Ruotsissa kokonaisen luokan tytöt silvottu - Suomessa kohta sama.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monikulttuurisuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30033692:
Toisaalta ymmärrän tämän näkökantasi, mutta jos tuohon ei puututa myös siellä muualla, näitä tapauksia ja ongelmia kantautuu myös tänne Suomeen, jolloin on turha ihmetellä, miksi kukaan ei tee mitään.

Ja mielestäni hassua ihmetellä, kuka meidät on asettanut koko maailman moraaliseksi jumalaksi, mutta silti päivitellään eri kulttuurien tapoja. Minusta teko ei ole moraalisesti yhtään sen oikeampi, teki sen sitten Suomessa tai Sudanissa.

Asia on nyt kuitenkin niin, että suomeen tullessa eletään suomen lakien mukaisesti, jos siihen ei kyetä, niin kerää kamansa ja häipyy.
Se on ihan sama, että jos mä otan jonkun kylään tai vaikka kotiini asumaan, niin jos se paskantaa tahallaan lattialle, niin sillä on tasan 10 sekuntia aikaa häipyä. Jos mun oma lapsi tekis niin, niin sitä en passittaisi pois kotoaan.

Tuo on aika hassu ajatus. Mun mielestä ei tietenkään ole samanlainen moraalinen velvollisuus auttaa muun maan asukkaita, kuin suomen. Olen tätä joskus ennenkin täällä ihmetellyt... mutta mun nähdäkseni se menee näin
1. Oma perhe
2. Ystävät/sukulaiset
3. Naapurit
4. Oma kylä
5. Oma lääni
6. Oma maa
7. Pohjoismaat

On toki ihanteellista ajatella, että kaikki on samalla viivalla ja koko maailma voidaan pelastaa, mutta se on turhaa sananhelinää, ajanhaaskausta ja muiden asioihin puuttumista.
Joku saattaa myös ajatella, että sinä elät elämääsi moraalisesti väärin vaikkakin teet sen suomen lakien puitteissa ja kokee, että hänellä on oikeus sinun elämääsi puuttua.

Kyllä jokaisen aikuisen järjen pitäisi se sanoa, ettei koko maailmaa voi pelastaa. Pidetään huoli omistamme.

Minä taas näen nimenomaan moraalisen velvollisuuden koskevan ihan jokaista. Resurssit ja tunneperäiset seikat sitten ovat asia erikseen. Ihan yhtä lailla minulla on moraalinen velvollisuus pelastaa palavasta talosta Afrikkalainen lapsi kuin omanikin, vaikka tunnesidettä häneen ei olekaan. Jos siis on mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30033711:
Minä taas näen nimenomaan moraalisen velvollisuuden koskevan ihan jokaista. Resurssit ja tunneperäiset seikat sitten ovat asia erikseen. Ihan yhtä lailla minulla on moraalinen velvollisuus pelastaa palavasta talosta Afrikkalainen lapsi kuin omanikin, vaikka tunnesidettä häneen ei olekaan. Jos siis on mahdollisuus.

Mutta sä pelastaisit kuitenkin omasi ensin. Eikö?
Mun mielestä on moraalitonta olla pitämättä huolta ensisijaisesti omistaan.

Voi voi, ihanko meinasitte että ihmisen kulttuuri on kuin vaate joka riisutaan Suomen rajalla tänne tullessa? Ja että otetaan naiset Afrikasta Suomeen turvaan niin loppuu silpominen? Sitten ne mammat on jo sossun rahoilla kiikuttamatta tyttäriään "lomalle" kotimaahansa silvottavaksi.

IHMISTEN SIIRTELY PAIKASTA TOISEEN EI AUTA YHTÄÄN MITÄÄN.

Pitäisi keskittyä paikalliseen työhön, tukea tyttöjen koulutusta Afrikassa ja auttaa naisia, se on paras tapa kehittää kulttuuria pois ympärileikkaamisesta.

Teillä joillakin on todella todella pinkit lasit päässä, "moraalinen velvollisuus", niin kun se moraali ei ole kaikille sama eikä kaikissa maissa tarkoita samaa. Ollaanpas nyt niin kopeaa ja ylivertaista suomalaista että...

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30033729:
Niin, sanoinhan, että tunnepuoli ja resurssit ovat asia erikseen. Jos on mahdollista pelastaa molemmat, todellakin minulla on siihen moraalinen velvollisuus.

Fakta on, ettei suomalaisilla ole mitään mahdollisuutta pelastaa koko maailmaa. Oma pesäkin on pahasti tulessa tällä hetkellä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30033729:
Niin, sanoinhan, että tunnepuoli ja resurssit ovat asia erikseen. Jos on mahdollista pelastaa molemmat, todellakin minulla on siihen moraalinen velvollisuus.

??? Etkö sä nyt voi myöntää sitä, että on sun moraalisi mukaista pelastaa ekana omasi?

Entä jos on palava talo. Siellä on kolme lasta. Sinun lapsesi, oman lapsesi paras ystävä naapurista ja sitten vaikka Jyllantilainen Håkan. Kerkät pelastamaan ainoastaan kaksi lasta. Ketkä pelastat ensimmäisenä?

[QUOTE="Hanna";30033739]Fakta on, ettei suomalaisilla ole mitään mahdollisuutta pelastaa koko maailmaa. Oma pesäkin on pahasti tulessa tällä hetkellä.[/QUOTE]

Niin, en ole muuta väittänytkään. Mutta sen perusteella ei voi sanoa, etteikö moraaliset velvoitteet koskisi ihan kaikkia. Resurssit ja priorisointi ovat eri asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30033753:
Niin, en ole muuta väittänytkään. Mutta sen perusteella ei voi sanoa, etteikö moraaliset velvoitteet koskisi ihan kaikkia. Resurssit ja priorisointi ovat eri asioita.

Siis mitä ihmettä?
Miksi sä et kykene myöntämään asioita kuten ne on?
Sähän resurssoit ja priorisoit sun moraalisten velvotteiden kautta. Mun nähdäkseni suorastaan typerää yrittää erotella noita asioita toisistaan.

Oikeus on ihmisillä, ei valtioilla. Kaikilla maapallon ihmisillä.

No entäs kun ne 500 miljoonaa afrikkalaista on sitä mieltä, että silpominen on ok ja sitten ne saa taivuteltua kiinalaiset ja intialaiset puolelleen, eikö? Sehän tarkottaisi sitä, että olisi moraalisesti oikein silpoa kaikki maailman naiset?

Ja siis eikö tarkoituksena ole, että "valtio" puhuu kansan puolesta?
On aika vaikea järjestää äänestystä, jossa otetaan huomioon jokaisen henkilön kanta ja tehdä maailmanlaajuinen äänestys?

Viimeksi muokattu:
Voi voi, ihanko meinasitte että ihmisen kulttuuri on kuin vaate joka riisutaan Suomen rajalla tänne tullessa? Ja että otetaan naiset Afrikasta Suomeen turvaan niin loppuu silpominen? Sitten ne mammat on jo sossun rahoilla kiikuttamatta tyttäriään "lomalle" kotimaahansa silvottavaksi.

IHMISTEN SIIRTELY PAIKASTA TOISEEN EI AUTA YHTÄÄN MITÄÄN.

Pitäisi keskittyä paikalliseen työhön, tukea tyttöjen koulutusta Afrikassa ja auttaa naisia, se on paras tapa kehittää kulttuuria pois ympärileikkaamisesta.

Teillä joillakin on todella todella pinkit lasit päässä, "moraalinen velvollisuus", niin kun se moraali ei ole kaikille sama eikä kaikissa maissa tarkoita samaa. Ollaanpas nyt niin kopeaa ja ylivertaista suomalaista että...

Ei moraali ole mikään universaalisti oikein tai väärin asteikolla määriteltävissä oleva asia eikä se ole kaikilla ihmisillä sama.

??? Etkö sä nyt voi myöntää sitä, että on sun moraalisi mukaista pelastaa ekana omasi?

Entä jos on palava talo. Siellä on kolme lasta. Sinun lapsesi, oman lapsesi paras ystävä naapurista ja sitten vaikka Jyllantilainen Håkan. Kerkät pelastamaan ainoastaan kaksi lasta. Ketkä pelastat ensimmäisenä?

Niin, sinä et vieläkään huomaa, mitä tarkoitan. Tuossa tulee jälleen vastaan se tunnepuoli ja resurssit. Minä ajoin takaa tilannetta, jossa talossa on vain yksi lapsi. Jos se on omasi pelastat hänet tottakai, jos mahdollista. Mutta jos se on Håkan, eikö sinulla ole mielestäsi moraalista velvollisuutta auttaa häntä, jos sinulla on mahdollisuus?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30033781:
Niin, sinä et vieläkään huomaa, mitä tarkoitan. Tuossa tulee jälleen vastaan se tunnepuoli ja resurssit. Minä ajoin takaa tilannetta, jossa talossa on vain yksi lapsi. Jos se on omasi pelastat hänet tottakai, jos mahdollista. Mutta jos se on Håkan, eikö sinulla ole mielestäsi moraalista velvollisuutta auttaa häntä, jos sinulla on mahdollisuus?

Palava talo on aika konkreettinen esimerkki, jos puhutaan kansainvälisistä laeista ja niiden noudattamisesta globaalisti, eikö?

Siellä missä me nähdään palava talo ei toisen mielestä ole edes kipinää. Mene sitä sitten sammuttamaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei moraali ole mikään universaalisti oikein tai väärin asteikolla määriteltävissä oleva asia eikä se ole kaikilla ihmisillä sama.

No niinhän minä juuri sanoin?

Mitä tulee Afrikan pelastamiseen, tottakai ihminen toimii ensisijaisesti omassa vaikutuspiirissään. Vaikutuspiiri on jokaisella rajallinen. Jokainen aloittakoon maailman parantamisen itsestään ja jälkeläisistään.

• Tykkää
Reactions: Pessimisti

Moraali ja teot eivät aina kulje käsikädessä.

Jos voit pelastaa viisi ulkomailta taikka yhden suomesta niin miten valitset? Resursseja kuluu saman verran ja kaikki ovat sinulle tuntemattomia.

Siis mitä ihmettä?
Miksi sä et kykene myöntämään asioita kuten ne on?
Sähän resurssoit ja priorisoit sun moraalisten velvotteiden kautta. Mun nähdäkseni suorastaan typerää yrittää erotella noita asioita toisistaan.

Minä näen moraalin kyllä ihan vain sellaisena ajatusmallina, en toimintasuunnitelmana. Eihän moraali välttämättä edellytä toimintaa. Sehän on vain käsitys oikeasta ja väärästä. Minusta esimerkiksi väkivalta on väärin, mutta aika vähän minulla on resursseja sen estämiseksi. Tarkoittaako se sitten sinusta sitä, että väkivalta onkin mielestäni oikein, kun en lopeta maailmasta väkivaltaa?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30033781:

No totta vitussa mä auttaisin Håkania, jos mulla olis mahdollisuus. Tässä tapauksessa sitä ei ole.

Edelleen mulla on vaikeuksia ymmärtää sinua. Ehkä siksi, ettet vastaa oikeastaan mihinkään suoraan, vaan koen, että piiloudut jonkun ihanne aatteen taakse ja unohdat kylmän ja raaán realismin. Juuri sen puutteen takia Ruotsi ja Englanti on totaalisen kusessa.

On ihanteellista ymmärtää kaikkia ja yrittää pelastaa kaikki. Se ei vaan mene niin. Kumarrat toisia, niin pyllistät toisille. Sä et voi koskaan miellyttää kaikkia. Sä et voi juuri koskaan toimia niin, että se olisi kaikkien parhaaksi. Niin se vaan on.
Roudaamalla tota väkeä tänne, me kustaan omille nilkoille.

No entäs kun ne 500 miljoonaa afrikkalaista on sitä mieltä, että silpominen on ok ja sitten ne saa taivuteltua kiinalaiset ja intialaiset puolelleen, eikö? Sehän tarkottaisi sitä, että olisi moraalisesti oikein silpoa kaikki maailman naiset?

Ja siis eikö tarkoituksena ole, että "valtio" puhuu kansan puolesta?
On aika vaikea järjestää äänestystä, jossa otetaan huomioon jokaisen henkilön kanta ja tehdä maailmanlaajuinen äänestys?

Jo kotimaassa valtio polkee muiden oikeuksia enemmistön tahdosta, se kuuluu demokratiaan. Jos oletamme että valtio puhuu kansan puolesta niin sitten voimme samaa periaatetta käyttäen sopia että maailmanhallitus puhuu kaikkien ihmisten puolesta.

Perusperiaate tulisi olla yksilön vapaus päättää omista toimistaan ja muiden tulee vain taata tämä oikeus ja estää muita vahingoittamasta toisiaan vastoin näiden omaa tahtoaan. Miksi valtiolla tulisi olla oikeus päättää yksilön puolesta?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30033815:
Minä näen moraalin kyllä ihan vain sellaisena ajatusmallina, en toimintasuunnitelmana. Eihän moraali välttämättä edellytä toimintaa. Sehän on vain käsitys oikeasta ja väärästä. Minusta esimerkiksi väkivalta on väärin, mutta aika vähän minulla on resursseja sen estämiseksi. Tarkoittaako se sitten sinusta sitä, että väkivalta onkin mielestäni oikein, kun en lopeta maailmasta väkivaltaa?

Juuri tätä mä tarkoitan. Sulle on yksi hailea se mitä realismi on, kun sä elät jossain ihme aatemaailmassa.

Ja siis sä väännät näitä juttuja ihan ihme suuntaan... ei tossa ole mitään järkeä enää. Miten niin mä olen sun mielestä väittänyt, että sun mielestä väkivalta on oikein, kun sä et lopeta sitä. Kai sä nyt itsekkin tajuat, miten järjettömiä ja idioottimaisia noi sun kommentit on?

Tietysti mä pelastan yhden suomalaisen.
Mulla on sitä suurempi moraalinen velvoite, mitä lähempänä mua pelastettava on.

Tuo on sinun mielipiteesi ja käsityksesi. Minusta maantieteellisellä etäisyydellä ei ole mitään väliä. Voisin arvottaa ihmisiä halutessani mutta silloin kansallisuus ei olisi asia joka vaikuttaisi asiaan. Pelastaisin ennemmin viisi ulkomaalaista viatonta kuin viisi suomalaista rikollista. (Asiaan vaikuttaa toki mikä rikos on kyseessä)

Jos ja kun resursseista tulee pulaa niin tätä tulee miettiä. Edit: Jo nyt resursseista on pulaa ja monesti saataisiin samalla rahasummalla enemmän aikaan muualla. Muta tässä viittasin vielä suurempaan pulaan kun joudumme jo arvottamaan oman maamme kansalaisia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä