Ruskea välivuoto viikko ennen menkkoja?

Hei!

Mulla on ongelma, nyt on Joulusta asti ollu tismalleen samalaista vuotoa kuukautisten välillä, eli todella pientä ruskeaa vuotoa tulee aina täsmälleen viikko ennen oletettuja kuukautisia, onko tämä nyt sitä ovisvuotoa vai voiko kyse olla tulehduksesta? Eikös ovisvuodon kuulu olla heti oviksen jälkeen eli 14 pvää menkoista, mulla on kierto 28 pvää... Onko muilla samalaisia ongelmia? Myös menkat on joulusta asti ollu 1-2 päivää vaikka normaali vuoto on mulla ollu se 5 päivää? Mitä ihmettä :O Voiko kyseessä olla joku kohdunkaulan muutos? PApa otettiin tasan vuosi sitten ja kaikki peruskokeet, eikä silloin ollut mitään erikoista..: /
 
Ihan samaan kysymykseen lähdin etsimään vastausta!
Itselläni nyt yk5, nyt vasta ensimmäisen kerran tuota rusehtavaa vuotoa tuli aamulla ja kp on 22/25-28. Ovulaatio vuotoa tämä tuskin on näillä kiertopäivillä ja mielestäni bongasin ovulaation tässä kuussa.
Tarkottaakohan tämä nyt sitä että täti on tulossa viikon päästä :(
Muistelisin että ensimmäisen lapseni odotuksessa tuli tässä vaiheessa jotain vuotoa mutta muistelisin sen olevan jotenkin erillaista.
 
Keltarauhasen vajaatoiminta aiheuttaa muistaakseni tuollaista alkutiputtelua ja se sitten saattaa niukentaa myös varsinaisia menkkoja. Limakalvo alkaa siis rapistumaan pois liian aikaisin. Kiinnittymisen onnistumistodennäköisyys saattaa heikentyä, joten raskautumistoiveen kohdalla kannattaa tutkituttaa.
 
Joo yritetään lasta kyllä, viime kesästä jätetty ehkäisy pois. Pitänee siis varata aika tutkimuksiin jos tätä jatkuu, tosin pääseekö tällaisen takia julkiselle kun ei olla yritetty kuin alle vuosi saada lasta alulle, tai sitten pitää maksaa enemmän ja mennä yksityiselle tutkimaan.. Jos vika tuossa keltarauhasessa, mitäs tässä turhaa tuhlaamaan enää aikaa jos asialle voi tehdä jotain. Kun ei sitä lasta vielä ole muutenkaan näkyny..

Ovulaatiovuotoa en usko olevan sillä pongaan oviksen kierron puolessa välissä ja nyt tosiaan menossa jo 22/28 eli viittais enemmänki siihen "alkutiputteluun" tms. Mistä se Pco todetaan? Ei varmaankaan selviä gynekologisessa perustutkimuksessa/papassa? Ne oli vuosi sitten täysin ok.
 
Lisään vielä edelliseen, ettei tämä ns. "välivuoto" ole yhtäjaksoista tiputtelua vaan juuri täsmälleen viikko ennen menkkoja pikkareihin tulee verinen jälki, ja sen jälkeen vessakerralla saattaa tulla ihan vähän ruskeaa, siihen se kuitenkin jää kunnes viikon päästä alkaa oikeat menkat.. Voihan se silti olla tuota keltarauhasen vajaatoimintaa kerta menkkojen yhtäkkien niukentuminen viittais siihe :S
 
Pco todetaan oireiden perusteella ja ultraamalla. Jos vuotoa on vain yhden päivän aikana luteaalivaiheen puolessavälissä, niin voisi olla kyse myös kiinnittymisvuodosta. Suuri osa raskauksistahan päättyy ennen kuin ehtii kunnolla alkaakaan eli alkio vain hipaisee limakalvoa ja menkat alkaa normaalisti. Kiinnittyminen tai sen yritys voi siis aiheuttaa tuollaista yhtenä päivänä ilmenevää tiputtelua eikä se vaadi mitään toimenpiteitä. Jos asia huolettaa, niin kysy vaikka neuvolasta olisiko syytä tarkistaa hormoniverikokeilla ja ultralla mikä tilanne on raskautumismahdollisuuksien osalta. Plussatuulia!
 
Jos joku tätä keskustelua vielä lukee, tulin ilmoittamaan muille samassa tilanteessa oleville, että hyvinkin voi siis olla "kiinnittymisvuotoa" itselläni sitten 5 päivää tuosta kyseisestä "välivuodosta" r-testi näytti plussaa! :)
 
selvisikö sulle karoliina87, mitä ne vuodot sitten alussa oli, kun kerroit että joulusta lähtien on niitä ollut? vai oliko juurikin ilmeisesti kiinnittymistä mutta ei onnistunut? täällä kanssa samanlaista tilannetta. pillerit olen lopettanut puoli vuotta sitten, mutta kumia ollaan siitä lähtien käytetty. menkat ovat tulleet normaalisti luomuna, ja alkavat yleensä "rytinällä", eli suoraan ihan kunnolla. nyt kuitenkin kiertopäivänä 26/30 alkoi rusehtava niukka vuoto, jota kesti kolmisen päivää. housuihin ei kertaakaan kunnolla tullut, mutta aina pyyhkiessä. nyt kiertopäivä 30/30, ja ei ole tätiä näkynyt.. voisikohan olla kiinnitymisvuotoa vai vielä oiretta pillereiden lopetuksesta vai mitäkä...?
 
Kylläpäs sattui! Ihan sama tilanne kuin mulla nyt. Eli äsken vessareissulla huomasin muutaman tipan rusehtavaa valkovuotoa pikkareissa. Nyt on kp 25 ja Teroluteilla on yritetty kiertoa lyhentää. Todennäköisesti siis kierto on nyt 28 päivän pituinen. Ensimmäinen ajatus oli, että tämä enteilee menkkoja, mutta voisikohan olla merkki raskauden alkamisesta..?

Muoks. Vielä sen verran lisäystä, että ikinä ei ole tällaista ollut vaan menkat alkaneet aina kertarysäyksellä.
 
Minulla oli juuri tuollaista vuotoa noin viikko odotettuihin menkkoihin ja olinkin raskaana. Viides villahousumme ilmoitti tulostaan. Eli minun kohdallani oli kyse kiinnittymisvuodosta. Sitä toivon sinullekkin:kiss:
 

Yhteistyössä