Ruotsinkielisten lasten eristäminen suomenkielisistä?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen hämmentynyt, kun olen törmännyt ruotsinkielisiin lapsiin ja nuoriin, jotka eivät osaa käytännössä yhtään suomea. Päiväkodista lähtien on oltu vain ruotsinkielisissä piireissä ja suomea opiskeltu vain vieraana kielenä kouluaineena.

Onko tässä mitään järkeä? Tapahtuuko tällaista missään muissa maissa, että pienen kielivähemmistön lapset pyritään aktiivisesti eristämään maan pääkielen puhujista? Eikö tavoite ole yleensä juuri päinvastainen, eli halutaan, että kaikki oppisivat maan pääkieltä mahdollisimman hyvin? Miksi ruotsinkielisiä lapsia ei "kielikylvytetä" suomen kieleen? Viimeistään työelämässä on pakko osata suomea ja onhan se hankalaa, jos joutuu työskentelemään vieraalla kielellä verrattuna siihen, että olisi oppinut suomen jo ihan pienenä.

• Tykkää
Reactions: Akkonen
Pin
Vanhemmista se on kuitenkin kiinni, hölmöähän tuollainen on jos ei lapset oikeasti osaa yhtään suomea. Meidän tarhassa ei ole tuollaisia lapsia käsittääkseni, en ole ainakaan törmännyt vielä. Kääntävät näppärästi pienetkin suomeksi kielen kun jotain suomeksi kysyy/kommentoi.

Pin
Mun mies esim laitettiin hetkeksi pienenä suomenkieliseen tarhaan, että oppisi vähän puhumaan, kun ei kuullut kieltä muualta ollenkaan. Sitten siirrettiin ruotsinkieliseen, mutta suomenkieliset kaverit jäi joiden takia suomikin jäi.

vierailija
Suomenruotsalaisille on ylpeyden aihe olla osaamatta mitään muuta kieltä kuin suomenruotsia. Ei se minua haittaa, itsepähän siitä kärsivät.
Kyllä se minua haittaa, koska tätä käytetään perusteena sille, että minun lasteni pitää opiskella pakkoruotsia, jotta he voisivat PALVELLA näitä ummikkoja!
Nytkin SOTE:ssa suurin ongelma taitaa taas olla ruotsinkieliset palvelut... Olisi ollut jo yli 200 vuotta aika oppia suomea, eli josko viimein voisitte ottaa ne palvelunne vastaan suomeksi, ettei tarvitse 5 mijoonaa suomenkielistä pakkoruotsittaa teidän vuoksenne?

http://www.ilkka.fi/mielipide/pääkirjoitus/ruotsin-kieli-ja-vauvatko-päättävät-keskussairaaloiden-tulevaisuudesta-1.1945820

• Tykkää
Reactions: Akkonen
Minulle suomenruotsalainen tuttu itkee joka kerta tavatessamme, että hän ei ymmärrä kun suomalaiset on niin rasistisia suomenruotsalaisia kohtaan. Eivät kuulemma heidän lapset uskalla puhua ruotsia julkisilla paikoilla yms kun tulee turpaan.

Kun sanoin, että tuommoinen loppuisi, jos kaikki muksut olisivat alusta asti samoissa kouluissa ja päiväkodeissa, alkoi heti vastaanpyristely, ei helvetissä meidän lapset semmoseen.. suomalaisten kouluun!
Että kukahan se rasisti sitten loppujen lopuksi on?

Itse muistan hyvin kuinka lapsena ei ruotsalaisen koulun vierestä viitsinyt kävellä, kun heti alkoi huutelu ja haistattelu ihan tuntemattomille lapsille. Ja ihan alakoululainen olin itse tuolloin, enkä olis ikinä uskaltanut heille huudella. Ei ollut muuten muiden koulujen läheisyydessä samanlaista..

vierailija
Kun sanoin, että tuommoinen loppuisi, jos kaikki muksut olisivat alusta asti samoissa kouluissa ja päiväkodeissa, alkoi heti vastaanpyristely, ei helvetissä meidän lapset semmoseen.. suomalaisten kouluun!
Että kukahan se rasisti sitten loppujen lopuksi on?
Niinpä!

"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.

Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.

- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.)"

"kaikki RKP:läiset olivat ehdotuksesta totaalisen järkyttyneitä."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun

Yhteistyössä