Ruokien maustamisesta

Moi! Annatteko lapsellenne sellaista ruokaa missä on esim. lihaliemijauhetta tai yleensä vähän suolaa mukana? Kun mietin sitä että suolaa ei saisi pienen lapsen ruuassa olla tai esim lihalientä(no siinäkin on mukana suolaa). Ja ikää on lapsella vajaa 1v. Hölmöä laittaa ne mausteet vasta loppuvaiheessa kun eivät sitte ehdi imeytyä ruoka-aineisiin aikuisten maun mukaan. Kuiteski vois muuten jo antaa lapselle samaa ruokaa.

Noita liemivalmisteita ei olisi hyvä syöttää kellekään, saati sitten pienelle... Mutta voithan ostaa vähäsuolaista tai suolatonta liemikuutioita tai -jauhetta, jos välttämättä haluat niitä käyttää.

Kyllä mä ainakin ihan surutta käytän noita liha- ja kasvisliemivalmisteita enkä mitään suolattomia vaan Rainbown tuotteita. Jos ohjeen mukaan tehdyn lihaliemen suolapitoisuus on 0,9% (eli kun laitetaan yksi kuutio per 5 desiä vettä) ja itse laitan yhden kuution 1,5 litraan niin eikös se suolapitoisuus ole silloin vain jotain 0,3%? Saa ruoka makua noinkin "laihasta" liemestä eikä suolapitoisuus päätä huimaa.

Mulla perustelu vähäsuolaisten (ja rasvaisten) liemikuutioiden valitsemiseen on suolamäärän lisäksi edullisuus. Enemmän makua vähemmällä rahalla, kun sitä kuutiota ei tehdä pelkästä suolasta ja rasvasta.

En käyttänyt suolaa missään muodossa alle vuotiaalle, vaikka muuten kyllä mausteita ja yrttejä todella monipuolisesti. Syömme tosin itsekin melko vähäsuolaista ruokaa, mutta alle vuotias sai omat pöperöt tai otettiin ennen suolan lisäystä oma annos sivuun. Lapsen täytettyä vuoden olen edelleen pitänyt suolan saannin minimissä.

Yhteistyössä