ruotsin risteily ja rv 34

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdiskelija-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdiskelija-79

Vieras
Hei,

Mietin täällä, että uskallanko vielä lähteä ruotsin risteilylle raskausviikolla 34? Ihan miehen kanssa mentäisiin ja käytäisiin vähän kaupoilla Tukholmassa. Pidemmälle lomalle en uskalla lähteä, mutta ajattelimme, että risteily voisi vielä mennäkin. Rakskaus on sujunut hyvin, eikä mitään erityistä ole. Onko kukaan ollut risteiyllä näinkin myöhään? Pystyikö reissusta nauttimaan? Lähtisitkö itse? Itsellä on sellainen olo että voisin mennnä, mutta yksi ystäväni kauhisteli lomasuunnitelmiamme ja aloin miettiä, että pitääkö tosiaan olla vaan kotosalla tai mökillä?

Kyllä mä ainakin lähtisin. Sullahan on vielä "hyvällä tuurilla" 2kk raskautta jäljellä tuossa vaiheessa. Mikäs sen mukavampaa kuin rentoutua ja syödä hyvin ja lomailla miehen kanssa kahdestaan vielä kun voi! Kyllä sä ehdit lojua kotona ihan pitkästymiseen saakka :).

Me käytiin reissussa rv.36 kun odotin esikoista. Nyt pikkukakkosta odotellessa aiotaan tehdä kylpyläreissu kahdestaan rv.35. Ainoa rasittava juttu siinä on autossa istuminen 200km suuntaansa.

Kyllä mäkin lähtisin, jos vointi olis hyvä.=) Eihän raskaus ole sairaus.. kaveria voi hirvittää, mutta jos sua ei hirvitä(Miksi edes pitäisi??) niin anna mennä vaan. Laivassa kun on se mukava puoli, että siellä voi levätä hytissä, jos iskee väsymys. Sitten vaan shoppailemaan ja tarpeeksi taukoja jos meinaatte kierrellä paljon kaupoilla ja muualla.:)

Minä olin esikoista odottaessa risteilyllä juuri tuossa vaiheessa. Takaisin, kun tulin oli viikot 34+5. Esikoinen päätti syntyä sitten samalla viikolla eli 35+2, että hyvä, ettei sen aiemmin. Mullakaan ei ollut koko raskauden aikana mitään kummempia, mutta noin aikaisin vaan tuli ja nopeesti vielä. Aika harvinaista se kuitenkin on ja monet vielä tossa vaiheessa uskaltavatkin lähteä.

Tokasa raskaudessa käytiin sit Ruotisissa jo rv 32. Sen myöhemmin en nyt enää uskaltanut lähteä:).

Muista vaan sit ottaa matkavakuutus!

Mina olen muuttamassa Ruotsiin ja suunnitelmissa on kayda Suomessa sukulaisten ja ystavien luona ainakin viela toiseksi viimeisen kuukauden aikana, varmaankin laivalla, koska lentokoneessa en haluaisi synnyttaa.;-) Onkohan muuten paljonkin ruotsinlaivalla syntyneita vauvoja? Jos raskauteni etenee hyvin (nyt rv 14+5) niin uskoisin etta laivalle meno tuntuu ihan ok:lta.

Tukholmassa on kylla hyvat sairaalat, jos sinulla sattuisi siella synnytys kaynnistymaan. Ruotsalaista synnytysmeininkia voi seurata Ruotsin tv:n sivuilta www.svt.se Barnmorskorna-dokumenttisarjasta.

kävin ruotsin risteilyllä kuopusta odottaessani juuri noilla viikoilla ja reissu sujui vallan hyvin. isommat lapset olivat mukana, joten vauhti oli lasten mukainen :).

noista kylpyläreissuista: ollaan oltu kylpylöissä usein ja ennen kylpylään menoa kaikkien piti täyttää kysely - yhdelle raskaanaolevalle sanottiin että omalla vastuulla saa mennä! Eli selkää ja jalanpohjia hierovat systeemit vedessä voivat aiheuttaa jotain, olisiko joku asiantuntija/lääkäri joka osaisi kertoa mitä vaaraa loppujen lopuksi on kylpyläreissusta? Ja myös kuumasta saunasta varoitettiin, mutta monissa lehtijutuissa vielä synnytystä edellisenä ellei jopa samana päivänä on viimeisillään raskaana olevat saunoneet normaalisti.

Ruotsinlaivalla ei yleensä synnytetä. Sinne hälytetään Medi-Heli, joka tulee todella nopeasti. Siis laivoilla on kannella erikseen helikoptereille laskeutumispaikka. Turusta, Maarianhaminasta tai Tukholmasta on aina maksimissaan puolen tunnin lentomatka laivalle.Eli siis lähimpään synnytyssairaalaan pääsee tarvittaessa alle puolessa tunnissa. Mutta yleensähän synnytys kestää paljon pitempään. Ystävälläni alkoi synnytys Ruotsin päässä, ja laivan sairaanhoitohenkilökunta tilasiva Medi-Helin vasta lähempänä Suomea, josta ysätävä lennätettiin miehensä kanssa 20 minuutissa Tyksiin.

No itse asiassa raskautta voi olla 2 kk jäljellä, jos menee yliaikaiseksi. Laskettuun aikaanhan on vielä 6 vk jäljellä, joten kahdeksaan viikkoon ei siitä ole pitkä matkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja laskuri:
Rv 34 vielä jäljellä 2 kk raskautta? Jopas on matikkapää! :))

No tottakai voi olla jäljellä jopa kaksi kuukautta. Eikö kukaan ole kertonut sulle että raskauden kesto voi olla 38-42 viikkoa?

Kyllä matkalle lähteminen pitäisi päättää oman kunnon mukaan. Minulle ei tulisi mieleenkään enää lähteä mihinkään laivareissulle nyt viikolla 32+3 supistelujen vuoksi, mutta jos kunto on hyvä, niin miksei. Joku puhui matkavakuutuksesta. Kannattaa selvittää, että mitä nämä matkavakuutukset korvaavat. Joku tiesi kertoa (itse en ole selvittänyt, kun en harkitsekaan matkustamista), että useissa niissä mainitaan, ettei raskaudesta ja synnytyksestä koituvia kuluja korvata.

Kyllä mäkin uskaltaisin lähteä! Mulla ei raskauden aikana supistellut ollenkaan, ja vointi oli ihan hyvä, olisin varmasti itsekin lähtenyt jos tilaisuus olisi tullut. Sullahan tosiaan voi olla vielä pitkä aika synnytykseen. Ja hätätapauksessa sitten vaan Ruotsiin sairaalaan, ei sekään maailmanloppu ole! :) Ja sitä paitsi, nyt kun vauva on syntynyt, olen miettinyt että koskakohan sitä seuraavan kerran pääsee "rauhassa" reissuun, eli miehen kanssa ihan kaksin. Nauti vielä kun voit! ;) Hauskaa matkaa!!!

Yhteistyössä