ruokia 2v:lle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aitiliini83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aitiliini83

Jäsen
04.11.2004
420
0
16
Minkälaisia ruokia annatte n.2vuotiaalle? Laitatteko ruuan vielä soseeksi vai ihan reiluina paloina?
Meillä ongelmana että tyttö ei syö itse ja syö vain enimmäkseen soseutettua ruokaa! :o
Jos laitan vaikka makaroonia lautaselle itse napsittavaksi niin muutaman se syö ja sitten vaan sylkee ja leikkii sillä!
Myöskään ei avaa suuta kunnolla ja jos vahingossa saan suuhun melkein koko lusikallisen ruokaa niin heti tulee oksennus reaktio! Mikä ihme vialla? Onko muilla tämmöstä?
Apua!

Ehkä kannattaisi nyt luopua jo soseista! Ja panna lapselle oma lusikka käteen, vaikka itse auttaisikin. Meillä on nyt 2,5v lapsi. Vauvana todella hienokurkkuinen eli oksensi todella helposti ruoat pois ja oli aika tuskasta opetella karkeampaan ruokaan. Tiedän siis tasan tarkkaa, miltä sinusta tuntuu ja se pelko, että lapsi tukehtuu...Joka tapauksessa olette turhaan siirtäneet asiaa niin ei se helpotu, vaikeutuu vaan, kun uhmakin on päällä. Me siirryttiin normaaliin ruokaan vähitellen 1 vuoden jälkeen. Sormiruoat meni alussa parhaiten esim. banaanin palat, lihapullat hieman pilkottuna, perunanpalat, makaronit. Alussa oli oma lusikka lapsella ja äidillä oma. Nyt syö kokonaan itse, hieman väsyneenä pitää vielä auttaa. Mutta ei lapsi Suomessa nälkään kuole eli alkaa kyllä syödä, kun nälkä on. Mikä on lapsesi herkkua? Monet lapset tykkäävät esim. tosi paljon nakista. Jos antaisit vaikka nakinpaloja niin tottuisi vähitellen pureksimaan kunnolla. En kyllä yhtään enää viivyttelisi noiden soseiden parissa, kun ikää on tuon verran. Jos homma ei edes herkkuruoilla lähde käyntiin niin kannattaisi käydä lääkärillä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa.Mutta uskoisin, että kun soseiden tarjoilu vain yksinkertaisesti lopetetaan niin kunnon ruoat alkavat maistua.

Piti vielä lisätä, että älä anna leikkiä ruoalla! Minä ainakin nostan lapsen pois pöydästä, jos menee leikin puolelle. Silloin ei ole selvästi nälkä. Kyllä nälkäinen syö.Äkkiä oppii, että leikki ei sovi ruokapöytään.

Yhteistyössä