Ruokavaliosi ja oletko hoikka/normaali/ylipainoinen?

Laihduttajien "arvostele mun syömiset"-juttuja katsellessa en voi kuin ihmetellä ihmisten ruokavalioita. Syökö joku muka oikeasti joka päivä niin vähän, edes laihduttaessaan?!

Siispä nyt pientä galluppia:

1. Kuvaile tyypillisen päiväsi syömiset, eli ns. arkiruokavaliosi. Voit myös kuvailla ruokavaliotasi muuten, esim. kuinka usein poikkeat tavallisesta ruokavaliostasi, eroaako viikonlopun syömiset arkipäivistä tms.

2. Oletko hoikka, normaalipainoinen vai ylipainoinen? (Voit myös kertoa mittasi tai BMI:n tms.)

3. Onko sinulla tavoitetta painosi suhteen (yritätkö laihduttaa/lihottaa/aktiivisesti pysyä nykyisessä painossasi)?

4. Paljonko harrastat liikuntaa?
 
1. Tänään olen syönyt: yhden annoksen kaurapuuroa, banaanijugurttia 150g, yks sellainen paha saarioisen roiskeläppä pitsa. En siis syö näin joka päivä mutta tänään oli tällainen stressipäivä. Näitä poikkeuksia tulee 1-2kertaa viikossa.

Normaalisti syön aamulla kaurapuuroa, lounaaksi normaalia kotiruokaa salaatin kera. Välipalaksi rahkaa+marjoja, iltapala rasvaton viili ja ruisleipä palanen joskus joku hedelmäkin. päivällistä en siis syö.

2. Olen 158cm, paino pyörii 60-62kg välillä.

3. Yritän pudottaa painoa huonolla menestyksellä. Painoin pari vuotta sitten 57kg. Tuntemattomasta syystä paino noussut.

4. Tällä hetkellä en harrasta liikuntaa juuri ollenkaan. Kahvakuulaa kerran viikossa. Ennen tein pitkiä lenkkejä päivittäin.
 
Viimeksi muokattu:
"..."
Aamupalalla kahvin kanssa 1-2 leipää ja 1-2 kananmunaa. Viikonloppuisin päälle vielä suklaata.

Arkisin lounas ruokalasta, viikonloppuisin aamupala niin myöhään, että lounas jää yleensä väliin.

Iltapäivällä kahvia ja hedelmiä, joskus suklaata / kakkua tms.

Päivällinen yleensä kotiruokaa. Jälkkäriä aina kahvin kanssa.

Iltapalalla leipää, hedelmiä, salaattia, jäätelöä.. oikeestaan mitä vaan kaapista löytyy. Olen oikea iltasyöppö.

BMI 22, eli normaalipainoinen. Harrastan joogaa, venyttelyä, balettia ja jazztanssia. Vedän itsekin pari viikkotuntia.
 
Oma vastaukseni:

1. Aamupala: Kaurapuuro, sokeria ja maitoa TAI 2 voileipää kinkulla/juustolla, 1-2 hedelmää. Lounas ja päivällinen: iso lautasellinen kotiruokaa, usein aika paljon kasviksia (parsakaalia, kesäkurpitsaa, tomaattia, kurkkua, salaattia tms.), mutta toisaalta myös ruokakermaa ja juustoa käytän paljon ruuanlaitossa. Välipala ja iltapala: jugurttia ja mysliä/ muroja ja maitoa/ pari voileipää juustolla tai kinkulla, hedelmä. Joka päivä syön myös jotain "herkkua", monina päivinä useammankin kerran: kakkupala, pari riviä suklaata, pulla, pari keksiä tms. Noin kerran viikossa syön jotain "roskaruokaa", kuten pitsaa, noutokiinalaista tms.

2. Olen aina ollut hoikka/normaalipainoinen: 177cm ja paino ollut viime vuodet n. 66kg.

3. Käyn säännöllisesti vaa'alla ja jos huomaan painon lähteneen nousuun koitan vähentää herkkujen syöntiä joksikin aikaa.

4. Käyn jossain liikuntaharrastuksessa yleensä kerran viikossa. Arkiliikuntaa tulee muutamana päivänä viikossa kävellen tai pyörällä kulkiessa.
 
"..."
[QUOTE="...";29211855]Aamupalalla kahvin kanssa 1-2 leipää ja 1-2 kananmunaa. Viikonloppuisin päälle vielä suklaata.

Arkisin lounas ruokalasta, viikonloppuisin aamupala niin myöhään, että lounas jää yleensä väliin.

Iltapäivällä kahvia ja hedelmiä, joskus suklaata / kakkua tms.

Päivällinen yleensä kotiruokaa. Jälkkäriä aina kahvin kanssa.

Iltapalalla leipää, hedelmiä, salaattia, jäätelöä.. oikeestaan mitä vaan kaapista löytyy. Olen oikea iltasyöppö.

BMI 22, eli normaalipainoinen. Harrastan joogaa, venyttelyä, balettia ja jazztanssia. Vedän itsekin pari viikkotuntia.[/QUOTE]

Niin ja mitat 170cm ja 63 kg. En laihduta koskaan, paino pysynyt suunnilleen samana koko aikuiselämän (olen nyt 35v).
 
"Meri"
1. Syön aamupalan (leipää ja teetä), lämpimän ruuan (esim. pasta, perunat kastikkeella tai salaatti&keitto) + jälkkärin, välipalan ja iltapalan. Olen kaikki ruokainen, mutta syön tyypillisesti suht pieniä annoksia. Satunnaisesti syön roskaruokaa ja käyn ravintolassa syömässä. Makeaa syön paljon mm. keksiä, karkkeja.

2. BMI 19

3. Tyytyväinen painooni. Ei haittaa vaikka vähän kiloja tulisi lisääkin

4. En harrasta juurikaan liikuntaa.
 
ssssss
159cm 52kg
Aamupala: ruisleipä (oivariini), tuoremehu, maitokahvi
Aamupäivän välipala: Kaurapuuro (pussi), banaani, maitokahvi
Lounas: Jauhelihakeitto, marjarahka, juomana vesi
Välipala: 2 mandariinia ja mansikoita
Päivällinen: Makaronilaatikko tomaattia ja kurkkua, juomana vesi, suklaatuutti
Iltapala: Ruisleipä oivariini + juusto, tee, jugurtti ja kananmuna (keitetty)

Urheilen paljon: harrastukset salibandy, pyöräily, uinti, juoksu!
Herkkuja syön pe ja la suklaalevy/irtokarkit
 
kfkfkf
Syön pieniä annoksia, mutta monta kertaa päivässä.

tänään:

Aamulla kahvi ja tumma leipä juustolla ja kurkulla.
päivällä kaalilaatikkoa pieni annos.
välipalaksi maitorahka
iltapäivällä söin kanakeittoa
nyt illalla teen vielä 4 valkuaisen munakkaan

165/53
 
"Jenis"
Olen hoikka/normaali, yritän ikuisuusprojektina tiputtaa viittä elintasokiloa. Muutama jo lähti, mutta sitten sattui yhtä ja toista ja palasivat taas... Kroppa tahtoo olla n. 4-5 kg painavampi kuin itse tahtoisin sen olevan ;) Harrastan ohjattua liikuntaa 2-3 krt/vko, omatoimista 1-2krt/vko (kesällä enemmän).

Tänään söin näin:

Aamupala: prodejugurtti, teetä (mieluiten en söisi aamulla mitään)
Lounas: Kasvissosekeitto linsseillä (omatekemä), maitokahvi
Päivällinen: Kasvis-kana-kookosmaito-chili-sörsseliä tummalla riisillä, kaurakeksi.
Iltapala: Tomaatti-cheddar-paahtoleipä, porkkana, mandariini, iso muki vihreää teetä.

Normaalisti menee lisäksi ravintolaruokaa & herkkuja, ja niiden avulla saan pidettyä noista viidestä kilosta hyvin kiinni ;)
 
ljdo
Ohoh, kyllpä ihmiset syö paljon vaikka ovat noin hoikkia! Mun normipv: aamupala 1 profeel proteiinirahka ja kahvi. Lounas lämminkuppikeitto, välipala kahvi ja joskus hedelmä, päivällinen (jos syön) salaatti/pieni annos kotiruokaa TAI pelkkä iltapala ruisleipä juustolla ja tee.
Kalorit pyörii siinä 1000-1400 välillä, riippuen olenko ottanut vaikka välipaksi pullan.
Viikonloppuna syön enempi oikeaa ruokaa.
Bmi 23, ennen raskautta oli 18 ja .
 
ljdo
Ainii ja liikunta nykyisen kiirreellisen elämån takia jäänyt pelkkään hyötyliikuntaan:5km työmatka kävellen jokavpv. Jos haluisin laihtua kalorit pitäis jäähä johki 800/pv :/
 
"mmm"
Syön noin 5 ateriaa päivässä, aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Syön normaalia kotiruokaa. Tänään olen syönyt aamupuuro, lounaaksi makkarakeittoa + ruisleipää 2 siivua, välipalaksi hmm... varmaan suklaata & pari keksiä (harvinaista), päivällinen kalkkunaa, perunaa ja kastiketta ja iltapalaksi pannaria. Syön kun on nälkä ja jos tekee meli jotain hyvää, syön hyvällä omallatunnolla. Roskaruokaa syön joskus, ehkä 1-3 krt/kk, silloin kun ei jaksa tehdä ruokaa tai ei ole mitään.

Ole normaalipainoinen, ehkä hieman hoikka (synnytin helmikuussa). Olen tyytyväinen painooni ja vartalooni, en stressaa painostani, en edes tarkkaan tiedä, mikä se on.

Tällä hetkellä harrastan kerran viikossa jumppaa + joskus vaunulenkkejä, vauvan vuoksi en nyt ehdi sen enempää, ensi vuonna sitten aloitellaan taas.
 
"Kemeli"
Mulla on aika tavallinen ruokavalio, paitsi että herkuttelen aika paljon. Tänään söin:

aamupala: kaurapuuroa+mehukeittoa
päivällä: jotain suklaapalleroita töissä
Iltapäivällä: kaksi perunaa ja kaksi kanapihviä
pieni karkkipussi
ilta: syön varmaan pari leipää kalkkunaleikkeellä.

Marjoja, kasviksia ja hedelmiä mulla menee vähän, koska olen lähes kaikelle allerginen.
 
"..."
[QUOTE="Jenis";29211950]Olen hoikka/normaali, yritän ikuisuusprojektina tiputtaa viittä elintasokiloa. Muutama jo lähti, mutta sitten sattui yhtä ja toista ja palasivat taas... Kroppa tahtoo olla n. 4-5 kg painavampi kuin itse tahtoisin sen olevan ;) Harrastan ohjattua liikuntaa 2-3 krt/vko, omatoimista 1-2krt/vko (kesällä enemmän).

Tänään söin näin:

Aamupala: prodejugurtti, teetä (mieluiten en söisi aamulla mitään)
Lounas: Kasvissosekeitto linsseillä (omatekemä), maitokahvi
Päivällinen: Kasvis-kana-kookosmaito-chili-sörsseliä tummalla riisillä, kaurakeksi.
Iltapala: Tomaatti-cheddar-paahtoleipä, porkkana, mandariini, iso muki vihreää teetä.

Normaalisti menee lisäksi ravintolaruokaa & herkkuja, ja niiden avulla saan pidettyä noista viidestä kilosta hyvin kiinni ;)[/QUOTE]

Tätä en ymmärrä. Että jos on hoikka ja terve, niin pitää silti väen vängällä tiputtaa ne olemattomat ylimääräiset kilot vaikka kroppa pistää hanttiin. Eikö sun elämäskin olisi helpompaa, mukavampaa ja ennen kaikkea rennompaa jos vaan antaisit olla?

Eri asia tietty päästää itsensä lihavaksi, mutta tuollainen nipotus ei menen mun ajatusmaailman kanssa yksiin :D
 
"kemeli"
[QUOTE="Kemeli";29211968]Mulla on aika tavallinen ruokavalio, paitsi että herkuttelen aika paljon. Tänään söin:

aamupala: kaurapuuroa+mehukeittoa
päivällä: jotain suklaapalleroita töissä
Iltapäivällä: kaksi perunaa ja kaksi kanapihviä
pieni karkkipussi
ilta: syön varmaan pari leipää kalkkunaleikkeellä.

Marjoja, kasviksia ja hedelmiä mulla menee vähän, koska olen lähes kaikelle allerginen.[/QUOTE]

Ai niin, painoindeksi on jotain 23,5 veikkaisin. Viikonloppusin kyllä syön paljon enemmän.
 
kfkfkf
[QUOTE="...";29211969]Tätä en ymmärrä. Että jos on hoikka ja terve, niin pitää silti väen vängällä tiputtaa ne olemattomat ylimääräiset kilot vaikka kroppa pistää hanttiin. Eikö sun elämäskin olisi helpompaa, mukavampaa ja ennen kaikkea rennompaa jos vaan antaisit olla?

Eri asia tietty päästää itsensä lihavaksi, mutta tuollainen nipotus ei menen mun ajatusmaailman kanssa yksiin :D[/QUOTE]

Jos ei oo sinut ittensä kanssa ni silloin on aika epämukava olla. Inhottava ostaa vaatteita jne.

Paljon mukavempi kun voi laittaa päällensä mitkä vaatteet vaan eikä tarvitse "hävetä". Se 5kg voi ulkonäössä tehdä paljonkin.
 
"Jenis"
[QUOTE="...";29211969]Tätä en ymmärrä. Että jos on hoikka ja terve, niin pitää silti väen vängällä tiputtaa ne olemattomat ylimääräiset kilot vaikka kroppa pistää hanttiin. Eikö sun elämäskin olisi helpompaa, mukavampaa ja ennen kaikkea rennompaa jos vaan antaisit olla?

Eri asia tietty päästää itsensä lihavaksi, mutta tuollainen nipotus ei menen mun ajatusmaailman kanssa yksiin :D[/QUOTE]

No mä tahtoisin mahtua vanhoihin vaatteisiini - kaikki kilot on just vyötäröllä :D Ja koska ne on vyötäröllä, lihavuus on terveydelle haitallisempaa kuin jos ne ois esim. persauksissa. 2 painavaa syytä siis. Lisäksi olen vähän sitäkin mieltä, että moni keski-ikäinen lähtee just näistä parista kilosta, ja sit niitä tulee 1-2 lisää per vuosi, ja ennenkuin huomaakaan, ylipainoa on esim. 15 kg ja se onkin sitten jo eri homma tiputtaa...
 
"..."
Jos ei oo sinut ittensä kanssa ni silloin on aika epämukava olla. Inhottava ostaa vaatteita jne.

Paljon mukavempi kun voi laittaa päällensä mitkä vaatteet vaan eikä tarvitse "hävetä". Se 5kg voi ulkonäössä tehdä paljonkin.
Niin.. Toisaalta kaikki tuntemani normaalipainoiset ovat järjestäen kauniimpia, kuin ne heinäseipäät :)

Makuasioista kun ei voi kiistellä.
 
"noo"
Kasvis- ja kalaruokaa, ei vähärasvaista jos pääsen valitsemaan.
3-5 ateriaa päivässä, aina vähintään aamiainen + kaksi lämmintä ruokaa. Joskus välipalaa, joskus iltapalaa, joskus molemmat. Ja syön runsaita annoksia. Herkut ei niin maistu.

Painoindeksi 18.

Liikkuminen pääasiassa hyötyliikuntaa, sitten 0-2 kertaa viikossa jotain uintia tai jumppaa.
 
Mies90kg
Laihduttajien "arvostele mun syömiset"-juttuja katsellessa en voi kuin ihmetellä ihmisten ruokavalioita. Syökö joku muka oikeasti joka päivä niin vähän, edes laihduttaessaan?!

Siispä nyt pientä galluppia:

1. Kuvaile tyypillisen päiväsi syömiset, eli ns. arkiruokavaliosi. Voit myös kuvailla ruokavaliotasi muuten, esim. kuinka usein poikkeat tavallisesta ruokavaliostasi, eroaako viikonlopun syömiset arkipäivistä tms.

Aamupala kello 5: Kahvia ja 2-3 isoa leipää: meetwurstia, juustoa, salaattia
Välipala kello 8: Kahvia ja 2-3 isoa leipää
Lounas kello 11: Työpaikka ravintolan sapuska. Otan paljon kaikkea, myös salaattia
Välipala kello 15: jugurtti tai omena. tms. Kaffe
Päivällinen kello 17: Perheen kanssa. Ravitsevaa kotiruokaa. En syö paljoa arkipäivisin
Iltapala kello 20: 2-3 isoa leipää

Viikonloppuisin ravintomäärät samat, mutta painottuu syöminen päivälliseen. Aamupala tietenkin paljon myöhemmin

2. Oletko hoikka, normaalipainoinen vai ylipainoinen? (Voit myös kertoa mittasi tai BMI:n tms.)

Olen 189/90. Eli ei oo läskiä.

3. Onko sinulla tavoitetta painosi suhteen (yritätkö laihduttaa/lihottaa/aktiivisesti pysyä nykyisessä painossasi)?

No kuhan alta sadan pysyy niin ok. Seilaa välillä 90-95.

4. Paljonko harrastat liikuntaa?
Duuni on kevyen fyysistä. Joskus kesällä saatan käydä lenkillä.

Moni tommonen nainen noilla palstoilla kertoo niistä pienistä pupuaterioistaan. Ja julkisesti syödään niin pirkuleen vähän. Ja sitten illalla saatetaan napostella ties mitä makeeta naamaa hirveitä määriä. Ja se ihrainen takapuoli ei sieltä sohvasta nouse, ei ainakaan liikuntaa varten.
 
"äitee"
Laihduttajien "arvostele mun syömiset"-juttuja katsellessa en voi kuin ihmetellä ihmisten ruokavalioita. Syökö joku muka oikeasti joka päivä niin vähän, edes laihduttaessaan?!

Siispä nyt pientä galluppia:

1. Kuvaile tyypillisen päiväsi syömiset, eli ns. arkiruokavaliosi. Voit myös kuvailla ruokavaliotasi muuten, esim. kuinka usein poikkeat tavallisesta ruokavaliostasi, eroaako viikonlopun syömiset arkipäivistä tms.

Aamupalalla ruispala (molemmat puolet) lisukkeilla ja iso kuppi teetä
Lounaaksi edellispäivän kotiruokaa pieni annos tai vaihtoehtoisesti tonnikalasalaatti
Välipalaksi rahka-jogurttiannos (n. 200g)
Päivällinen normi kotiruokaa
Iltapalalla (nyt) ruispala ja teetä

2. Oletko hoikka, normaalipainoinen vai ylipainoinen? (Voit myös kertoa mittasi tai BMI:n tms.)

Normaalipainoinen

3. Onko sinulla tavoitetta painosi suhteen (yritätkö laihduttaa/lihottaa/aktiivisesti pysyä nykyisessä painossasi)?

Tavoitteena laihtua 3-4 kg

4. Paljonko harrastat liikuntaa?
Juoksua 2-3 kertaaa viikossa (kympin lenkki), lisäksi lasten kanssa touhuilut pihalla ja koiran kävelytykset (tänään 5 km)
 
"VVieras"
Syön kolme täysipainoista ateriaa päivässä. Niihin kuuluu paljon kasviksia, lihaa, kalaa, kananmunaa, myös hapanmaitotuotteita, hyviä rasvoja (voita,kookosöljyä), pähkinöitä,manteleita, marjoja.

Valmisruokia en käytä enkä kevyt-juttuja.

Liikuntaa saan kävelemällä n.7-12 tuntia viikossa.

Olen normaalipainoinen ja myöskin terve.
 

Yhteistyössä