Ruuan syöminen kaupassa ennen maksamista on näpistys. Mitä mieltä te olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Birgitte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu tilanteesta. Olen ollut kaupassa diabeetikon kanssa, joka verensokerit yllättäen romahti. Tuttavani nappasi hyllyltä keksilaatikon, kun oli pakko jotain saada. Ei ole koskaan ennen tätä ketjua tullut mieleenikään, että kyseessä olisi ollut varkaus.

Miksi asiasta ei voi kysyä myyjältä? En ymmärrä. Jos kertoo myyjälle, että nyt on se tilanne, että verensokerit romahtivat ja otan tästä keksin ja maksan kassalla myöhemmin, se on etukäteen sovittu asia ja siten hyväksytty. Myyjiä on kyllä paikalla ja jos ei ole niin kajauttaa ilmoille kunnon huudon niin kyllä tulee. Eihän sen pitäisi olla mikään häpeä huutaa kaupassa myyjä paikalle jos ei ole häpeä sekään, että ottaa ilman lupaa käyttöönsä kaupan omaisuutta. Kysymiseen menee muutama sekunti. Edes diabeetikko ei kuole niiden muutaman sekunnin aikana jos kerran on vielä siinä kunnossa, että keksin syömiseen on aikaa. Jos myyjää ei kertakaikkiaan löydy, se keksi on sitten otettava ja syyttää voi kaupan huonoa palvelua,

Minut opetettiin noudattamaan käytöstapoja ja kunnioittamaan toisten omaisuutta, käyttäytymään kaupassa ja kysymään lupaa. Enkä ole orjallisesti lakia kunnioittava ihminen. Olen ollut lain kanssa napit vastakkain nuoruudessani ja nykyäänkin voin toki rikkoa säädöksiä jos ne ovat täysin maalaisjärjen vastaisia, mutta tällaiset ehkä pieniltäkin tuntuvat asiat jotenkin tyssäävät oikeudentajuuni ja käsitykseeni hyvistä tavoista. Jos itse olisin kauppias, antaisin luvan jos jollain on hyvä peruste moiselle ja kysyy kohteliaasti lupaa, mutta ilman lupaa kaupan omaisuutta mussuttavia en katsoisi hetkeäkään.

Hyväksyn ennen maksamista syömisen vain yhdessä ainoassa tilanteessa: jos kyseessä on diabeetikko jonka verensokerit huutaa hiilareita tai jos jollakin on helteestä johtuen nestehukka ja on pakko saada jotakin juotavaa just nyt. Elikkä vain ongelmatapauksessa. Ja kiukuttelevat kersat ei kuulu ongelmatapauksiin.

Ainaki aikoinaan kyrsi kaupassa töissä kun osa tuotteista myytiin paketeissa, ei yksittäin. Penskat repi ja litki trip-mehuja ja kassalla sitten mammat päivitteli kun ei niitä yksittäin myytykkään vaan kuuden paketeissa. Hävikkiinhän ne meni, sitä kahden euron pakettia ei useinkaan suostuttu maksamaan! Että turha sössöttää siitä että kaikki syöty maksetaan mukamas

Tästä on ollut pitkiä ketjuja, syömisen puolustajien argumentit lähinnä:
a. lapsella voi olla joku sairaus, että kuolee hetkessä ellei saa ruokaa just siinä ja silloin, ja aiemmin ei voinut kauppaan mennä koska blaa blaa blaa
b. ihmiset jotka ei syö ennen maksamista ovat tiukkapipoisia, eivät ymmärrä että jos joku hetkessä elävä spontaani ihminen perheensä kanssa on vaikkapa ollut koko päivän uimarannalla ja lähtee maha kurnien kotiin päin, ja keksii ex tempore kesken matkan mennä ruokakauppaan tekemään viikon ruokaostokset, ei ne lapset jaksa sitä aikaa ilman ruokaa.

Että tällaisia argumentteja.

Aikuisten tulisi huolehtia siitä, että lapset ovat kylläisiä tai eivät niin nälkäisiä, etteivät selviäisi kauppareissusta ilman kaupan tavaroiden syömistä. Jos lapsi on niin nälkäinen kaupassa, että pakko tyrkätä banaania tai mehua, niin vanhempi ei ole huolehtinut lapsensa hyvinvoinnista. Siinä on ongelma, ei siinä saako syödä kaupan tavaroita vai ei. Tuntuu vain, että osa vanhemmista ei vaan enää kanna vastuuta lapsistaa ja sitten valitetaan kun myyjä tuli ärähtämään syödystä banaanista, kun sillä niko-petterillä oli niin nälkä...

Kaupan tavarat on ensin maksettava ja tätä meidän perheessä noudatetaan. Mutta aina tilanteessa kuin tilanteessa voi tarvittaessa joustaa ja kerran avasin kaupassa rusinapaketin että sain sovitettua itelleni juhlamekkoa.

Kaupassa varmaan tulisi olla samat säännöt kaikille. Kuinkahan monelle kauppiaalle on ok, että lauma teinejä tulee karkkihyllylle syömään karkkeja, joita ei ole vielä maksettu ja hörppii energiajuomaa päälle?

Tai onko janoisilla oikeus avata siideripullo ennen kuin kassa on tarkistanut henkkarit?

Kaupassa syöminen on ehkä enemmänkin mun mielestä käytöstapojen puutetta kun näpistelyä jos nyt oletetaan että syömiset maksetaan kassalla.

Juuri tätähän se on, käytöstapojen puutetta. Ihmisistä on myöskin jostain kumman syystä mukava venyttää sääntöjä, tehdä omia sääntöjä ja sitten keksiä oikeutusta teolleen, vaikka helpompaa olisi tehdä niin kuin kuuluu tehdä niin ei tarvitse selitellä kenellekään mitään.

Kahden pienen lapsen äitinä en voi ihan oikeasti käsittää, kuinka nälkäinen pitää lapsen olla, että sillä samalla sekunnilla pitää saada jotain ruokaa. Eiköhän se ole vaan vanhempien mukavuudenhalua, jos/kun lapsiaan kaupassa syöttää. Tottakai olisi varmasti huomattavasti mukavampaa käydä kaupassa kärryissä hiljaa istuvan (ja sitä kaupan banaania syövän) lapsen kanssa kuin lapsen, joka kirkuu ja huutaa tyytymättömyyttään ja tyhmää kauppareissua. Suurin osa meistä vanhemmista voi kuitenkin tehdä valinnan jo kotona ja mennä kauppareissulle yksin. Jos/kun lapset on pakko sinne ottaa mukaan, on heidän olemistaan vaan pakko kestää.

Itse en kuormasta syömistä ihan rikollisena touhuna pitäisi, mutta täysin käsittämättömänä juttuna silti. Ja tietysti myös huonona käytöksenä.

Mun mielestä on junttia syödä vielä maksamattomia eväitä, ei tulis itsellä mieleenkään. Mä en tiedä mikä ois riittävä syy syödä maksamattomia eväitä, lasten on hyvä oppia odottamaan, lapsille voi käydä ensin ostamassa syötävää jos on nälkä ja diapeetikon ois varmaan syytä pitää aina jotain verensokerin nostattavaa käden ulottuvilla jos se niin äkisti romahtaa. Vaikea tietää kuka näpistää ja kuka ei, saapi seurata kassalle asti...

Meidän diabeetikolle on kyllä lähes aina evästä mukana taskussa ja laukussa. Mutta jos ollaan kaupassa annan mielummin sieltä hyllystä, kuin rupean kaivelemaan laukusta pillimehua ja sitten selittämään, että tämä oli kyllä mukana.

Mitä hittoa nyt taas!
Kellekkään ei sitten tullut mieleen, että jos joutuu helteellä kävelemään kauppaan joko sen pikkukersan kans tai ilman, ja kun tuntuu että nääntyy justiinsa janoon, niin varmana ainaskin minä otan sen limupullon itelleni tai kersalle pillimehun ja siitä saa juoda mitä juo, kassalla sitte maksetaan kun lähetään.
Muuten koko reissu pilalla jonku janon takia!

Välillä mietin kun kaivan hoitolaukusta pillimehun tai hedelmäsosepussin lapsen syötäväksi, että luuleekohan joku, että ollaan otettu se hyllystä. Ei me yleensä syödä kauppareissulla, joskus vaan taaperolla iskee nälkä tai kiukku aikaisemmin. Mutta maksamatta ei koskaan syödä.

No, meillä kävi niin, että vauva alkoi itkemään maitoa kesken kauppareissun. Laukussa oli kyllä omakin korvikepurkki, mutta kysästiin myyjältä kumpaa käytetään ennemmin niiden hyllymaitoa, vai omaa laukusta. Myyjä valitsi mieluummin hyllyn, kun on kuulemma vaikeaa muuten tietää ollaanko syötetty oma, vai hyllytuote ja voidaan joutua ongelmiin.

Että semmosia näpistelijöitä.

Olen samaa mieltä,kaupassa ei syödä.Muttakun mun lapsi ottaa kärrystä pillimehun ja alkaa juomaan kun äidin selkä kääntyy ympäri.Näin kävi viimeksi.Lapsi on erittäin vilkas ja nopea liikkeissään.Maksettiin tietysti kassalla se tyhjä pillimehupurkki.

Minulla on matala verenpaine ja kerran meni lenkki sen verran pitkäksi, että alkoikin huimata älyttömästi. Sillä kerralla ei ollutkaan mukana mitään, millä nostaa verenpainetta, joskus sen vain unohtaa, vaikka aikuisena ihmisenä koitan aina varautua. Onneksi olin lähellä kauppaa ja kävin ostamassa lakua. Maksoin sen ja kaupan ulkopuolella istuin puiston penkille ja söin sen mitä olin maksanut. Tietysti siinä huimauksessa joutui astelemaan varovasti ja olo oli kamala, se kun on hirveä olo kun verenpaine on järkyttävän alhaalla... Ei tullut silti mieleenkään istua kaupan lattialle syömään keskelle käytävää jotain verenpainetta nostavaa ja vasta sitten käydä maksamassa. Sellainen toiminta olisi moukkamaista ja hyvien käytöstapojen vastaista.

Ja ne, joilla jano yllättää kesken kauppareissun useasti: opetelkaa kantamaan vesipulloa mukana! Siitä voi hörpätä vaikka ennen kuin astuu kauppaan ja vaikka kaupassakin, ei tarvitse ostamattomia tuotteita rääpiä ennen kassaa.