktoriteetti ja peräseinä, vaan monissa perheissä lapset johtaa 6-0.

Joku sen rajan vetää jossain vaiheessa. Opettajat on hankalassa asemassa ja eniten teettää vaativat vanhemmat, joiden kullannuppua kohdellaan kaltoin, kun hälle sanotaan, että vaatteet päälle ja pihalle, mars. Eikä perustella, vaikka hän on niin fiksu.

Tuskin kukaan tajusi pointtia, mutta tulipa naputettua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen sitä mieltä, että nykylapset kasvatetaan liian lempeästi, hempeästi, pehmeästi, kivasti... Kaikki perustellaan, selitetään, neuvotellaan ja mietitään vimpan päälle hienosti ja taiten. Että ei vaan ois epämukavaa tai ei aina niin kivaa. Se näkyy ja tulee näkymään, eikä välttämättä positiivisella tavalla.

Esimerkiksi opettajalla ei todellakaan ole aikaa ja rahkeita perustella joka asiaa ja tekemistä näille nykyajan viisastelijoille. Jos pitää tunnin alussa luennoida, miksi nyt avataan kirja ja miksi nyt pitää kuunnella, niin siihen peruskurin pitämiseen meneekin iso osa ajasta.

Miksi joku asia ei voi olla vain EI. Miksi pitää leipoa ja taikinoida joka risauksen kanssa. Miksi kasvatuksesta on tehty niin koukeroista, hienoa ja monisyistä? Miksi vanhemmat ei enää ole auktoriteetti ja peräseinä, vaan monissa perheissä lapset johtaa 6-0.
Tajusin. Ja näin se on!!!
Joku sen rajan vetää jossain vaiheessa. Opettajat on hankalassa asemassa ja eniten teettää vaativat vanhemmat, joiden kullannuppua kohdellaan kaltoin, kun hälle sanotaan, että vaatteet päälle ja pihalle, mars. Eikä perustella, vaikka hän on niin fiksu.

Alkuperäinen kirjoittaja Velmu:

Tajusin. Ja näin se on!!!

Uus yritys... Siis tajusin, näin se just on!!!!

Mäkin oon saanut koivuniemen herraa paljaalle persustalle ja äiti tukisteli niin pitkään kuin ylettyi. Traumoja ei ole jäänyt, eikä musta tämän epänormaalimpaa tullut.
Muakin on kuritettu ruumiillisesti ja olen saanut siitä traumoja. Jo varsin pienenä päätin, että jos mulla joskus on omia lapsia, niin niihin en käsiksi käy. Enkä ole käynyt. Lieneekö traumani yksi syy siihen, että en antanut exälle edes toista tilaisuutta, vaikka sitä itkien polvillaan multa rukoili sen jälkeen, kun oli mojauttanut mua nyrkillä. Se oli kerrasta loppu, vaikka ex-anoppi sanoikin, että eihän pikku selkäsauna silloin tällöin niiin vaarallista ole |O |O

Vanhemmilta puuttuvat konstit pitää lapset ruodussa. Lapset on pomoja perheissä, joissa joka asia neuvotellaan ja luovitaan mukavaksi. Kun sitten elämässä tulee tilanne, että joku asia onkin EI, niin sitten kullannuppu suuttuu, kun minua ei huomioidakaan.

Vanhemmilta puuttuvat konstit pitää lapset ruodussa. Lapset on pomoja perheissä, joissa joka asia neuvotellaan ja luovitaan mukavaksi. Kun sitten elämässä tulee tilanne, että joku asia onkin EI, niin sitten kullannuppu suuttuu, kun minua ei huomioidakaan.
Ruumiillinen kuritus ja kasvattamatta jättäminen eivät ole ainoita vaihtoehtoja, miten lasten kanssa voi elää. Lasta voi kasvattaa, vaikkei kävisikään käsiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Muakin on kuritettu ruumiillisesti ja olen saanut siitä traumoja. Jo varsin pienenä päätin, että jos mulla joskus on omia lapsia, niin niihin en käsiksi käy. Enkä ole käynyt. Lieneekö traumani yksi syy siihen, että en antanut exälle edes toista tilaisuutta, vaikka sitä itkien polvillaan multa rukoili sen jälkeen, kun oli mojauttanut mua nyrkillä. Se oli kerrasta loppu, vaikka ex-anoppi sanoikin, että eihän pikku selkäsauna silloin tällöin niiin vaarallista ole |O |O

Ei meilläkään toisille turpiin anneta. Mutta esikoista (6 v) oon kyllä muutamaan kertaan tukistanut, kun ei mikään puhe ole mennyt perille. Tukistaminen on auttanut sikäli, että sen jälkeen juippi on kuunnellut. Ja kyllä 1-vuotiaskin nykyään saa (hiljaa!) sormilleen, kun kielloista huolimatta käy ruuvaamassa tiskikoneen päälle tai kääntämässä stereoiden volyyminapin kaakkoon.

Nii, ja sitten kun se kullannuppu on jo iso, tahot jotka hänen kanssaan joutuu tekemisiin ei takuulla neuvottele ja luovi.. Kullannupulle olisi ollut parempi, jos olisi pienestä pitäen oppinut tottelemaan ja noudattamaan sääntöjä.

Sanoisin että vähemmän kivuliasta olisi myöhemmin elämässä jos olisi saanut "vitsaa" silloin kun sen aika oli.

Ei meilläkään toisille turpiin anneta. Mutta esikoista (6 v) oon kyllä muutamaan kertaan tukistanut, kun ei mikään puhe ole mennyt perille. Tukistaminen on auttanut sikäli, että sen jälkeen juippi on kuunnellut. Ja kyllä 1-vuotiaskin nykyään saa (hiljaa!) sormilleen, kun kielloista huolimatta käy ruuvaamassa tiskikoneen päälle tai kääntämässä stereoiden volyyminapin kaakkoon.
Mä en otakaan kantaa siihen, mikä on muille hyväksi =) Ainoastaan siihen, mikä on ollut itselleni ja mun lapsille hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ruumiillinen kuritus ja kasvattamatta jättäminen eivät ole ainoita vaihtoehtoja, miten lasten kanssa voi elää. Lasta voi kasvattaa, vaikkei kävisikään käsiksi.

Olen täysin samaa mieltä. Mutta mä valitettavasti kuulun siihen onnettomien kasvattajien ryhmään, jolta konstit ovat loppuneet.

Yhteistyössä