ruskea vuoto+alkuraskaus: MITÄ?

• Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
minä
Raskausviikkoja 8 ja viimiset 2 viikkoa tullut ruskeaa vuotoa. Kipuja ei ole, mutta kyllä vähän huolettaa. sydänääniä ei ole kuunneltu ja ultrakin on vasta kolmen viikon päästä. Toivon niiiiin kovasti että olis normaalia ja kaikki hoituisi :) En edes tiedä onko kyse tuulimunasta, koska todellisesta vauvasta ei ole mitään "todistetta". Hirveää tämä epätietoisuus..

mulla sama
Alkuperäinen kirjoittaja minä;10853839:
Raskausviikkoja 8 ja viimiset 2 viikkoa tullut ruskeaa vuotoa. Kipuja ei ole, mutta kyllä vähän huolettaa. sydänääniä ei ole kuunneltu ja ultrakin on vasta kolmen viikon päästä. Toivon niiiiin kovasti että olis normaalia ja kaikki hoituisi :) En edes tiedä onko kyse tuulimunasta, koska todellisesta vauvasta ei ole mitään "todistetta". Hirveää tämä epätietoisuus..

Ikävä sanoa, mutta mulle tällainen merkkasi juuri keskenmenoa. Pyydä neuvolan kautta pääseväsi ultraan, niin asia selviää. Epätietoisuus on hirveää! Toivon tietysti, että sulla ja pikkuisella olisi kaikki kunnossa!

sama täällä
Ruskea vuoto muuuttui 1,5 viikon jälkeen kirkkaammaksi ja kesken meni lopullisesti rv 10. Olen pahoillani jos sinun kohdallasi on näin. Itse tulin onneksi heti perään raskaaksi ja nyt rv 19.
Toivotaan että kaikki hyvin. Mene ultraan, muuten ei asia selviä.

apua
Hei! Halusin alkaa tässä kyselemään kun en ole varma olenko raskaana! Menkat myöhässä 5 päivää. Oireita on rinnat turvonneet,väsymys,koko ajan nälkä ja päänsärky. Tänään illalla huomasin että kun olin vessa paperiin jäi vähän ruskehtavaa verta....laitoin siteen ja siihen tullut ihan vähän kans ruskeaa verentapasta....mitä teen?

pippa
Hei! Halusin alkaa tässä kyselemään kun en ole varma olenko raskaana! Menkat myöhässä 5 päivää. Oireita on rinnat turvonneet,väsymys,koko ajan nälkä ja päänsärky. Tänään illalla huomasin että kun olin vessa paperiin jäi vähän ruskehtavaa verta....laitoin siteen ja siihen tullut ihan vähän kans ruskeaa verentapasta....mitä teen?

Sun kannattais varmaan ihan ekana ostaa testi ja katsoa mitä se sulle sanoo :) Jos olet raskaana niin kivuton vuoto on ihan normia eikä siitä kannata hätääntyä, jos vuoto on runsaampaa ja siihen alkaa liittymään kipuja sitten kannattaa soittaa lääkäriin. Mulla on kanssa tullut verta (RUNSAASTI) ja myöskin tuota ruskeaa vuotoa, ei kylläkään ole housuille asti kerennyt. Olen edelleen onnellisesti raskaana vaikka vuotoa on ollut jos jonkin moista. Tsemppiä testin tekoon! :)

Viimeksi muokattu:
E.ruokoniemi
Olen vasta 17 ja menetin neitsyyteni n.3-4viikkoa sitten. Minulla on ollut nyt reilun 2viikon ajan ruskeaa epämääräistä vuotoa ja huimausta. Onko siis mahdollista, että on tapahtunut vahinko ja olen raskaana? Aikaisemmin ei ole ollut ruskeaa vuotoa.. En oikein tiedä mitä tehdä. Mutta ei tämä voi normaalia olla, vai voiko?

mietteitä mietteitä...
Hei! Lueskelin tässä näitä mietteitä ja kysymyksiä ruskeasta vuodosta ja ajattelin onkohan kenenkään kohdalle käynyt niin että kuukautisten jälkeen oli paripäivää ilman minkäänlaista vuotoa ja sitten alkanut tämä ruskea vuoto, joka ei tosin kovin runsasta ole, silloin huomaa kun vessassa käy.. Minulla sitä on jatkunut jo viikon verran ja ylävatsa on tullut nyt välillä vain kipeäksi. Ehkäisyä en ole mieheni kanssa käyttänyt ollenkaan, ja hommailtiin kuukautisten loppupuolellakin ja sen jälkeen. Kohdunnapukka on myös tavallista suurempi. Papassa olen käynyt vasta ja siellä sanottiin että olis vaan 1.luokan tulehus vai miksi näitä sanotaan ja että puolenvuojen päähän otetaan uus aika ja ei tarvi hoitaa millään lääkkeillä poiskaan.. voiskohan vuoto johtua tästä tulehduksesta vaikko olisin raskaana....

pelottaa
mulla on nyt useamman päivän ollut tota samaa ja viikkoja vasta noin 9 omien laskujen mukaan. mukana on myös ollut verisiä klimppejä. pitäisiköhän olla huolissaan? .. :(

Enkelin äiti
Minun kokemukseni mukaan verenvuoto ei ole koskaan hyvä asia.
Ensimmäinen raskaus päättyi km 18+6, vuotelin viikoilta 11+5 asti, ihan kunnolla kipujen kanssa välistä.
Kaikki oli ultran mukaan aina ok. Syytä ei koskaan saatu selville miksi synnytys käynnistyi.
Pienimies oli elossa viimeiseen hetkeen saakka lapsivesien jo mentyä. Sitkeä sissi oli.

Nyt ollaan uudestaan raskaana, tuhruttelu ja pieni verenvuoto alkoi pari pv sitten, eli eiköhän tämä taas ollut tässä. Oireetkin loppuivat kuin seinään. Onneksi ollaan ihan alussa.
Vahvasti vain epäilen että oli tuulimuna. Tänään on ultra ja saadaan viimeinen tuomio.

Jos verta tulee, suosittelisin menemään välittömästi lääkärille tsekkamaan tilanteen.
Itse olisin ainakin huolissani. :/

Kokemusta molemmista
Mulla on kokemusta sekä onnistuneesta että keskenmenneestä raskaudesta, molemmissa vuosin verta.

Eka raskaus meni kesken rv 8+, vaikka olin käynyt viikolla rv 6+ varhaisultrassa, jonka mukaan kaiken piti olla hyvin (syke löytyi jne.). Ultrasta seuraavana päivänä aloin kuitenkin vuotamaan ruskeaa (vanhaa) verta ja sitä jatkui pari viikkoa, aina siihen asti kun alkio tuli ulos kovien kipujen ja vuotojen kanssa.

Toisessa (onnistuneessa) raskaudessa vuosin verta kaksi kertaa, rv 5+ ja 6+. Silloin verta tuli oikein kunnolla ja olinkin molemmilla kerroilla ihan varma että raskaus meni kesken. Pieni kuitenkin sinnitteli ja on nyt reilun vuoden ikäinen tyttönen jonka laitoin juuri yöunille :) Tässä tapauksessa veren vuoto johtui kuulemma hematoomasta tms. kohdun suulla, joka ei ollut vaarallinen alkiolle.

Kaikki on siis mahdollista! <3

elokuu 2012
Kerron oman tarinani alkuraskauden ruskeaan niukkaan vuotoon liittyen.
Minulla on jo parin viikon ajan joka paiva (mutta vain noin kerran paivassa) jaanyt vessassa paperiin hieman ruskeaa vuotoa. Joskus mukana on ollut myos jotain sitkeämpää, ehkä siis pieni hyytymä. Minulla on myos silloin tälloin ollut jonkin verran vatsakipuja. Ei kuitenkaan mitään voimakasta. Tänään kävin gynekologilla ja kieltämättä pelotti että mitenkohan on... kaikki kuitenkin oli aivan loistavasti. Kymmenennellä viikolla ollaan ja ultrassa 2,5 sentin mittainen pieni liikkui :)
Omasta kokemuksestani voin siis sanoa, etta niukka ruskea vuoto ei välttämättä tarkoita mitään vaarallista.

Pampula
Minulla oli onnistuneessa raskaudessa (terve ja vilkas lapsi nyt 1 v 3 kk) alussa ruskehtavaa ja vähän verisempääkin vuotoa. Syyksi epäiltiin kohdunsuun ektopiaa, joka äityi vuotamaan verta erityisesti petipuuhien jälkeen. Jouduimme ottamaan sen puolen siinä sitten vähän rauhallisemmin varmuuden vuoksi, mutta vaarallista se ei siis ollut.

Tuon ektopian tiesin ennen raskauttakin ja osasin epäillä, että voisi johtua siitä. Kävin silti gynella tarkastuttamassa tilanteen.

jk88
Apua....
olen vasta raskaana 9. vk. Olen vuotanut jotakuinkin pari viikkoa ruskeaa vuotoa, ei mitenkään runsaasti, mutta pitää olla ainakin pikkuhousunsuoja. Välillä vuoto on vähäisempää, loppuukin melkein, mutta sitten taas kiihtyy...
Vuoto on vähän sellaista, kuin kuukautisten loppuessa.

Olin jo asiasta tutkittavanakin, mutta syytä ei vuodolle löytynyt. Kohdussa ei ollut ainakaan silloin mitään verenpurkaumia ja pikkuinen alkiokin siellä pötkötteli ja sydän löi.

Eilen tuli vuodon mukana yhtäkkiä sellainen limaklönttikin....joka tietysti pelottaa vielä enemmän.

Koin keskenmenon juuri ennen tätä raskautta, mutta jo 6. viikolla.
Minulla on yksi lapsi ennestään.

Kärsin myös erittäin huonosta olosta ja oksentelen ja yökkäilen jatkuvasti, olen toivottoman väsynyt ja juoksen pissalla koko ajan. Raskausoireet ovat siis ainakin tavallaan vahvat.... Sairaslomalla olen. Mitään kipuja minulla ei ole ainakaan vielä ollut.

Mutta - onko kellään siis vastaavaa kokemusta/tietoa tällaisesta,mistä se voisi johtua?
Pelkään kovasti pienen vauvanalun puolesta.

Kunpa tämä vuoto loppuisi, kyllä tämän pahoinvoinnin kestää....

Auttakaa,jos vain voitte, pliiiiis.
mulla on rv 11+2 ja on tullu rusehtavaa vuotoa mut ei hätää soitin neuvolaan niin sanottiin et se vaa voi joillaki tulla vähä niiku menkat leikisti..

Viimeksi muokattu:
jk88
jos olis keskenmeno niin tulis sellasia hyytymiä ja puhdasta verta ja ne kivutki olis sit sitä luokkaa.. olen kokenut molempia synnytyksiä ja keskenmenon nim.mwerk.kok. 3 lapsen äiti

Nita
Hei! huomasin muutama päivä sitten olevani raskaana kun alkoi ruskeaa vuotoa tulla pyyhkiessä, vuoto jatkuu mutta mitään kipuja ei ole. vuoto on vähäistä eikä ollenkaan veristä, kesken menoja olen kokenut 4 vaikka nuori olenkin (19v) . Oireet eivät tunnu yhtään samalta kuin keskenmenon tullessa. lääkärissä sanovat että turhaan huolehdin mutta kyllähän se pelottaa onko kaikki hyvin vaiko ei:( mikä olis semmonen aikä minkä jälkeen kannataisi mennä lääriin kun on tuota vuotoa tullut, vai odotanko sen loppumista? vinkkejä pliis.:)

jomsin kumpsin
Minulla on ollut kaksi keskenmenoa, kaksi loppuun asti mennyttä raskautta ja nyt kolmas meneillään 7+3. Kaikissa raskauksissa on ollut jonkinlaista vuotoa, joten en ainakaan omalla kohdallani voi todellakaan tietää mistä milloinkin on kysymys.

Ensimmäisessä keskenmenossa tuli viikolla 8 pikkuisen veristä vuotoa vain yhtenä päivänä. Sitten pariin viikkoon ei mitään, mutta viikolla 10 alkoi niukka vuoto taas ja muutaman päivän kuluttua muuttui runsaammaksi ja todettiin keskeytynyt keskenemeno jossa alkoi oli kuollut tuolloin viikolla 8. Toisessa keskenmenossa vuosin oikeastaan koko ajan ihan alusta asti, enkä missään vaiheessa uskonutkaan että se menisi hyvin, km oli viikolla 6.

Sitten onnistuneissa raskauksissa: ensimmäisessä pari kertaa aivan aavistus vaaleanpunaista vuotoa pyyhkiessä. Toisessa enemmänkin, mutta ei varsinaisesti verta. Todettiin että limakalvot ja kohdunkaula vuotavat herkästi. Nyt kolmannessa oli noin viikon verran myös erittäin niukkaa vuotoa, ultrassa näkyi että oli yksi elävä alkio ja toinen jonka kehitys loppunut, joka luultavasti siis aiheutti vuodon.

Eli vuotoja voi siis olla ihan vaarattomia tai sitten se voi ihan kerrasta merkitä keskenmenoa, valitettavasti :/ Mutta omalla kohdallani selvästi verinen vuoto on merkinnyt huonoa, ja vaaleanpunainen hyvin niukka on ollut vaaratonta. Kipuja ei ollut kummassakaan keskenmenossa ennen kuin sitten alkoi todella vuotaa. Toisaalta sitten monilla on ihan veristä vuotoa runsaastikin eikä ole mennyt kesken. Itse laukkaan aina ultrassa sitten kun ei muuten voi tietää.

Pikku-Myy
Minulla on ollut kaksi keskenmenoa, kaksi loppuun asti mennyttä raskautta ja nyt kolmas meneillään 7+3. Kaikissa raskauksissa on ollut jonkinlaista vuotoa, joten en ainakaan omalla kohdallani voi todellakaan tietää mistä milloinkin on kysymys.

Ensimmäisessä keskenmenossa tuli viikolla 8 pikkuisen veristä vuotoa vain yhtenä päivänä. Sitten pariin viikkoon ei mitään, mutta viikolla 10 alkoi niukka vuoto taas ja muutaman päivän kuluttua muuttui runsaammaksi ja todettiin keskeytynyt keskenemeno jossa alkoi oli kuollut tuolloin viikolla 8. Toisessa keskenmenossa vuosin oikeastaan koko ajan ihan alusta asti, enkä missään vaiheessa uskonutkaan että se menisi hyvin, km oli viikolla 6.

Sitten onnistuneissa raskauksissa: ensimmäisessä pari kertaa aivan aavistus vaaleanpunaista vuotoa pyyhkiessä. Toisessa enemmänkin, mutta ei varsinaisesti verta. Todettiin että limakalvot ja kohdunkaula vuotavat herkästi. Nyt kolmannessa oli noin viikon verran myös erittäin niukkaa vuotoa, ultrassa näkyi että oli yksi elävä alkio ja toinen jonka kehitys loppunut, joka luultavasti siis aiheutti vuodon.

Eli vuotoja voi siis olla ihan vaarattomia tai sitten se voi ihan kerrasta merkitä keskenmenoa, valitettavasti :/ Mutta omalla kohdallani selvästi verinen vuoto on merkinnyt huonoa, ja vaaleanpunainen hyvin niukka on ollut vaaratonta. Kipuja ei ollut kummassakaan keskenmenossa ennen kuin sitten alkoi todella vuotaa. Toisaalta sitten monilla on ihan veristä vuotoa runsaastikin eikä ole mennyt kesken. Itse laukkaan aina ultrassa sitten kun ei muuten voi tietää.
Minulla oli raskauden alussa vuotoa niin että luulin niiden olevan normaalit menkat, ja raskaaksitulo-yrityksen epäonnistuneen. Lääkärissä kävin kun aloin epäillä raskautta pahoinvoinnin vuoksi. Lääkäri totesi tulehduksen ja antoi määräyksen kaavintaan. En mennyt. Nyt terve 16-vuotias tyttö. Kannattaa luottaa myös äidinvaistoon.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä