Rusinoita vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mikä on virallinen, perusteltu kantasi pikkulasten rusinansyöntiin?

Jotkut pitävät sitä vastaavana kuin karkkien syönti, eivätkä suotavana. Toisille taas rusina on (kuivattu) hedelmä muiden joukossa, eivätkä näe siinä mitään vikaa. Mikä on sinun näkemyksesi?

Rusina ei varmasti ole maailman terveellisin muoto nauttia kasvikunnan tuotteita. Mutta minä en oikein ymmärrä miksi viinirypäle kuivatuksen yhteydessä muuttuisi karkiksi? Vai onko rypäle jo lähtöjään lapsen ruokavalioon sopimaton tuote? Miksi se on huonompi kuin esim. päärynä? Mites muut kuivatut (sokeroimattomat ja lisäaineettomat luomu-) hedelmät, luumut, omenat, aprikoosit, mangot...? Tai muut kuivatut tuotteet, kuten mausteyrtit?

Ai niin, vai onko vika rusinoiden naposteluluonteessa? Eli siinä, jos niitä tarjotaan aterioiden välissä ja napsitaan "karkkimaisesti" askista pitkin matkaan? Jolloin vika ei olisikaan itse tuotteessa...?

"karkiksi" rusinan varmaankin tekee se, että yleensä kuivatuissa hedelmissä on paljon sokeria siihen kokoon nähden (kun vesi on poistunut).

Mutta vastaus kysymykseen: Meillä syödään rusinoita välillä paljonkin, lapset ja itsekin. Ostan pieniä rasioita automatkoille yms. ja kotona on yleensä aina iso rasia, jos sattuu joskus tekemään mieli. Annan niitä lapsille ehkä kerran viikossa korkeintaan, enkä anna napostella vaan syödään kerralla se annos ja se siitä.

Kyllä mä olen antanut lapsille rusinoita silloin tällöin. Nuorempi on 1v4kk ja hänkin on jo useamman kerran syönyt niitä. Ovathan ne tolkuttoman sokerisia, mutta ainakaan niissä ei ole lisäaineita kuten karkeissa. Ja pakkoko niitä on koko paketti syöttää? Vähän rusinoita pikkuiseen kouraan, tenava on tyytyväinen, eikä pari ruokalusikkaa rusinoita silloin tällöin kerta kaikkiaan VOI pilata kenenkään terveyttä.

Yhteistyössä